Skanska Nya Hem
Nyproducerade lägenheter marknadsförs med 3D-modell och traditionell kommunikation.
Kunden
Skanska Nya Hem i Göteborg erbjuder nyproducerade och miljömärkta bostäder. Sedan starten 1887 har Skanska blivit ett av Sveriges största byggföretag.
Uppdraget
Skapa intresse för nyproducerade lägenheter i ett område där fler företag bygger.
Lösningen
3D-modell av bygget samt tidssparande helhetslösning kring traditionell kommunikation.
Helhetslösning som ger tid över till annat
Ibland är det bra att ta till gamla beprövade knep. I en vardag där en stor del av marknadsföringen sker digitalt kan ett mer traditionellt tillvägagångssätt vara det som sticker ut och lockar oss att köpa något. Skanska Nya Hem i Göteborg drog bland annat nytta av klassiska direktutskicken för att väcka intresse för de nyproducerade lägenheterna i projektet Urbani. Läs mer om Urbani.
En vanlig utmaning är att hinna med allt som ska göras, och att förbereda flera tusen utskick är en uppgift som lätt tar mycket tid. Ofta blandas flera företag in: ett för adresserna, ett annat för formgivning, kanske ett tredje för tryck och ett fjärde för leveranserna. Här bakade vi istället ihop en helhetslösning där vi tog över ansvaret för förberedelserna: från att ta fram relevanta adresser till att få iväg utskicken till mottagarna. I det här fallet hade Skanska Nya Hem redan en färdig design, men vår ateljé kontrollerar alltid att den är tryckvänlig. På så vis tog vi över något som lätt slukar både tid och energi, så att det kan ägnas åt annat.
– För mig är det skönt att baka ihop allt det jag behöver. Nu har jag kunnat specificera det jag vill ha och få en lösning som gör det smidigt längs hela vägen, säger Jonas Linder, marknadsansvarig hos Skanska Nya Hem i Göteborg.
3D-modell till säljstartseventet
Utskicken kombinerades också med rollups och vepor för att dra blickarna till projektet. Vi finns alltid som bollplank och vägleder gärna så att montering och materialval blir så bra som möjligt.
– Det känns smidigt att all kontakt går via en person som sedan slussar vidare mina frågor till dem som är proffs. Vi har fått rådgivning kring alltifrån vilka olika papperstyper som kan passa olika ändamål till den bästa lösningen för hur trycksakerna ska fästas och hängas. Det är en stor trygghet att ha en kontakt som alla frågor kan gå genom, fortsätter Jonas.
Som komplement till de mer klassiska trycksakerna tog vi även fram en 3D-printad modell för projektet. Normalt har Skanska Nya Hem tidigare använt modellbyggare, men var nu sugna på att prova något annat. Tack vare den mer robusta modellen får nyfikna köpare möjlighet att vrida och vända på sitt framtida boende, och man skapar lätt en bild av både kvarteret och närliggande områden.
Relaterade case
Göteborgs Stadsmuseum
Arkitektkopia har fått äran att leverera till Göteborgs Stadsmuseum och utställningen Göteborg berättar
Vitrolife Group
Vi på Arkitektkopia fick uppdraget att hjälpa LKAB organisera, trycka och pärmsätta en tillståndsansökan.
LKAB
Vi på Arkitektkopia fick uppdraget att hjälpa LKAB organisera, trycka och pärmsätta en tillståndsansökan.
Futurice
Hur vi tillsammans med Futurice lyckades att förnya ett 200-årigt medium med data innovation.