Brev eller e-post – när ska du välja vad?
Både brev och e-post har sina fördelar och ibland passar det ena bättre än det andra vid marknadsföring och kommunikation. Flera faktorer avgör, bland annat vilken information du skickar ut och vilken målgrupp du vänder dig till.
Olika målgrupper har olika inställningar
Vissa personer är vana vid att ha allt digitalt och föredrar att ha det så. Andra tycker att ett brev är mer spännande att få. En undersökning visar att personer mellan 18 och 34 år reagerar mest positivt på att få ett utskick i brevlådan. En av fyra i den åldersgruppen uppger dessutom att det är kul att läsa post. Det är också de som är mest benägna att svara på den sortens marknadsföring.
Samtidigt är personer mellan 45 och 64 år mer vana vid postala utskick och tenderar att lita mer på dem. Du kan alltså nå både yngre och äldre med direktreklam, men av olika anledningar. Å andra sidan uppger den äldre målgruppen också att de sällan har tid att gå igenom posten ordentligt. Det är alltså en bra idé att komplettera med e-post – viss information lämpar sig även bättre då.
Längre och viktigare information i tryckt form
Broschyrer och kataloger hör till sådant man gärna läser i tryckt form. De innehåller ofta mycket information och är utformade så att de uppmuntrar läsaren att sitta en stund och bläddra. Många sållar bort långa mejl eller tänker att de läser det senare – och riskerar att glömma bort.
Flera vill också ha välkomstpaket och kunderbjudanden med posten. Att få ett brev får många att känna sig uppskattade och att hälsas välkommen förstärker den känslan. Erbjudanden kan också klippas ut och tas med i plånboken, vilket gör det lättare att komma ihåg dem.
De flesta föredrar även att få räkningar och kontoutdrag hem i brevlådan. Många sätter in sådant i pärmar för att hålla koll på budgeten och uppskattar att slippa skriva ut dokumenten själva.
E-post för nyheter och påminnelser
Information som kan läsas på språng tas gärna emot i inkorgen. Hit hör påminnelser, bekräftelser, nyheter och uppdateringar – budskap som sällan kräver en längre läsning. Både brev och e-post har alltså sina fördelar och det ena kan inte ersätta det andra. Det blir enklare att välja kanal om du har koll på hur din målgrupp föredrar att få sin information.
* Underlag och källor är hämtat från Forbes, Chron, Forbes Communications Council och USPS Office of Inspector General
Behöver du hjälp med kommunikation som ger effekt? Arkitektkopia är en rådgivande partner inom tryckt och digital kommunikation, vi levererar helhetslösningar anpassade efter dina behov – oavsett var i landet du befinner dig.
Kontakta oss så hittar vi en lösning för dig. Du kan även läsa mer om våra produkter och tjänster eller beställa på egen hand via vår webshop.
Relaterade artiklar
Att kommunicera med de reklamtrötta
Majoriteten av dem som tillfrågats i Novus senaste undersökning uppger att de är trötta på reklam. Särskilt när det visar...
8 färgkombinationer för din grafiska profil
Att ha koll på vad färger signalerar är en viktig del av att sätta ditt varumärke på kartan. Vi listar...
CMYK+ adderar wow-faktor
Med CMYK+ kommer äntligen möjligheten att briljera med tryck i guld och silver. Utöver de nya färgerna kan vi även...
Få koll på de vanligaste papperstyperna
Med hundratals papperskvaliteter och därmed tusentals valmöjligheter är det inte helt lätt att välja rätt. Allt börjar med en känsla.
Färgens betydelse i din marknadsföring
Färgen säger mycket om ditt varumärke, se därför till att den kommunicerar det du vill. För färgens betydelse spelar roll...
Spetsa dina utskick med hjälp av variabeldata
Gå från generisk till personlig på riktigt. Möjligheterna med variabeldata är många fler än att bara trycka mottagarens namn och...
Så räknar du ut vikten på trycksaken
Det är inte alltid enkelt att hålla ordning på vikten. Pappersvikten alltså. Med formel, tabell och några vanliga referenser blir...