Vinnare skylttävling 2016

RO-gruppen är vinnare i Arkitektkopias skylttävling 2016.

RO-Gruppen bäst på att bygga budskap!

Med glimten i ögat visar RO-Gruppen på en engagerande skyltning, som omfattar de fyra parametrarna säkerhet, information, synlighet och innovation. Vi på Arkitektkopia gratulerar till vinsten i ”Bäst skyltade arbetsplats 2016” och hoppas att vår skylttävling skall uppmuntra till bättre skyltning och därmed fler säkrare arbetsplatser. När RO-Gruppen hörde talas om Arkitektkopias rikstäckande skylttävling, följde de sitt egna budskap “Challenge accepted” och skickade in bidraget från Berghultsskolan i Floda. Det visade sig vara ett vinnande koncept. Den 25:e januari i år kom vi till byggarbetsplatsen, där vi delade ut pris och bjöd skyltvinnarna på smörgåstårta.

RO-Gruppen, som har sitt säte i Borås, är idag en av Sveriges snabbast växande byggkoncerner. Företaget verkar inom entreprenad, byggservice, konceptbyggnation, bostäder och butiksetablering. Efter en massiv expansion på den västsvenska byggmarknaden har RO-Gruppen nu också etablerat sig i Stockholm.

Säkerheten i första rummet

I april 2016 startade RO-Gruppen om- och tillbyggnadsprojektet av Berghultsskolans lokaler, som skall stå färdigt till höstterminens start 2017.

– Att vara på en skola som är i full gång med aktiva och nyfikna barn är väldigt roligt men också en utmaning utöver det vanliga, säger Andreas Jaldevik, VD för RO-Gruppen. Säkerheten kommer alltid i första rummet för oss, men här blir det än tydligare hur viktig den är.

– När det gäller skyltning är den viktigaste faktorn tydlighet, säger Daniel Abrahamsson, arbetsledare på Berghultsskolan. Att man täcker allt, när det gäller såväl säkerhet som hänvisning och logistik. Men RO-Gruppens skyltning bygger också på att vara kommunikativ externt.

– Vi vill berätta för omgivningen vad som byggs och göra det med en tvist som drar till sig uppmärksamhet, säger Andreas. I det här fallet kopplade vi vårt budskap till skolans värld och lekte med ämnen som svenska och matematik. Det blir också en profilering av de som är på bygget. Vill man visa på sitt engagemang, då måste man orka göra det där lilla extra, avslutar Andreas. Och det var just idéhöjden som avgjorde vinsten. Att på ett genomtänkt och underhållande sätt kommunicera med den lokala allmänheten.

Så här löd vår motivering:

”RO-Gruppen har med glimten i ögat lyckats främja säkerheten och informationsspridningen, på och utanför byggarbetsplatsen, genom smart skyltning.”

Vad behöver du hjälp med?

  • Genom att klicka på skicka godkänner du vår integritetspolicy och hantering av personuppgifter.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.