Att kommunicera med de reklamtrötta

Trött ung kvinna vid sin dator.

Majoriteten av dem som tillfrågats i Novus senaste undersökning, på uppdrag av Sveriges Annonsörer, uppger att de är trötta på reklam. Särskilt när det visar sig vara irrelevanta utskick som dimper ner i inkorgen. Ta därför vara på relevant information om din målgrupp och skräddarsy dina utskick efter den som ska läsa.

 

Relevans är A och O

Reklam kan både inspirera och engagera, men också irritera. Det blir lätt övermäktigt att försöka navigera i en uppsjö av e-post om onlinecasinon och kosttillskott. Erbjudandena är ofta lika som bär och har sällan något med oss eller våra intressen att göra. Att försöka anpassa budskapet så att det passar alla kan vara både ineffektivt och riskabelt. Är du helt fel ute är sannolikheten stor att läsaren rensar bort dig ur mejlkorgen – i värsta fall även från framtida e-post genom att avregistrera sig. Och det vill du ju inte. Att bygga upp ett förtroende tar lång tid och raseras lätt på en sekund. För att göra skillnad i din marknadsföring och undvika irritation behöver du se till att du riktar rätt budskap till rätt person. Kvalitet före kvantitet helt enkelt!

Att bygga upp ett förtroende tar lång tid – ett förtroende som lätt kan raseras.

Din målgrupp är kanske stor vid första anblick, men det är en fördel att dela in den i mindre grupper. Du kan då vässa budskapet efter vad de olika personerna kan tänkas vara intresserade av. På så vis kan du skapa reklam som inte upplevs som störande eller distraherande, utan faktiskt ses som ett välkommet tips. Här kan det vara till din fördel att generalisera lite. En ung singel är till exempel oftast mer intresserad av reklam för en mindre bil än en kombi med barnstol. Men du behöver också använda dig av den värdefulla information du redan har till hands. Om du vet att din mottagare äger en BMW ur 3-serien så är det inte helt klockrent att försöka marknadsföra tillbehör som enbart passar till 5-serien.

Skicka relevant reklam

Våga använda brevlådan

Om reklamen är relevant är vi inte bara mer tillåtande – vi kan till och med uppskatta den. Särskilt populär är reklam i form av kundtidningar och broschyrer. I en vardag där mer och mer sker digitalt kan du sticka ut om du istället vänder dig till en gammal trotjänare – brevlådan. Ett postat utskick särskilt anpassat efter den du vill nå har idag chans att framstå som unikt bland de digitala varianterna som lätt förpassas till skräpposten.

Svårare än så behöver det inte vara att väcka målgruppen till liv igen. Läs mer om hur du kan vässa utskicken med hjälp av variabeldata här.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Syftet med undersökningen är att undersöka allmänhetens inställning till reklam. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18–79 år. Totalt har 1086 intervjuer genomförts under perioden 14–21 juni 2018. Deltagarfrekvensen är 50 %. Det finns inget som tyder på att bortfallet skulle snedvrida resultatet, utan undersökningen är åsiktsmässigt representativ för den grupp som skulle undersökas, och de slutsatser som presenteras i undersökningen gäller hela populationen. En Novus-undersökning är en garant för att undersökningen är relevant och rättvisande för hela gruppen som skall undersökas. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.
Källa: Sveriges Annonsörer

Vad behöver du hjälp med?

  • Genom att klicka på skicka godkänner du vår integritetspolicy och hantering av personuppgifter.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.
Välkommen till en värld av trycksaker - Arkitektkopia