• Hem
  • /Akademi
  • /Brev eller e-post – när ska du välja vad?

Brev eller e-post – när ska du välja vad?

Man sorterar sin post

Både brev och e-post har sina fördelar och ibland passar det ena bättre än det andra vid marknadsföring och kommunikation. Flera faktorer avgör, bland annat vilken information du skickar ut och vilken målgrupp du vänder dig till.

Olika målgrupper har olika inställningar

Vissa personer är vana vid att ha allt digitalt och föredrar att ha det så. Andra tycker att ett brev är mer spännande att få. En undersökning visar att personer mellan 18 och 34 år reagerar mest positivt på att få ett utskick i brevlådan. En av fyra i den åldersgruppen uppger dessutom att det är kul att läsa post. Det är också de som är mest benägna att svara på den sortens marknadsföring.

Samtidigt är personer mellan 45 och 64 år mer vana vid postala utskick och tenderar att lita mer på dem. Du kan alltså nå både yngre och äldre med direktreklam, men av olika anledningar. Å andra sidan uppger den äldre målgruppen också att de sällan har tid att gå igenom posten ordentligt. Det är alltså en bra idé att komplettera med e-post – viss information lämpar sig även bättre då.

Visningsbroschyrer

Broschyrer hör till sådant man gärna läser i tryckt form.

Längre och viktigare information i tryckt form

Broschyrer och kataloger hör till sådant man gärna läser i tryckt form. De innehåller ofta mycket information och är utformade så att de uppmuntrar läsaren att sitta en stund och bläddra. Många sållar bort långa mejl eller tänker att de läser det senare – och riskerar att glömma bort.

Flera vill också ha välkomstpaket och kunderbjudanden med posten. Att få ett brev får många att känna sig uppskattade och att hälsas välkommen förstärker den känslan. Erbjudanden kan också klippas ut och tas med i plånboken, vilket gör det lättare att komma ihåg dem.

De flesta föredrar även att få räkningar och kontoutdrag hem i brevlådan. Många sätter in sådant i pärmar för att hålla koll på budgeten och uppskattar att slippa skriva ut dokumenten själva.

E-post för nyheter och påminnelser

Information som kan läsas på språng tas gärna emot i inkorgen. Hit hör påminnelser, bekräftelser, nyheter och uppdateringar – budskap som sällan kräver en längre läsning. Både brev och e-post har alltså sina fördelar och det ena kan inte ersätta det andra. Det blir enklare att välja kanal om du har koll på hur din målgrupp föredrar att få sin information.

 

* Underlag och källor är hämtat från Forbes, Chron, Forbes Communications Council och USPS Office of Inspector General

Behöver du hjälp med kommunikation som ger effekt? Arkitektkopia är en rådgivande partner inom tryckt och digital kommunikation, vi levererar helhetslösningar anpassade efter dina behov – oavsett var i landet du befinner dig.

Kontakta oss så hittar vi en lösning för dig. Du kan även läsa mer om våra produkter och tjänster eller beställa på egen hand via vår webshop.

Vad behöver du hjälp med?

  • Genom att klicka på skicka godkänner du vår integritetspolicy och hantering av personuppgifter.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.