När det är utsidan som räknas

Designade förpackningar

Förpackningarna har under senaste åren hamnat i konsumenternas blickfång. På YouTube finns miljontals klipp som visar det som går under begreppet The Unboxing Experience – filmer med förpackningar i fokus. Klippen får många gånger enorm viral spridning, vi gillar tydligen att se företags finurliga lösningar. Anledningen är enkel. Förpackningen är en solklar förlängning av ditt varumärke. Om den andas exklusivitet höjer det värdet på din produkt också. Men det behöver inte vara så avancerat att sticka ut.

 

Plasta in och låt produkten själv sköta snacket

Tidningar av olika slag är nog de vanligaste produkterna att plasta in. Och det är inte konstigt. Omslagen är det som säljer, att täcka över dem hade varit att göra jobbet ogjort. En enorm fördel med inplastningen är också möjligheterna till medskick. Produktprover, kampanjerbjudanden, prenumerations­information – allt går att enkelt skicka med tillsammans med tidningen. Plasten kan vara allt från genomskinlig till mönstrad eller flerfärgad.

Inplastade tidningar

 

Naturfärgade kartonger med twist

Det behöver inte alltid vara färgglatt, blänka och glittra. Vanliga, bruna kartonger har stor potential att fånga uppmärksamheten hos en kund. Det kan bero på smarta vikningar, roliga detaljtryck eller både och. Lådans naturliga form kan också bli en ledstjärna. Fyrkantiga lådor kan bli en ugn om produkten är baktillbehör. Rektangulära lådor kan symbolisera ett badrumsskåp där produkten rakhyvel naturligt passar in. Med finurligt tryckta detaljer kan lådan bli precis vad du vill.

Triangelvikt kartong

Med en kreativ vikning och ord som attraherar kunderna kan man komma långt.

Redovisa mera

Vi blir allt mer medvetna om vad vi köper. Samtidigt blir tiden vi orkar lägga på ett leta efter innehållsförteckningen eller ursprunget mindre och mindre. Många produkter gynnas av att helt enkelt använda innehållsförteckningen som en del av säljstrategin. Det bygger dock på att din produkt är producerad av sådant som attraherar konsumenterna. Naturliga ingredienser, ekologiskt eller närodlat är typexempel. Skriv ut ingredienserna stort, gärna på framsidan, gör genomskinliga förpackningar som låter produkterna skina, renodla produkttexten och använd tydlig typografi. Allt för att locka kunderna till snabba beslut.

 

Kroka arm med andra varumärken

Förpackningarna är givna budskapsbärare av ditt varumärke men ibland också av andras. Att teama med exempelvis konstnärer, kändisar eller andra organisationer blir allt vanligare. Det kan ge oanad skjuts till ditt varumärke och öka din kundgrupp. Men se till att samarbeta med någon eller något som din målgrupp kan anse som logiskt. Blir hoppet för långt mellan dina och din partners frågor kan det istället få motsatt effekt på varumärkesbyggandet.

Kuvert som syns i posthögen

Majoriteten är vita. Och ganska tråkiga. Och slits sönder utan eftertanke. Men kuvert, som faktiskt är en sorts förpackning, kan lätt göras både roliga och informativa. Det kan vara något så enkelt som att ändra färg på kuvertet eller lägga till en illustration på baksidan. Det kan också vara mer avancerat, exempelvis doft. Om du säljer djurmat, gör utskick till kattägare och doftsätt kuvertet med katt­mynta så kan du vara säker på att minst en i hushållet älskar dig lång tid framöver. Och en glad katt ger glada ägare, ägare som troligtvis blir din trognaste kund.

Med rätt doft kan man locka fram målgruppen som man är ute efter.

Oavsett vilken väg du väljer för att sticka ut så gäller det att förpackning och produkt matchar. Enhetlighet i budskapet är det som skapar trogna och återkommande kunder.

Vad behöver du hjälp med?

  • Genom att klicka på skicka godkänner du vår integritetspolicy och hantering av personuppgifter.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.
Välkommen till en värld av trycksaker - Arkitektkopia