Göteborg berättar, Göteborgs Stadsmuseum.
En kreativ utställning i olika former och konstruktioner
Innovativa konstruktioner från Arkitektkopia
Hundra göteborgare i åldrarna 6-97 år har fotograferats och intervjuats om livet i staden. Det är en samtidsdokumentation genomförd av Göteborgs stadsmuseum och fotograf Stefan Edetoft. Projektet började 2018 och visades första gången som utställning 2021 på Gustaf Adolfs torg, som en del av stadens 400 års jubileum. En stad, hundra människor, en väv av berättelser – har genomsyrat det rumsliga och grafiska konceptet för utställningen. Det är människorna som bygger staden och staden förändras ständigt. I årets utställning bjuds vi på en sammanfattning av vad göteborgarna berättade.
Utställningen består av flera fyndiga och innovativa konstruktioner i det 100% återvinningsbara materialet i Wellboard. Utöver detta tillverkades flera affischer, tygvepor och dubbelsidiga tavlor. Allt producerat av oss på Arkitektkopia. Formen på utställningen kan dessutom enkelt förändras genom sin enkla grundstruktur i Wellboard som går att bygga ihop på olika sätt.
– Det stora jobbet låg i att ta fram tryckoriginal medan själva monteringen var väldigt smidig – och rolig att bygga med, säger Pernilla Elmtén, producent och formgivare på Göteborgs Stadsmuseum.
Från 2021 års utställning finns också ett mönster av hexagoner kvar som spinner på samma grundidé att hela tiden kunna växa eller krympa till nya former. Dessa väver in alla 100 intervjuer som finns att ta del av som enskilda textplattor – var och en hängande på var sin galge i utställningen.
Stort tack Göteborgs Stadsmuseum för förtroendet, den fina utställningen samt de kreativa och inspirerande konstruktionerna i Wellboard.
Relaterade artiklar

Futurice
Hur vi tillsammans med Futurice lyckades att förnya ett 200-årigt medium med data innovation.

FAR
Dansens Hus kläddes med golvdekaler på framsidan av trappsteg, vepor på både staket och vägg samt effektfull bannerbow i entrén....

GöteborgsOperan
Vårt samarbete med GöteborgsOperan har kommit att inbegripa all produktion av deras expomaterial. Det rör sig om allt från de...

Svenskt Näringsliv
Sprider entreprenörsandan med hjälp av 100 000 muggar och tusentals trycksaker till kampanjen Gilla Jobbskaparna.