Inhouse växer!
Många framgångsrika varumärken har med åren valt att flytta sin kommunikation närmare den egna verksamheten och därmed byggt upp egna inhousebyråer. Kanske är det något som även du har funderat på? Vi har trendspanat lite på inhousebyråers utveckling och de fördelar som får allt fler varumärken att välja inhouse och skapa sin marknadskommunikation internt.
Låt oss först klargöra vad en inhousebyrå är för något. En inhousebyrå består av ett internt team som arbetar med marknadsföring för sitt varumärkes produkter eller tjänster. Likt en vanlig reklambyrå kan en inhousebyrå också innefatta flera olika roller såsom art director, copywriter, produktionsledare och social media manager. Storleken på en inhousebyrå kan variera med allt från ett fåtal personer till flera hundra. Två av Sveriges största inhousebyråer är IKEA:s inhouse med cirka 260 anställda och ICA:s som har runt 300 anställda plus konsulter.
Inhouse – en fortsatt växande trend
Enligt en undersökning som gjordes 2018 av ANA (Association of National Advertisers) framgick det att antalet inhousebyråer hade ökat från 42 procent till 78 procent under de senaste tio åren. Trots att 2020 var ett utmanade år för olika branscher så stoppade detta inte inhousetrenden. Detta konstaterades i en ny undersökning framtagen av Bannerflow och Digiday (State of In-housing 2021) där mer än 200 seniora marknadsförare i Europa deltog. Vidare framgick det i denna rapport att flera inhousebyråer under år 2020 valt att expandera sin kapacitet och utöka sina teams. Något överraskande, så ökade också kreativiteten hos flera inhousebyråer under denna period. Av de tillfrågade i undersökningen så upplevde 58 procent att kreativiteten i teamen hade ökat trots den rådande pandemin.
Av de tillfrågade i undersökningen så upplevde 58 procent att kreativiteten i teamen hade ökat trots den rådande pandemin.
Vilka fördelar finns det med inhouse?
Några fördelar som annonsplattformen Bannerflow lyfter fram är följande:
ÖKAD TRANSPARENS
Med ökad transparens får företaget bättre insyn och kunnande. Något som kan underbygga nya förslag och vidare möjligheter.
KOSTNADEN
Kostnadsfrågan är den vanligaste anledningen till att fler väljer att flytta sin kommunikation inhouse. Dessutom får företaget på så vis en bättre överblick över sin egen budget och tillförda värden.
AGILT ARBETSSÄTT
Ingen gillar att vänta, varken i kö eller på mail. Genom att det interna teamet sitter under ett och samma tak kan ofta snabba beslut tas på plats och sista-minuten-justeringar kan göras effektivt och enklare.
STÖRRE KONTROLL ÖVER VARUMÄRKET OCH KREATIVITETEN
Då inhousebyrån känner till varumärket och målgruppen på djupet så kan marknadsföringen på så sätt anpassas så att den bättre faller i linje med varumärkets intentioner. Detta kan ta sig uttryck i hur man i sin design anpassar sina kampanjer och annan content.
Var med och tävla i Inhousetävlingen!
Vi på Arkitektkopia tror att det görs minst lika fantastiska arbeten på inhousebyråer som på externa byråer. Därför har vi sedan år 2011 arrangerat Inhousetävlingen som är en årligen återkommande tävling för att belysa och hylla den bästa kommunikationen framtagen av just inhousebyråer.
VEM KAN TÄVLA?
Alla Sveriges marknads- och Inhouseavdelningar som har producerat någon form av marknadskommunikation på sin inhouseavdelning. Bidragen som man tävlar med ska vara framtaget av företagets egen inhousebyrå under perioden 1 januari 2020 till och med 31 mars 2021. Det är möjligt att skicka in bidrag och därmed anmäla sig till tävlingen fram till den 31 juli 2021. Anmäl er redan idag och visa upp ert teams kreativitet!
Relaterade artiklar
Att kommunicera med de reklamtrötta
Majoriteten av dem som tillfrågats i Novus senaste undersökning uppger att de är trötta på reklam. Särskilt när det visar...
Branda butiken – stärk varumärkets känsla
Ta hjälp av inredningen för att ge kunderna en positiv upplevelse av din butik. Genom att förmedla rätt känsla stärker...
Att tänka på när du planerar ett event
Vi genom de viktigaste stegen och vilka moment du bör ha koll på inför, under och efter ditt event.
Brev eller e-post – när ska du välja vad?
Både brev och e-post har sina fördelar och ibland passar det ena bättre än det andra. Flera faktorer avgör, bland...
Så påverkar färgblindhet din kommunikation
Som färgblind har man extra svårt att skilja vissa färger från varandra. Vissa blandas ihop, andra går inte att se...