5 fördelar med 3PL

3PL lager och logistik

Du kan spara mängder av tid genom att låta någon annan sköta tryck, lager och logistik. Tid som du kan lägga på att utveckla din kärnverksamhet. För det finns ju roligare saker att göra än att ofrivilligt projektleda leverantörer, betala för luften i förrådet och oroa sig för kvaliteten på vepan inför mässan.

1. Betala bara för det du använder

Tredjepartslogistik, eller 3PL som det kallas i branschsammanhang, är kanske en av de mest effektiva lösningarna när du inte vill betala för mer än du faktiskt nyttjar. Oavsett om det handlar om lagerutrymme eller logistikplanering. Mest avkastning av en 3PL-investering får du om du väljer en leverantör som utöver lagerhållning och distributionslösningar även kan producera ditt material. Det är en svårslagen kostnadsoptimering som passar både små som stora företag.

2. Slipp projektleda beställningarna

Ofta blir du en ofrivillig koordinator när du behöver göra en beställning som involverar flera leverantörer. Något som vid första anblick ser ut att vara enkelt blir en enda lång och tidskrävande mejlkonversation om kostnader, ledtider, ansvar och i slutändan framflyttade deadlines.

Att ha en och samma kontaktyta för hela produktionsledet ger dig tid över till annat. Du får en väg in och slipper därmed underhålla flera leverantörer med diverse statusuppdateringar. Du beställer, leverantören fixar resten.

3. Få kontroll över lagret och korta produktionstiden

Precis som många andra företag har du säkert allt från kuvert och brevpapper till vepor och rollups som löpande används till olika ändamål. Istället för att stoppa dem i kontorets förråd och sedan glömma att de finns där, eller i alla fall var i förrådet de finns, kan du ge hela paketet till någon som har stenkoll. En partner som sköter saldo och beställningspunkter åt dig och du får löpande tillgång till lagerlistor vilket gör det enkelt att se vad som behöver kompletteras.

Om ett tryckeri ansvarar för lagerhållning och distribution kan de också sköta omvårdnaden av ditt material. De säkerställer att allt håller hög kvalitet innan och efter exempelvis en mässa. Om något fått sig en törn så trycks nya ersättningsartiklar och landar på din hylla utan att andra parter blir inblandade. Kortare ledtid än så får du inte.

Kuvertering av utskick

Omsätt variabeldatan till värdeskapande kommunikation och portooptimera utskicken

4. Optimera och personifiera utskicken

Variabeldata är ett briljant sätt att bli personlig med sina kunder. Att byta namn och adress på ett utskick är dock grundläggande för de flesta idag. Men möjligheterna är mycket större än så. Välj ett tryckeri som har kunskaperna och möjligheterna att faktiskt ta din data och omsätta den till värdeskapande kommunikation. När utskicken sedan ska lämna bygget så kan de även portooptimera genom att se till att det bästa distributionssättet väljs; bud, paket eller olika brevlösningar.

5. Få kontroll på kostnaderna med en faktura

Slutligen, oväntade kostnader på fakturan gör sällan någon glad. Det brukar dessutom ta en himla massa tid att reda ut varför kostnaderna har tillkommit. Med en leverantör får du en samlad offert på hela jobbet och därmed också en samlad faktura – helt utan överraskningar.

Behöver du hjälp med kommunikation som ger effekt? Arkitektkopia är en rådgivande partner inom tryckt och digital kommunikation, vi levererar helhetslösningar anpassade efter dina behov – oavsett var i landet du befinner dig.

Kontakta oss så hittar vi en lösning för dig. Du kan även läsa mer om våra produkter och tjänster eller beställa på egen hand via vår webshop.

Vad behöver du hjälp med?

  • Genom att klicka på skicka godkänner du vår integritetspolicy och hantering av personuppgifter.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.