Intervju med Johan Blomström, Chef Inhousebyrån på Unionen
Unionens inhousebyrå kammade hem förstaplatsen i kategorin Bästa Utomhusreklam på Inhousegalan 16 november 2022. Komplexa frågor med kreativa svar på dem är några av framgångsfaktorerna bakom vinsten, menar Johan Blomström, Chef Inhousebyrån på Unionen.
Nu är det ju några veckor sen ni vann – berätta, hur har vinnarveckorna varit – hur har det mottagits externt och internt?
– Guld är ju alltid guld och det är alltid kul att visa att man är bäst på något. Det känns också lite extra viktigt att få bevis på vad vi gör bra när vi är just en inhousebyrå. Det är viktigt internt. Sen har det uppmärksammats mycket på bl.a Linkedin, vilket så klart är roligt, säger Johan Blomström.
Vad skulle du säga har varit era framgångsfaktorer för att skapa prisvinnande reklam?
– Jag tror, som med mycket annat, att vi har byggt kommunikationen på bra insiktsarbete och kreativa tolkningar av de komplexa frågor vi har (som fackförbund). Det har nog bidragit mycket, säger Johan.
Att det finns någon särskild typ av reklam som är roligast att producera tycker Johan Blomström är svårt att säga exakt, men desto mer komplexa och utmanande frågor, desto roligare är det är det att lyckas skapa något bra, tycker han.
– Vi har ju många komplexa frågor att arbeta med (på Unionen) och det hade vi ju även med hybridjobbigt-kampanjen (som vann)!
Inhousebyråer är en trend som blir vanligare och vanligare, varför valde ni att skapa en inhousebyrå på just Unionen?
– Av flera anledningar egentligen. Man kommer snabbare i gång med kommunikation jämfört med att anlita en extern byrå. Vi kan också producera för fler kanaler direkt och det blir mer kostnadseffektivt och över lag mer tidseffektivt. Jag tycker också att vi får en mer sammanhållen varumärkesupplevelse. Är det flera som styr i kommunikationen blir det nödvändigtvis inte alltid samma röda tråd genom allt, säger Johan och fortsätter:
– I vårt fall har vi ju som sagt så komplexa frågor vi vill kommunicera, så för oss är det enklare att inte ha många partners. Annars blir det för många korrekturvändor, skrattar han.
Har skapandet av en inhousebyrå varit som ni planerat från början?
– Jag hade förmånen att få starta upp vår inhousebyrå med min egen vision, vilket har varit gynnsamt eftersom det lättare blir som man tänkt sig då.
Inhousebyråns utveckling har också påverkats av teknikutvecklingen, mediakonsumtionsförändringar och även budgetar, menar Johan.
– I stort sett har ambitionen varit att skapa en stabil och kompetent inhousebyrå, och där tycker jag att vi har lyckats.
Vart är ni om ett år som inhousebyrå?
– Om ett år tror jag vi kommer ha ännu mer film integrerat i våra projekt. Kanske med ett lager av digital interaktivitet. Vi gör det redan men det kommer öka. Exakt hur snabbt det kommer gå vet jag inte i detalj, men definitivt åt det hållet, säger Johan.
Varför ska inhousebyråer skicka in sitt bidrag till Inhousetävlingen?
– Det ger en bra möjlighet till bekräftelse på att det inhousebyrån gör är bra, och det är alltid roligt med publicitet och att bygga inhousebyråns varumärke. Att få pris är också ett väldigt bra bränsle för engagemanget.
Kommer ni försvara förstaplatsen på Inhousetävlingen 2023?
– Självklart! Sen finns det ju också fler priser att vinna!