Sätt guldkant på tillvaron

Guld kopplas ofta ihop med elegans, flärd och en välbärgad livsstil, något många kunder nog inte skulle tacka nej till. Studier visar att människor som exponeras för guldfärg har lättare att öppna plånboken – en bra anledning varför du borde använda mer guld i dina trycksaker.
Färger påverkar oss
Färger påverkar oss mer än vi tror. Beroende på kultur, historia och biologi kan färger påverka våra känslor och beteenden, eller få oss att reagera på helt nya vis. Studier visar att personer som exponeras för guld spenderar mer pengar. De känner sig som del av en utvald grupp med hög ekonomisk status – och när folk känner sig utvalda blir de mer benägna att dra på spenderarbyxorna.
Nota i guld gav mer i dricks
En studie visade att guldfärg påverkade hur mycket dricks en restaurang fick av sina kunder. Notorna placerades i svarta respektive guldfärgade kuvert som sedan gavs till kunderna. Resultatet visade att kunder som fick notan i ett guldkuvert lämnade mer i dricks jämfört med de som fick notan i ett svart kuvert. Man kunde se samband mellan dricksstorleken och personens sociala status och humör. Var personen på bra humör och kände att de hade gott om pengar – då ledde det ofta till mer dricks. Men det slutade inte där.
Kunder som fick notan i ett guldkuvert lämnade mer i dricks än de som fick den i ett svart kuvert.
För att se om det snarare handlade om att guldkuvertet upplevdes som något nytt och spännande, snarare än att det var guldfärgat, provade man i stället med ett orange kuvert. Men den högre dricksen uteblev. Ytterligare ett test gjordes där ett antal bordsdukar på restaurangen byttes ut mot bordsdukar i guld – och vips var den högre dricksen tillbaka.
Exponeringen och närvaron av guldfärg såg ut att ha en effekt på kunderna – en ökad känsla av status och rikedom vilket gjorde att de spenderade mer pengar.
Så kan du använda guld i din marknadsföring
Genom att använda guld i din marknadsföring kan du ge dina kunder en premiumkänsla och även påverka deras köpbenägenhet i positiv bemärkelse. Guld betyder mycket för oss och kan bland annat skapa en känsla av status, exklusivitet och en vilja att spendera mer pengar. Det har även förmågan att bidra till en positiv upplevelse och göra kunden på bättre humör – mycket tack vare det vi till vardags associerar med guld, så som halsband, armband och klockor.
Arkitektkopia erbjuder digitaltryck i guld med hjälp av tekniken CMYK+. Det innebär att du kan använda guld även i mycket små upplagor, du kan också kombinera det med variabeldata för att göra trycksaken personligare. Genom att använda digitaltryck slipper du betala för onödigt stora upplagor samt den manuella efterbehandlingen då allt sker direkt i skrivaren.
Nästa gång du ska göra presentkort, inbjudningar, årsredovisningar, visitkort eller diplom så ge det en guldkantad touch för att stärka kommunikationen.
*Underlag och källor är hämtat från Wiley, Springer, Oxford Academic och Fast Company.
Behöver du hjälp med kommunikation som ger effekt? Arkitektkopia är en rådgivande partner inom tryckt och digital kommunikation, vi levererar helhetslösningar anpassade efter dina behov – oavsett var i landet du befinner dig.
Kontakta oss så hittar vi en lösning för dig. Du kan även läsa mer om våra produkter och tjänster eller beställa på egen hand via vår webshop.
Lär dig mer om färger

Färgtrender 2025
År 2025 bjuder på spännande färgtrender från branschens ledande aktörer och vi har trendspanat åt dig. Pantone presenterar den varma...

Förbättra dekoren på eventet med några enkla knep
Att skapa en minnesvärd och inbjudande atmosfär på ett event eller en mässa behöver inte vara komplicerat. Med några enkla...

Kända logotyper och deras historia – del 1
Logotyper är mer än bara grafiska symboler – de är kraftfulla verktyg som representerar varumärken och skapar igenkänning. I den...

Fördelar med en företagsanpassad webshop
Trycksaker och profilprodukter är en viktig del i marknadsföringen för många. Därför kan det vara en smart att samla allt...

Fem måsten i din mässmonter
En mässmonter kräver en del planering och förberedelser, och inte nog med det så finns det en hav av produkter...