Intervju med Cecilia Claesson Flink, Head Of Inhouse Agency The Barn
Den 16 november 2022 vann Arlas egna inhousebyrå, The Barn, priset Årets Inhousebyrå på årets Inhousegala. Ett pris som för den ”bara” fyra år gamla inhousebyrån gett mycket stolthet. Vi har pratat med Cecilia Claesson Flink, Head of Inhouse Agency The Barn, som berättar om hur Arlas inhousebyrå kom till.
Nu är det några veckor sen ni vann, hur har vinnarveckorna varit?
– Det har varit ett otroligt fint mottagande och firande av våra kollegor och vi har fått så mycket positiv energi av priset. Det är ett prestigefullt pris som gör att alla sträcker på sig lite extra och vi är glada över att vårt arbete uppmärksammas även utanför organisationen. Det känns på ett sätt som ett pris till hela Arla, säger Cecilia Claesson Flink.
Vad skulle du säga är era framgångsfaktorer för att bli en prisbelönt inhousebyrå?
– Det är så klart upp till juryn att svara på, men bidragande faktorer tror jag är att vi dels från början har haft ett starkt stöd från ledningen som tror på vårt arbete, dels att vi har ett starkt team. Det sistnämnda gör ju otroligt mycket och teamet kommer alltid först, säger Cecilia.
På Arla har inhousebyråns medarbetare arbetat upp en stark kultur och teamkänsla, och förutom att rätt kompetens finns har också alla i teamet extern byråerfarenhet, vilket hjälpt oss att snabbt få ett professionellt arbetssätt på plats med hög kreativ höjd, menar Cecilia.
– Sen har vi också haft väldigt tydliga processer och strikta ramar för projekt och samarbete med interna beställare – men inom de ramarna har vi flexibilitet. Den mixen av tydlig struktur och kreativ frihet har fungerat väldigt bra för oss.
Inhousebyråer är ju en trend som blivit vanligare och vanligare. Varför valde ni att skapa en inhousebyrå på Arla?
– Från början handlade det om att vi hade mycket data och information som låg utspritt på många byråer vi samarbetade med. Inledningsvis var målet att bygga en inhousebyrå där vi hämtade hem all data för att kunna skapa kommunikation baserat på datadrivna kundinsikter, säger Cecilia och fortsätter:
– Vi trodde också att det skulle bidra till ökad effektivitet och låta oss vara mer kostnadseffektiva. Så klart har vi också anpassat oss sedan starten och kontinuerligt utvecklat det vi gör.
Sedan start har inhousebyrån även hämtat hem produktionen av butikskommunikation samt mer redaktionellt innehåll. Bland annat har content, i form av matinspiration, utvecklats i digitala kanaler och egna receptbroschyrer har tagits fram för butiker.
– Varje år har vi utvecklats inom något område och i år har fokus legat på att ta in större strategiska uppdrag, ett förtroende vi så klart är väldigt stolta över att ha fått, säger hon.
Vilka fördelar ser du med inhousebyråer?
– Närheten till verksamheten, förståelsen för affären och ett långsiktigt arbete mellan beställare och produktion. Vi får vara med hela vägen och t ex dra lärdomar av kampanjresultat som vi sedan kan använda i fortsatt arbete.
Har skapandet av en inhousebyrå varit som ni planerat från början?
– Redan från starten för fyra år sedan har vi utgått från vad organisationen har för kommunikationsmål och behov och utvecklat inhousebyråverksamheten utifrån detta. Vi fokuserar på både kostnadseffektivitet och kommunikation på hög nivå.
Vart är ni om ett år som inhousebyrå?
– Nästa år kommer bli väldigt spännande. Arla är ett globalt företag och har inhousebyråer i flera länder. Alla dessa ingår sedan några månader tillbaka i samma organisation, så även om vi har våra beställare i den svenska organisationen, har vi inhousebyråkollegor i både Danmark, England, Tyskland och Dubai, säger hon och fortsätter:
– Vi ska titta på hur vi kan samarbeta mer, hitta synergier och dela erfarenheter. Jag tror det kommer ge mycket och hoppas på både inspiration och samarbete.
Varför ska inhousebyråer skicka in sitt bidrag till Inhousetävlingen?
– Det är en rolig tävling och ett roligt sammanhang. Inhousegalan är härlig och det är väldigt roligt att få en chans att gå med teamet och träffa andra inhousebyråer. Att göra ett inskick till tävlingen är också ett bra sätt att lyfta blicken och analysera det vi gjort. Det var verkligen värt att lämna in vårt case.
Kommer ni försvara förstaplatsen på Inhousetävlingen 2023?
– Vi hoppas det!