När det är utsidan som räknas

Förpackningarna har under senaste åren hamnat i konsumenternas blickfång. På YouTube finns miljontals klipp som visar det som går under begreppet The Unboxing Experience – filmer med förpackningar i fokus. Klippen får många gånger enorm viral spridning, vi gillar tydligen att se företags finurliga lösningar. Anledningen är enkel. Förpackningen är en solklar förlängning av ditt varumärke. Om den andas exklusivitet höjer det värdet på din produkt också. Men det behöver inte vara så avancerat att sticka ut.
Plasta in och låt produkten själv sköta snacket
Tidningar av olika slag är nog de vanligaste produkterna att plasta in. Och det är inte konstigt. Omslagen är det som säljer, att täcka över dem hade varit att göra jobbet ogjort. En enorm fördel med inplastningen är också möjligheterna till medskick. Produktprover, kampanjerbjudanden, prenumerationsinformation – allt går att enkelt skicka med tillsammans med tidningen. Plasten kan vara allt från genomskinlig till mönstrad eller flerfärgad.
Naturfärgade kartonger med twist
Det behöver inte alltid vara färgglatt, blänka och glittra. Vanliga, bruna kartonger har stor potential att fånga uppmärksamheten hos en kund. Det kan bero på smarta vikningar, roliga detaljtryck eller både och. Lådans naturliga form kan också bli en ledstjärna. Fyrkantiga lådor kan bli en ugn om produkten är baktillbehör. Rektangulära lådor kan symbolisera ett badrumsskåp där produkten rakhyvel naturligt passar in. Med finurligt tryckta detaljer kan lådan bli precis vad du vill.

Med en kreativ vikning och ord som attraherar kunderna kan man komma långt.
Redovisa mera
Vi blir allt mer medvetna om vad vi köper. Samtidigt blir tiden vi orkar lägga på ett leta efter innehållsförteckningen eller ursprunget mindre och mindre. Många produkter gynnas av att helt enkelt använda innehållsförteckningen som en del av säljstrategin. Det bygger dock på att din produkt är producerad av sådant som attraherar konsumenterna. Naturliga ingredienser, ekologiskt eller närodlat är typexempel. Skriv ut ingredienserna stort, gärna på framsidan, gör genomskinliga förpackningar som låter produkterna skina, renodla produkttexten och använd tydlig typografi. Allt för att locka kunderna till snabba beslut.
Kroka arm med andra varumärken
Förpackningarna är givna budskapsbärare av ditt varumärke men ibland också av andras. Att teama med exempelvis konstnärer, kändisar eller andra organisationer blir allt vanligare. Det kan ge oanad skjuts till ditt varumärke och öka din kundgrupp. Men se till att samarbeta med någon eller något som din målgrupp kan anse som logiskt. Blir hoppet för långt mellan dina och din partners frågor kan det istället få motsatt effekt på varumärkesbyggandet.
Kuvert som syns i posthögen
Majoriteten är vita. Och ganska tråkiga. Och slits sönder utan eftertanke. Men kuvert, som faktiskt är en sorts förpackning, kan lätt göras både roliga och informativa. Det kan vara något så enkelt som att ändra färg på kuvertet eller lägga till en illustration på baksidan. Det kan också vara mer avancerat, exempelvis doft. Om du säljer djurmat, gör utskick till kattägare och doftsätt kuvertet med kattmynta så kan du vara säker på att minst en i hushållet älskar dig lång tid framöver. Och en glad katt ger glada ägare, ägare som troligtvis blir din trognaste kund.

Med rätt doft kan man locka fram målgruppen som man är ute efter.
Oavsett vilken väg du väljer för att sticka ut så gäller det att förpackning och produkt matchar. Enhetlighet i budskapet är det som skapar trogna och återkommande kunder.
Behöver du hjälp med kommunikation som ger effekt? Arkitektkopia är en rådgivande partner inom tryckt och digital kommunikation, vi levererar helhetslösningar anpassade efter dina behov – oavsett var i landet du befinner dig.
Kontakta oss så hittar vi en lösning för dig. Du kan även läsa mer om våra produkter och tjänster eller beställa på egen hand via vår webshop.
Relaterade artiklar

Miljövänliga PVC-fria produkter
I denna artikel kommer vi att utforska fördelarna med PVC-fria material och ge tips på flera bra alternativ att välja...

Visa upp er med hållbara och kreativa lösningar i well och kartong
I den här artikeln kommer vi att titta närmare på just varför well och kartong är utmärkta val för utställarmaterial.

Guide till de vanligaste filformaten för bilder och grafik
I dagens digitala värld är det viktigt att kunna hantera olika filformat för att dela, lagra och bearbeta bilder och...

Skapa en estetiskt tilltalande design med rätt typografi
Att välja typografi är avgörande för att skapa en estetiskt tilltalande design och för att kommunicera effektivt med tilltänkta läsare....

När ska du använda tryckt marknadsföring istället för digital?
I denna artikel går vi igenom när det kan vara lämpligt att använda tryckt marknadsföring i stället för digital. Vi...