• Hem
  • /Akademi
  • /Kända logotyper och deras historia – del 1

Kända logotyper och deras historia – del 1

Logotyper är mer än bara grafiska symboler – de är kraftfulla verktyg som representerar varumärken och skapar igenkänning. I den här artikeln utforskar vi några av världens mest ikoniska logotyper och deras bakgrund. Låt oss dyka in i historien bakom dessa ikoner och upptäcka vad som har gjort dem så speciella.  

Adidas – tre streck i olika varianter

De tre strecken i Adidas logotyp är välkända och har fått flera varianter sedan företaget grundades. Den ursprungliga Adidas-logotypen etablerades på 1940-talet av Adi Dassler, grundaren av företaget. Det sägs att de ikoniska tre strecken köptes från det finska sportföretaget Karhu, som på den tiden hade ekonomiska problem efter Andra Världskriget. Allteftersom företaget, som från början enbart tillverkade skor, etablerade nya produkter, så som kläder, så utvecklades även logotypen i olika varianter.

1971 kom den trebladiga Adidas-logotypen till i samband med att företaget började tillverka kläder. Den nya logotypen symboliserade företagets bredd inom produkter, men behöll samtidigt de ikoniska tre strecken.

Under 1990-talet genomgick logotypen en modernisering och visade de tre linjerna sluttande (så som de ser ut på skor) och med företagsnamnet nedanför.

Adidas har flera olika logotyper i olika sammanhang, men de vi nämnt ovan är de mest kända.

Foto: Adidas

 

Apple – från Isaac Newton till minimalism

Apples logotyp är känd för sin enkelhet och minimalism och den stiliserade äppelsymbolen är lätt att känna igen, även i små storlekar. Den allra första logotypen hade däremot långt ifrån få detaljer, när den skapades av medgrundaren Ronald Wayne 1976. Han hade hämtat inspiration från Isaac Newtons kända äpple i teorin om gravitation och logotypen ser nästan mer ut som en flasketikett.

Bara ett år senare, 1977, hade Ronald Wayne lämnat Apple och Steve Jobs tog nya tag i företagets logotyp. Med hjälp av designern Rob Janoff så togs den nya, minimalistiska designen fram i 2D och med regnbågsfärger. Bitmärket i äpplet lades till för att skilja det från ett körsbär.

Sedan dess har Apple gjort små marginella förändringar i logotypen men att behålla denna designkonsekvens över åren har bidragit till varumärkets igenkänning.

Foto: Apple

 

Audi – en ganska oförändrad logotyp

Audi-logotypen består av fyra sammankopplade ringar och introducerades ursprungligen 1909. Logotypen representerar de ursprungliga Audi-företagen som gick samman för att bilda företaget. Ringarna symboliserar de fyra märkena: Audi, DKW, Horch och Wanderer. År 1932 uppdaterades logotypen för att inkludera de fyra ringarna i en cirkel, vilket skapade en mer enhetlig och igenkännbar design. Den har förblivit oförändrad sedan dess. Varför ändra på något som funkar?

Foto: Audi

 

Nike – logotypen som nästan var gratis

Nikes enkla “swoosh”-logotyp skapades 1971 av en grafisk designstudent, Carolyn Davidson. “Swoosh” representerar rörelse, fart och framgång. Totalt 17 timmar ska det ha tagit Davidson att hitta rätt symbol, som dessutom fick lite betalt för det hela då hon var en student. Idag är det svårt att tänka sig att en så ikonisk logotyp nästan gavs bort gratis. ”Swooshen” står sig också som en kontrast mot Adidas, genom att det bara är en enda linje, som dessutom är böjd.

Genom åren har ”swooshen” varit relativt oförändrad, även om det har experimenterats med att ha Nike-namnet på olika platser kring den.

Foto: Nike

 

Coca-Cola – en av världens äldsta logotyper

Coca-Colas logotyp har en lång historia och är en av de äldsta och mest kända logotyperna i världen.  Den tidigaste versionen av logotypen var varumärkesskyddad redan 1893, men designarbetet påbörjades redan 1886. Då var namnet Coca-Cola skrivet med ett enkelt Serif typsnitt, men redan året efter började den klassiska skrivstilen, som vi känner igen på Coca-Colas förpackningar idag, att användas.

Coca-Colas namn uppfanns av grundarens John Pembertons affärspartner, Frank Robinson. Robinson hade ett bra öga för marknadsföring och var känd för sin noggranna handstil, och den flödande Coca-Cola-logotypen som används idag är baserad på hans verk. Han insåg också att två C’n i namnet var något som skulle sticka ut, därav namnet Coca-Cola.  Marknadsföring har alltid varit en av Coca-Colas starkaste sidor, och bolaget drog även nytta av det faktum att rött är en färg som sticker ut och drar blickarna till sig, särskilt när den kombineras med en vit bakgrund.

Under åren har logotypen, som många andra, utvecklats och haft olika kombinationer, men skrivstilen, samt de röda och vita färgerna, har alltid varit en central del av utseendet.

Foto: Coca-Cola

 

McDonald’s – från barbecue till snabbhet och inspirerad av inredning

McDonald’s gula “M”-logotyp är enkel och lätt att känna igen. Även om snabbmatskedjan grundades redan 1940, så introducerades först de gula bågarna under 1960-talet, när snabbmatskedjan alltmer gick från sin ursprungliga barbecue-influens till en restaurangkedja som fokuserade på snabbhet. Skiftet hade börjat ske redan under 50-talet, när maskoten Speedy lanserades.

1961 såg den första logotypen med M-bågarna dagens ljus. Symbolens inspiration kom ifrån de gula valv som var en, vi det här laget, en välkänd del av arkitekturen i McDonald´s restauranger. Designvalet var ett smart sätt att inkorporera en välkänd del av kedjan och stack dessutom ut visuellt för sin tid.

Logotypen har blivit allt mer förfinad och minimalistisk med åren samt i takt med McDonald´s globala expansion.

Foto: McDonald’s

 

Och många fler logotyper…

Alla logotyperna ovan är så klart bara ett axplock ur en drös med många välkända logotyper. I en värld där visuell kommunikation är avgörande för varumärken, har logotyper blivit ikoner som vi associerar med produkter, värderingar och har känslor kring.  De är helt enkelt en del av vår kulturella nutid. Så nästa gång du ser en logotyp, fundera på den fascinerande historien bakom den och hur den har blivit en del av vår gemensamma visuella vokabulär.

Vad behöver du hjälp med?

  • Genom att klicka på skicka godkänner du vår integritetspolicy och hantering av personuppgifter.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.