Spetsa dina utskick med hjälp av variabeldata

Gå från generisk till personlig på riktigt. Möjligheterna med variabeldata är många fler än att bara trycka mottagarens namn och adress på ett utskick. Du har ju redan datan – så här kan du använda den.
Nyttja variabeldata i dina utskick
Det finns flera nivåer av personifiering som du kan nyttja i din marknadsföring. Den vanligaste är nog given, det är att ändra namn och adress efter mottagare. Lägger man på ytterligare ett lager så handlar det om textinnehåll kopplat till segmentering. Då delar du upp din kundbas i sådant som ålder, inkomst, boendeform, geografisk hemhörighet eller kanske engagemangsnivå eller var i köpcykeln de befinner sig. Sedan anpassar du texten efter det.
En bild säger mer än tusen ord
Nästa nivå är att byta bild. Det här bör kanske vara lika självklart som att byta mottagarens namn men görs ändå förvånansvärt sällan.
Exempelvis bör alla som faller inom ramen för Anna, singel, ålder 20-25 år mötas av ett annat bildspråk än de som hör till personan Bosse, nybliven pensionär, 60-65 år. Säg att du ska skicka en sommarhälsning med tillhörande rabattkod. Koden kommer förmodligen användas i högre utsträckning om Anna möts av en bild på ett gäng yngre människor som skålar i rosé än en bild på en blomsterbukett och en kopp kaffe. Bosse tycker troligtvis tvärtom.
Ett annat exempel på detta är flyers från mäklarbyråer. Dessa brukar visa vad som nyligen sålts i området samt locka dig till att kontakta mäklaren. Om flyern då visar en gigantisk lägenhet med fler rum och kök än plånboken tillåter går förtroendet för mäklarens kännedom om dig troligtvis ner. Om försäljningen istället visar en bostad i mer likartat prissegment är du mer benägen att kontakta mäklaren.
Allt kokar ner till relevans. Om ditt utskick känns relevant hos målgruppen är också chansen betydligt större att de engagerar sig.

Anpassa bildspråket efter mottagaren för bästa effekt
Allt kommunicerar – använd det
Om du verkligen vill maximera möjligheterna att nå fram gäller det att gå ännu ett steg. Dagens teknik gör det möjligt att ändra på i princip allt i ett utskick, ner till minsta detalj. För allt kommunicerar. Inte bara ditt faktiska erbjudande eller budskap. Även valet av papper, typsnitt och färger säger något och triggar oss i olika riktningar.
Vikten av att känna sina kunder
För att lyckas med personifierad marknadsföring behöver du ha god kännedom om dina kunder. Först då kan du använda rätt kommunikation vid rätt tillfälle och till rätt person. Beroende på var din kund befinner sig i en köpcykel kan du ändra variabler och på så sätt matcha ett beteende eller sinnesstämning. Du hjälper dem på så vis framåt.
Men ibland är det knepigt att se möjligheterna. Vi hjälper dig gärna med utskicken, kontakta oss för att få veta mer.
Kort om variabeldata
Variabeldata är samlingsnamnet på information som byts ut från exemplar till exemplar, du kan läsa mer om det i artikeln Vad är variabeldata?.
Behöver du hjälp med kommunikation som ger effekt? Arkitektkopia är en rådgivande partner inom tryckt och digital kommunikation, vi levererar helhetslösningar anpassade efter dina behov – oavsett var i landet du befinner dig.
Kontakta oss så hittar vi en lösning för dig. Du kan även läsa mer om våra produkter och tjänster eller beställa på egen hand via vår webshop.
Relaterade artiklar

Vad är variabeldata?
Register eller någon annan databas som samlar information om dina kunder eller din målgrupp och paketeras ofta i Excel-format.

Skapa visitkort effektivt med hjälp av variabeldata
Använd funktionen för datasammanfogning i InDesign för att skapa olika varianter av ditt dokument. Med hjälp av variabeldata ser du...

Variabeldata i InDesign del 2 – bilder och QR-koder
InDesigns funktion för datasammanfogning ger dig många möjligheter, här visar vi hur du gör för att infoga bilder och QR-koder.

Färgens betydelse i din marknadsföring
Färgen säger mycket om ditt varumärke, se därför till att den kommunicerar det du vill. För färgens betydelse spelar roll...