Få koll på de vanligaste papperstyperna

Du lägger veckor på bildval, budskapsformuleringar och formatfunderingar men när det kommer till valet av papperstyp tar ofta kunskapen slut. Eftersom pappret är en stark känsloförmedlare är valet ett viktigt steg mot en lyckad trycksak.
Papper som bärare av budskap
Med hundratals papperskvaliteter och därmed tusentals valmöjligheter är det inte helt lätt att välja rätt. Allt börjar med en känsla. Vad vill du att kunderna ska känna när de får din trycksak i handen? Papper är nämligen en skicklig känsloförmedlare som både kan förstärka och dämpa ditt budskap. Tänk bara på skillnaden mellan exempelvis canvas, det vill säga ett material med målardukskänsla, och vanligt A4-papper från skrivaren. Papperstyperna i sig signalerar olika användningsområden. Ett familjefoto skulle definitivt göra sig bättre på canvas om syftet var att ge bort det i present. Om fotot istället skulle läggas i plånboken eller ramas in funkar skrivarpappret kanon. Poängen är att syftet spelar roll.
Olika papperstyper
Man brukar dela in pappret i fyra kategorier:
- Vitt obestruket papper
- Vitt bestruket papper
- Grafisk kartong
- Designpapper
Vitt obestruket papper
Det är vad de flesta kallar ”ett vanligt vitt papper” och är oftast det som stoppas i kontorets skrivare. Det finns i både vitt, natur och gultonat. Pappret skapar inga reflektioner och lämpar sig därför bra för läsning. Det används flitigt till tidningar med samhällsinformation och nyheter, direktreklam och böcker. Det funkar inte lika bra till trycksaker där du önskar perfekt bildåtergivning.
Vitt bestruket papper
Här är det vanliga vita pappret uppgraderat med ett ytskikt bestående av bland annat krita. För ett sobert intryck väljer du matt eller silk-yta. Med gloss får du ett blänkande papper som är optimalt för bildtunga trycksaker. Pappret är populärt i magasinvärlden och för trycksaker som produktblad, flyers och direktreklam.
Grafisk kartong
Om man tillverkar vanligt vitt papper i olika skikt får man kartong. Det är generellt dyrare än vanligt papper men håller istället betydligt längre och ger en bättre stabilitet. Det används ofta till bokomslag, vykort, mappar, emballage och skyltmaterial.
Designpapper
Med designpapper menar man papper som fått en annan färg och ofta ytterligare en estetisk egenskap så som strukturbehandling. Pappret passar perfekt för exempelvis diplom, certifikat och värdecheckar som till sin natur ska andas exklusivitet. Det lämpar sig väl när du vill ha en exklusivare känsla på trycksaken.
Behöver du hjälp med kommunikation som ger effekt? Arkitektkopia är en rådgivande partner inom tryckt och digital kommunikation, vi levererar helhetslösningar anpassade efter dina behov – oavsett var i landet du befinner dig.
Kontakta oss så hittar vi en lösning för dig. Du kan även läsa mer om våra produkter och tjänster eller beställa på egen hand via vår webshop.
Relaterade artiklar

Solfilm och foliering – en smart lösning för företagsfönster
Att skapa en trivsam, energieffektiv och professionell arbetsmiljö är viktigt för alla företag. En ofta förbisedd men mycket effektiv lösning...

Kreativa tryckmaterial som lyfter din kommunikation
I en värld där visuell kommunikation är avgörande för att fånga uppmärksamhet, räcker det inte alltid med traditionella trycksaker så...

Digitalisera ditt fysiska arkiv
Att digitalisera arkiv effektiviserar det dagliga arbetet, ökar tillgängligheten och skyddar mot olyckor.

Utomhusevent: tips för att planera och genomföra
Med rätt förberedelser och strategier inför ditt utomhusevent skapar du en minnesvärd upplevelse för dina gäster. Event utomhus har, till...

Färgtrender 2025
År 2025 bjuder på spännande färgtrender från branschens ledande aktörer och vi har trendspanat åt dig. Pantone presenterar den varma...

Förbättra dekoren på eventet med några enkla knep
Att skapa en minnesvärd och inbjudande atmosfär på ett event eller en mässa behöver inte vara komplicerat. Med några enkla...

Detta gäller när ni vill digitalisera kvitton och fakturor
Att hålla ordning på företagets bokföring är både en tidskrävande och ibland utmanande uppgift, speciellt när det handlar om manuell...

Kända logotyper och deras historia – del 1
Logotyper är mer än bara grafiska symboler – de är kraftfulla verktyg som representerar varumärken och skapar igenkänning. I den...

Vykort – ett personligt tidsdokument
Världen har förändrats under vykortets 140 åriga levnadstid, och trots en digital tidsålder är ett inlägg på Instagram inte så...