Silver i PublishingPriset 2018

Arkitektkopia.se kom på andra plats i PublishingPriset 2018
Webbplatsen arkitektkopia.se nominerades i somras till PublishingPriset inom kategorin ”Marknadsföringssajter kommunikationsbranschen”, i onsdags avgjordes tävlingen och sajten kom på andra plats efter vinnaren Profoto.
Stark andra plats i tuff konkurrens
I onsdags avgjordes PublishingPriset 2018 på Berns Salonger och Chinateatern i Stockholm. Flera fantastiska webbplatser, filmer och trycksaker prisades för såväl innehåll och design som kreativitet och innovation. I kategorin Marknadsföringssajter kommunikationsbranschen var Arkitektkopia nominerade tillsammans med Profoto, Bravissimo Agency, Svenska fotografers förbund med Sök Fotograf, Wonderfour och Lillasyster.
Samtliga webbplatser poängsattes inom fyra kategorier, där max var 25 poäng per kategori (totalt 100 poäng). Kategorierna var användbarhet, form, verbalt och visuellt. Klar segrare blev Profoto som imponerade stort genom att få full pott (!) i samtliga kategorier – det i sig mynnade även ut i ett PublishingPriset Grand Prix. Arkitektkopia kom dock på en stark andraplats med resultaten användbarhet 24, form 23, verbalt 23 och visuellt 20 – totalt 90 poäng. Även Bravissimo skrapade ihop 90 poäng.
Vi är oerhört stolta över att ha kommit tvåa och passar samtidigt på att skicka ett stort grattis till Profoto!
Projektdeltagare
Arbetsgruppen har bestått av följande personer från Arkitektkopia; Fredrik Sinander (projektledare), Maria Grankvist (redaktör) och Carin Nöjd (webbutvecklare) samt från Awave; Kristian Johansson (övergripande projektledning och digital strateg), Örjan Bergholm (digital designer och UX), Marcus Oskarsson (lead developer) och Oskar Werner (projektledning och kvalitet).
Om PublishingPriset
Publishingpriset är en årlig jurybedömd tävling för filmer, webbplatser, tidningar, tidskrifter, böcker och andra trycksaker – på svenska eller engelska. Sedan år 1990 har de delat ut Publishingpriset för lovvärd redaktionell kommunikation och marknadskommunikation.
- Printkategorier sedan 1990
- Webbkategorier sedan 2004
- Filmkategorier sedan 2015
Publishingpriset, som är fristående från branschens organisationer, är en heltäckande kommunikationstävling. Den omfattar de flesta etablerade former av kommunikation.
Om ett budskap ska nå fram, krävs så mycket mer än god form. Därför bedömer Publishingprisets jury också textinnehåll och visuellt innehåll samt – beroende på typ av tävlingsbidrag – regi (film), fysiskt utförande (print) och användbarhet (webbplats).
Läs mer på PublishingPriset.org.
Foto huvudbild: Stina Stjernkvist, Svenska PublishingPriset 2017.
Senaste nyheterna

Vinnarna i Inhousetävlingen 2024
Äntligen kan vi presentera vinnarna i Inhousetävlingen 2024! Prisutdelningen skedde den 21 november på Nalen i Stockholm, under den årliga...