Futurice

Hur vi tillsammans med Futurice lyckades att förnya ett 200-årigt medium med data innovation

Kunden

Futurice är ett globalt techbolag som designar och skapar innovativa digitala tjänster för företag inom en mängd olika branscher – från startups till etablerade aktörer inom fintech och media. Sedan starten år 2000 har bolaget skapat mer än 1000 digitala tjänster för över 200 kunder på sina kontor i BerlinLondonStockholm, München, Tammerfors och Helsingfors.

 

Utmaningen

Futurice ville hitta ett annorlunda och personligt sätt att komma i kontakt med sina lokala affärskontakter i Sverige. Då de flesta företag tycks tävla om att få folks uppmärksamhet under deras skärmtid ville Futurice istället ta tillfället att gå off-line och väcka ett 200-årigt medium till liv med hjälp av data innovation.

 

Lösningen

Tillsammans med Futurice omvandlades deras digitala data portraits till vykort, gjorda av miljövänligt papper. Förutom vykortens visuella uttryck gör designen det möjligt för mottagaren att upptäcka oväntade fakta om avsändaren och därigenom känna igen saker som de båda har gemensamt. Till exempel vilken jobbtitel man har, favoritfika, ens kärntalang på jobbet mm.

Vykort som bryter igenom det digitala bruset

Inom Arkitektkopia hjälper vi våra kunder till de allra bästa kommunikationslösningarna. Även om vi historiskt började som ett tryckeri har vi idag specialiserat oss på att kombinera de olika produkterna och kanalerna som ger den allra bästa effekten när det gäller marknadsföring och kommunikation. Därför blev vi extra glada när vi fick hjälpa vår kund Futurice, som är ett globalt techbolag och som specialiserat sig på att hjälpa andra företag med deras digitala transformation, att förena print och digitalt för att uppnå ett större värde.

Det här är berättelsen om hur vi tillsammans återuppfunnit vykortet med hjälp av grafisk visualisering. Så här beskriver Marc Biemer, Digital Product Designer hos Futurice hur det hela började:

”Dags för en kreativ utmaning; hur skulle du få ett vanligt vykort att uppfattas som en innovativ och engagerande upplevelse? När mina kollegor kontaktade mig med det här designuppdraget kändes det väldigt långt ifrån mina vanliga uppgifter som Digital Product Designer. Att exponera ett nästan 200-årigt medium för ny teknik och databehandling lät till en början inte som någon lovande idé. Men genom att experimentera med data portraits lärde jag mig hur data även kan berika en så pass enkel kommunikationsform och frigöra en tidigare osedd potential.

När var senaste gången du skickade ett vykort till någon?

Om du är som jag var det förmodligen ett tag sedan. Men visst tycker vi om att få vykort? Handplockad av sin avsändare och ofta med klyschiga bilder på framsidan. Men viktigast av allt, den handskrivna hälsningen på baksidan. Det är en värmande och personlig känsla – när man nu är fast med social distansering och en aning trött på digitala möten – är det något jag nu saknar mer än någonsin.”

Vad är Data Portraits?

Ett data portrait är ett konstverk som visualiserar insamlade data om en person, istället för en klassisk porträttavbildning av personens ansikte. Futurices idé var att skapa ett vykort med en framsida med ett data portrait av avsändaren. På detta sätt skulle vykorten kunna ge mottagaren en enkelt tolkbar informationsbild av avsändaren.

Genom ett annorlunda och personligt sätt att uttrycka sig förenade Futurice i samarbete med Arkitektkopia en kombination av ett digitalt och analogt koncept för att knyta närmare relationer med sina affärskontakter i Sverige. ”Tänk dig detta som en datadriven 2000-tals motsvarighet till ett tryckt personligt brevpapper.” säger Maria Sabbah Head of Marketing Futurice Sverige. Data portraits är gjorda av insamlad data som vi visualiserat och skapat grafiska metaforer och analogier för att representera datat. Detta varierar alltifrån att omvandla deras namn till ett personligt bakgrundsmönster till att härma en analog klocka som illustrerar personens mest kreativa tid på dagen, eller att finna abstrakta former för ett återspeglande av personernas favoritfika.

Vykort med data portraits ligger på ett bord och en kartong med Arkitektkopias logotyp.

När vykorten var tryckta och beskurna packades de ner i kartong som sedan skickades iväg till Futurices medarbetare.

Vill du pröva Data Portraits?

Inom Arkitektkopia arbetar vi redan idag med att hjälpa våra kunder med att skapa varianter av dokument med hjälp av variabeldata där alla exemplar har likadant format, men en del av innehållet varierar, till exempel text, bild eller QR-koder.

Kanske ska du ha ett event med namnskyltar eller badgar till deltagarna. Vore det inte roligt om du då kunde skapa grafiska element som gjorde att deltagarna kunde se om de tillhör samma bransch, har samma sorts befattning eller ska gå på samma seminarium? Vi hjälper dig att skapa unika lösningar som knyter samman beprövade traditionella metoder med moderna avancerade tekniker. Välkommen att kontakta oss!

Tillsammans med Arkitektkopia lyckades vi gemensamt att förnya ett 200-årigt medium genom att väva ihop traditionella trycket med data. Resultatet blev personliga och nyskapande vykort.

Maria Sabbah Head of Marketing på Futurice

Vad behöver du hjälp med?

  • Genom att klicka på skicka godkänner du vår integritetspolicy och hantering av personuppgifter.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.