Allmänna leveransvillkor
Leveransvillkor för Arkitektkopia
1. Tillämpning
1.1 Arkitektkopia AB, organisationsnr 556072-1127, (nedan ”Arkitektkopia”) har utvecklat och har rätten till ett sortiment av olika varor och tjänster (nedan ”Produkterna”). Produkterna framgår av den av Arkitektkopia upprättade från tid till annan gällande prislistan.
1.2 Arkitektkopia har genom avtal givit rätt till vissa angivna dotterbolag, franchisetagare och andra samarbetsparter att tillhandahålla Produkterna till sina respektive kunder. När Arkitektkopia, dess angivna dotterbolag, franchisetagare eller andra samarbetsparter tillhandahåller Produkterna definieras denne nedan som ”Leverantören”. Den som (1) Leverantören tillhandahåller Produkterna till, (2) av Leverantören beställer Produkterna eller (3) till Leverantören har angivits som betalare, definieras nedan som ”Kunden”.
1.3 Dessa allmänna avtalsvillkor reglerar Leverantörens och Kundens rättigheter och skyldigheter vid tillhandahållande av Produkterna, samt parternas härtill angränsande förhållande i övrigt, om ingenting annat skriftligen har avtalats mellan Leverantören och Kunden. Kunden accepterar dessa allmänna avtalsvillkor genom att ingå avtal med Leverantören avseende tillhandahållande av Produkter efter att ha givits möjlighet att ta del av dessa allmänna avtalsvillkor. Dessa allmänna avtalsvillkor gäller i den omfattning annat inte är uttryckligen avtalat mellan Kunden och Leverantören.
1.4 För tillhandahållande av vissa av Produkterna gäller utöver dessa allmänna avtalsvillkor produktspecifika allmänna bestämmelser. I den mån innehållet i sådana produktspecifika allmänna bestämmelser avviker från innehållet i dessa allmänna avtalsvillkor gäller innehållet i de produktspecifika allmänna bestämmelserna.
2. Anbud
2.1 Om inte annat har angivits i anbudet från Leverantören ska antagande svar vara Leverantören tillhanda inom 30 dagar från anbudets avsändande. Avslås anbudet förfaller det omedelbart. Svar som anger att anbudet antas, men som på grund av tilllägg, inskränkning eller förbehåll inte stämmer överens med anbudet, gäller såsom avslag i förening med nytt anbud. Kund som begär mer specificerade kostnadsberäkningar eller utförande av förslag, skisser eller prov ska erlägga skälig ersättning för sådant arbete. Förslag, skisser, ritningar och övriga anbudshandlingar förblir Leverantörens egendom till dess att annat har avtalats och får inte utan tillstånd användas av Kunden eller tredje man. Anbudshandlingarnas innehåll får heller inte avslöjas för obehöriga personer.
3. Leverans etc
3.1 Om inte annat framgår av dessa allmänna avtalsvillkor eller eljest har avtalats mellan Leverantören och Kunden, ska leverans av Produkten ske CPT (namngiven bestämmelseort) INCOTERMS 2010.
3.2 Äganderätten till Produkten övergår från Leverantören till Kunden när Kunden till Leverantören har erlagt full betalning för Produkten.
3.3 Har leveranstid avtalats är den ungefärlig, vilket innebär att mindre leveransförseningar kan förekomma, såvida annat inte skriftligen har avtalats. Har leveranstid inte avtalats ska Produkten avlämnas inom skälig tid från beställningstillfället.
3.4 Leverantören har rätt att vid tillhandahållandet av Produkterna använda sig av underleverantör.
3.5 Leverantören anger enligt lag tryckort på Produkt som inte bedöms vara bild- eller tillfällighetstryck.
4. Kundens medverkan etc
4.1 Kunden ska förse Leverantören med tillräcklig information samt på annat sätt medverka till köpet så att Leverantören ska kunna fullgöra köpet.
4.2 I den mån Leverantören är skyldig att ta ut så kallat plikt- eller arkivexemplar medger Kunden att så sker på Kundens bekostnad.
5. Pris och betalning
5.1 De priser som anges i prislistan är rekommenderade cirkapriser. Lokala prisvariationer kan således förkomma. Priser i gällande prislista ska tillämpas om annat inte har avtalats mellan Kunden och Leverantören.
5.2 Eventuell avtalad rabatt beräknas endast på den del av varje beställning som överstiger 75 kr.
5.3 Leverantören har rätt att i samband med order inklusive rabatt och med ordervärde understigande 295 kr ta ut ett påslag om 95 kr.
5.4 Om inte annat skriftligen har avtalats ska Kunden för Produkten till Leverantören erlägga den av Leverantören upprättade från tid till annan gällande prislistan. Om inte annat skriftligen har avtalats har dock Leverantören alltid rätt att (a) ändra priserna på grund av prishöjningar på material och förbrukningsartiklar, löneökningar samt av myndigheter beslutade pålagor, vilka trätt i kraft efter prislistans upprättande; (b) debitera särskilt tillägg för samtliga merkostnader om Kunden har begärt expressleverans eller annat extraarbete som Leverantören inte har förutsett; (c) debitera särskilt övertidstillägg för beställningar som sker efter kl 16.00 för att postas samma dag eller för leverans före kl 09.00 nästföljande arbetsdag; (d) debitera särskilt tillägg för extra kostnader och extraarbete som uppkommit på grund av att material eller underlag som tillhandahållits av Kunden inte kan användas på normalt sätt eller på sätt som Leverantören har utgått från; samt (e) debitera särskilt tillägg för emballage, frakt, faktureringsavgift, omfaktureringsavgift, moms och eventuell reklamskatt.
5.5 Anmärkning mot faktura måste ske inom 7 dagar från mottagandet av fakturan. Betalningsvillkor är 15 dagar från fakturadatum. Leverantören har dock rätt att ändra betalningsvillkor om Leverantören anser det vara motiverat på grund av Kundens ekonomiska förhållanden. Vid mindre eller enstaka inköp förbehåller sig Leverantören rätten att begära kontant betalning (varvid faktura inte utställs) samt att Kunden avhämtar Produkten hos Leverantören. Om Kunden inte be- talar i tid har Leverantören rätt att i samband med betalnings- påminnelse ta ut en lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta debiteras härutöver från förfallodagen med 24% om annat ej särskilt avtalats skriftligen. Vid utebliven betalning från angiven betalare är beställaren betalningsansvarig. Om Kundens betalningsdröjsmål är av väsentlig betydelse för Leverantören har Leverantören rätt att häva avtalet och erhålla ersättning för den skada som Leverantören lider på grund av dröjsmålet. Leverantören har rätt att återta den levererade Produkten i samband med hävning.
6. Immateriella rättigheter
Leverantören respekterar andra aktörers rättigheter och förväntar sig att Kunden gör detsamma. Kunden tar ansvar för att denne har erforderlig förfoganderätt över samtligt material enligt upphovsrättslagen och varumärkeslagen, liksom andra nödvändiga rättigheter som krävs för att Leverantören ska kunna tillhandahålla Produkten och att tillhandahållandet av Produkter inte medför intrång i tredje mans rättigheter. Genom att överlämna material för tillverkning av en Produkt försäkrar Kunden att denne har rätt att förfoga över materialet på det sätt som krävs för att låta tillverka Produkten.
6.2 Om Kunden saknar sådana rättigheter som krävs enligt 6.1, och Leverantören härav orsakas någon form av skada, ska Kunden ersätta leverantören för all sådan skada.
6.3 Gör tredje man av ovan given anledning gentemot Leverantören gällande intrång i dennes rättigheter ska Kunden på Leverantörens begäran vidta erforderliga rättsliga och andra åtgärder för att hålla Leverantören skadeslös.
6.4 Kunden överlåter all upphovsrätt till Produkten till Leverantören. Detta inbegriper rätt för Leverantören att använda återgivanden av Produkten, bland annat i sin marknadsföring.
7. Personuppgifter
7.1 De personuppgifter som Kunden tillhandahåller Leverantören genom beställning av en Produkt kommer att behandlas i enlighet med personuppgiftslagens bestämmelser, för att kunna fullfölja avtalet mellan parterna. De personuppgifter som omfattas är såväl direkta som indirekta identifieringstecken. Personuppgifterna lagras inte längre än nödvändigt och gallras så snart kundförhållandet har upphört, dock senast 30 dagar efter detta, om inte särskilda omständig-heter föranleder att uppgifterna sparas under en längre tid.
7.2 Kunden uppmärksammas på att även det material som överlämnas, såsom fotografier eller andra bilder på personer eller som på annat sätt indirekt kan hänföras till en fysisk person, kan utgöra personuppgifter. Genom att överlämna material som kan innehålla personuppgifter garanterar Kunden att denne har erhållit nödvändigt samtycke, där så krävs, från relevanta tredje parter.
7.3 Kunden lämnar även sitt medgivande till att Leverantören kan komma att använda avbildningar av Produkten i sin marknadsföring, vilket kan innebära användning av namn eller bild i reklam.
7.4 Gör tredje man av ovan angiven anledning gentemot Leverantören gällande att en olovlig personuppgiftsbehandling har skett eller att tredje mans namn eller bild har använts i reklam utan dennes tillstånd, ska Kunden på Leverantörens begäran vidta erforderliga rättsliga och andra åtgärder för att hålla Leverantören skadeslös.
8. Ansvar
8.1 Om Kunden gentemot Leverantören önskar göra gällande påföljder avseende brist i Leverantörens åtagande, såsom fel eller försening i tillhandahållande av Produkten, ska Kunden göra det skriftligen inom skälig tid efter det att Kunden märkt eller borde ha märkt bristen dock inte senare än 7 dagar efter att Produkten har levererats. Om sådan reklamation inte görs har Kunden inte någon rätt att göra gällande påföljder.
8.2 Leverantören ansvarar endast för brist i sitt åtagande om Leverantören har handlat försumligt eller uppsåtligt. Beträffande Produkter som är avsedda för utomhusbruk, exempelvis flaggor och vepor (inklusive eventuella tillhörande monteringar och infästningar), görs Kunden särskilt uppmärksam på att Leverantören inte utan särskilt åtagande ansvarar för hållbarheten, vilken kan variera beroende på väderpåverkan och andra omständigheter – hos sådana Produkter.
8.3 Leverantören är aldrig ersättningsskyldig för skada hos Kunden till ett belopp som överstiger vad Kunden har erlagt till Leverantören för den eller de Produkter som Leverantörens brist avser. Leverantören är härtill aldrig ersättningsskyldig för indirekt skada hos Kunden eller tredjemansskada. Ersättning utgår heller inte om Kunden har försäkring som täcker skadan.
8.4 Leverantören har inget ansvar för fel eller skada som förorsakats av material tillhandahållet av Kunden eller av bristfälligheter i informationen från denne.
8.5 Vad som anges i punkterna 8.1–8.4 avseende Leverantörens ansvar gäller även för skada på eller förlust av egendom tillhörig Kunden såsom datafiler, skisser, ritningar, original och andra handlingar. Om Kunden skickar sådan egendom till Leverantören på ett av Leverantören icke anvisat sätt ansvarar Leverantören inte i något fall för händelsen att egendomen kommer bort eller förstörs. 8.6 Kunden är skyldig att ha kopia av alla datafiler och handlingar. Skickar Kunden original för kopiering ska Kunden vara försäkrad mot skada som kan uppkomma på grund av att original förkommer eller förstörs.
9. Force majeure
9.1 Vardera part är under alla omständigheter befriad från skade- stånd och andra påföljder om fullgörelse av partens åtagande hindras av någon omständighet som parten skäligen inte kunnat råda över eller förutse, och vars följder parten inte heller rimligen kunnat undvika eller övervinna. Exempel på sådan omständighet kan vara krig, myndighetsingripande, offentliga regleringar, oroligheter, inskränkningar i energitillförseln, arbetsmarknadsstörningar, förbud, olyckshändelser.
9.2 Om omständighet av i punkten 9.1 angivet slag inträffar framflyttas tidpunkten för parternas respektive prestationer till dess hindret undanröjts. Om prestationens fullgörande för- hindrats enligt punkten 9.1 mer än tre månader äger vardera parten utan ersättningsskyldighet eller ansvar skriftligen frånträda Avtalet.
10. Övrigt
10.1 Leverantören hämtar inte ut returer mot postförskott.
10.2 Vissa av Produkterna angivna i den av Arkitektkopia upprättade från tid till annan gällande prislistan tillhandahålls endast av vissa Leverantörer. Samtliga leverantörer kan dock förmedla tillhandahållande av dessa Produkter.
10.3 Dessa avtalsvillkor ändrades senast den 2019-04-03. Leverantören kan när som helst ändra avtalsvillkoren. Sådan ändring ska dock inte tillämpas på ett avtal som Kunden och Leverantören har ingått före de ändrade villkoren har hållits tillgängliga för Kunden.
10.4 Svensk rätt ska vara tillämplig på förhållandet mellan Kunden och Leverantören. I den mån tvist uppstår mellan Kunden och Leverantören avseende tillhandahållande av Produkt eller härtill angränsande förhållande i övrigt ska sådan tvist lösas av svensk allmän domstol.