• Hem
  • /Akademi
  • /Allt fler väljer grönare förpackningar

Allt fler väljer grönare förpackningar

Hand som håller i jord och växt

Miljöfrågan är viktigare än någonsin. I en nyligen utförd studie beställd av Two sides visade det sig att konsumenter kräver och förväntar sig att återförsäljarna gör mer för att minska användningen av icke återvinningsbara förpackningar. Statistiken visar att 27 procent av de svenska konsumenterna anser att varumärken, återförsäljare och stormarknader är de som har det största ansvaret. Allt fler varumärken har valt att börja investera i att hitta innovativa lösningar för att skapa mer miljövänliga förpackningar som är mindre skadliga för vår planet.

 

Svenska konsumenter föredrar pappersförpackningar

2020 var ett turbulent år som skapade stora förändringar i samhället. En av dem är att vi idag handlar mer än någonsin via nätet. Dock är konsumenterna väl medvetna om att deras köp har en negativ påverkan på miljön och föredrar hållbara förpackningar. Studien visade att nordiska konsumenter anser att pappersbaserade förpackningar är bättre för miljön och är det prioriterade förpackningsvalet.

Studien visade även att svenska konsumenter är snabba på att agera om de tycker att en återförsäljare gör tillräckligt för att bli hållbar. Siffrorna i studien visade att 38 procent av konsumenterna skulle överväga att undvika återförsäljare som inte försöker minska sin användning av icke återvinningsbara förpackningar. Vid e-handel föredrar 61 procent att produkterna levereras i förpackningar som minimerar avfallet och 52 procent föredrar att produkterna levereras i pappersförpackningar. Sannolikt på grund av återvinningsmöjligheterna.

 

Studien visade att nordiska konsumenter anser att pappersbaserade förpackningar är bättre för miljön och är det prioriterade förpackningsvalet.

Fler varumärken satsar på hållbara förpackningar

Miljöfrågan och konsumenters krav har fått allt fler varumärken att börjat satsa på att hitta nya och miljövänligare förpackningar. Från Cloettas kvartalsrapport 2021 kan man läsa att under de närmaste åren kommer de att investera 130 miljoner kr i förpackningsteknologi för kartonger. Cloetta väljer att satsa på mer miljövänliga förpackningar som de själva kallar PlantPack. På deras hemsida kan man läsa mer om PlantPack som ingår i deras arbete med mindre och bättre förpackningar. Cloetta har som mål att alla deras förpackningar ska vara återvinningsbara 2025 och att allt fler förpackningsmaterial ska vara 100 procent från förnybara källor eller återvunnet material 2030. I den nya påsen kan det vara upp till 50 procent av materialet som är baserat på sockerrör.

Ett annat bolag som har ett pilotprojekt för att skapa mer miljövänliga förpackningar är Procter & Gamble (P&G) som ska testa pappersflaskor till sitt sköljmedel Lenor. Flaskorna är tillverkade av FSC-certifierat papper med ett tunt lager av 100 procent återvunnen PET-plats som barriär. Målet med flaskorna är att skapa dem utan den återvinna plastfilmbarriären och därigenom få en flaska som är helt återvinningsbar i returpapperssystemet.

Två Lenor pappersförpackningar

Foto: Pressbild Procter & Gamble

 

Vodkajätte hakar på papperstrenden

Under 2020 tog The Absolut Company fram en prototypflaska gjord av papper – Absolut Paper Bottle. Flaskan som togs fram bestod av 57 procent fiber och 43 procent av återvunnen plast. Den återvunna plasten i flaskan utgör det enda barriärlagret för flaskan, vilket gör att flaskan enkelt kan återvinnas efter användning.

Absolut Paper utvecklades inom ramen för Paboco (Paper Bottle Company), ett initiativ som inkluderar världsledande varumärke som The Coca-Cola Company, Carlsberg Group, L’Oréal och Absolut. Ambitionen är att tillsammans utmana branschen och att genom innovation skapa hållbara alternativ till rådande förpackningsmetoder. På Absolut är detta en av många åtgärder för att minska miljöpåverkan från förpackningar till 2025.

 

Två Absolut vodka pappersförpackningar

Foto: Absolut

 

Modemagasinet Vogue byter bort plast till papper

Inför lanseringen av modemagasinet Vogue Scandinavia så såg förpackningen som omslöt magasinet annorlunda ut. I stället för plast omslöts magasinet med en förpackning gjort av kartong. Modemagasinet och förpackningen har designats för att sparas och förvaras hemma i läsarnas bokhyllor. Stora Enso och Vogue Scandinavia belönades med Red Dot Award för god designkvalitet och kreativitet inom tävlingskategorin Brands & Communication.

Pressbild Vogue på deras pappersförpackning.

Foto: Pressbild Vogue Scandinavia

 

Pressbild Vogue på deras pappersförpackning.

Foto: Pressbild Vogue Scandinavia

 

Vi bryr oss om vår miljö

Visste du att Arkitektkopia endast har en marginell klimatpåverkan på vår miljö? Detta tack vare att såväl pappersförbrukning som elinköp klimatkompenseras. Det är ett av resultaten av ett medvetet och långsiktigt hållbarhetsarbete för att värna om det viktigaste vi har – miljön. Nyfiken på att veta mer om vårt miljöarbete? Välkommen att kontakta oss så berättar vi gärna vidare om våra certifieringar samt hur vi arbetar för en hållbarare framtid.

Vad behöver du hjälp med?

  • Genom att klicka på skicka godkänner du vår integritetspolicy och hantering av personuppgifter.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.