• Hem
  • /Akademi
  • /Så når du ut med din marknadsföring till rätt generation

Så når du ut med din marknadsföring till rätt generation

Människor födda i olika generationer

Är du en babyboomer som aktivt delar inlägg på Facebook? Eller tillhör du generationen som varit uppkopplad till internet sedan barnsben? När det kommer till marknadsföring gäller det att använda rätt kanal till rätt generation för att lyckas nå ut med budskap till rätt målgrupp. Att inte göra en segmentering med avseende på ålder, målgrupp eller generation kan påverka din marknadsföring negativt. Utifrån en trendrapport av Voyado har vi har tagit fram fakta som kännetecknar fem olika generationer och vilka kanaler de helst använder.

 

Voyados trendrapport (februari 2020) visade på skillnader i hur olika generationer använder olika kommunikationskanaler och hur det påverkar deras köpbeteende online. Utifrån omfattande statistik från 3,6 miljoner transaktioner och miljontals kundklubbsmedlemmar har fem olika generationer studerats: traditionalister, babyboomers, Generation X, Generation Y och Generation Z. Det som brukar känneteckna en generation hänger ofta samman med stora händelser i världen som format kulturella och historiska sammanhang för generationen. Till exempel Berlinmurens fall, IT-bubblan, börskraschen 2008 mm.

 

TRADITIONALISTER (1925–1945)

Denna generation kallas även för den ”tysta generationen”. Trots att traditionalister kan ha upplevt tuffa tider till följd av krig är denna generation framför allt präglad av återuppbyggnadsperioden. De följer villigt samhällets gemensamma regler och präglas av försiktighet och flit. Traditionalister bryter helst inte gamla mönster, vilket är en fördel då de är lojala till varumärken som de tycker om. Trots att det är den äldsta generationen så föredrar de helst inte att bli sedda som ”seniorer” när det kommer till marknadsföring. Fastän de flesta traditionalister har anpassat sig bra till digitaliseringen och lärt sig att använda smartphones föredrar de helst postala utskick, radio och TV.

Traditionalist, traditionalister har anpassat sig bra till digitaliseringen. På bilden syns en traditionalist hålla i en kamera.

 

BABYBOOMERS (1946–1964)

Babyboomers är födda under efterkrigstiden och har växt upp i en värld där ekonomisk tillväxt var norm med växande konsumtion. De är den första generationen som både är friskare och dessutom har det bättre ekonomiskt ställt än de tidigare generationerna. Babyboomers har anpassat sig bra till digitaliseringen och spenderar en stor del av sin tid på sociala medier. Allt från att läsa nyheter till att handla på nätet. Denna generation har också en stor förtjusning till att tillbringa tid på Facebook och delar aktivt Facebook-inlägg. Babyboomers har större tålamod i jämförelse med de yngre generationerna och kan läsa längre och tyngre texter som de anser är relevanta. Enligt rapporten öppnar och läser babyboomers flest mailerbjudanden, speciellt män som tar 2,5 gånger fler erbjudanden än kvinnor.

 

Enligt rapporten öppnar och läser babyboomers flest mailerbjudanden, speciellt män som tar 2,5 gånger fler erbjudanden än kvinnor. På bilden symboliserar ett pappersflygplan mail.

 

GENERATION X (1965–1976)

Av de fem generationerna är Generation X den generation de flesta glömmer bort. Något som kan vara ett marknadsföringsmisstag då det är en köpstark målgrupp som har högre inkomst jämfört med de yngre generationerna. De är också en generation som är varumärkeslojala och är villiga att betala premium nivåer för de varumärken de gärna vill stötta. De uppskattar även när de belönas för sin lojalitet till varumärket. Denna köpstarka målgrupp hittar man på Facebook där de är mycket aktiva användare.

Generation X är en köpstark målgrupp som har högre inkomst jämfört med de yngre generationerna.

Generation X är en köpstark målgrupp som har högre inkomst jämfört med de yngre generationerna.

 

Generation Y/ Millennials är den generationen som var först i tidig ålder att äga en smartphone.

 

GENERATION Y/MILLENNIALS (1977–1995)

Som du hör på namnet har denna generation levt både i en tid när man ringde från analoga telefoner och i en tid där alla äger en smartphone. Millennials kallas även för ”Peter Pan-generationen” för att denna grupp inte har några problem med att bo hemma hos sina föräldrar trots att de är äldre än 20 år. Det är den första generationen som i relativt tidig ålder har ägt en ny och egen telefon, dator och i vissa fall även bil.

Något viktigt att ta med sig om denna målgrupp är att Millennials värdesätter användarbarheten när de handlar och vill att köpet de utför ska gå smidigt. Detta är speciellt viktigt att ta hänsyn till då det i Voyados rapport visas att Millennials spenderar mest pengar på näthandel.

 

GENERATION Z (1996–2010)

Slutligen har vi kommit till den yngsta generationen som sedan barnsben varit uppkopplade till internet och sociala medier. Generation Z är vana vid att bli översköljda av information och har därför en tendens att tappa intresse fort. Enligt en undersökning är det 40 procents risk att en person från Generation Z lämnar en webbsida om de inte ser något som är intressant. En viktig skillnad i jämförelse med andra generationer är att Generation Z har stor tillit till influencers och Youtubers. Generationen Z är konstant online och de plattformar de använder sig mest av är Instagram, Snapchat och Tik Tok. En annan intressant skillnad är att denna målgrupp har högre krav på varumärken än de andra generationerna. De vill gärna att varumärken tar ställning i samhällsfrågor såsom miljö och jämställdhet.

Generation Z är födda med smartphones i handen och är ständigt uppkopplade på sociala medier.

Generation Z är födda med smartphones i handen och är ständigt uppkopplade på sociala medier.

 

Behöver du hjälp med kommunikation som ger effekt? Arkitektkopia är en rådgivande partner inom tryckt och digital kommunikation, vi levererar helhetslösningar anpassade efter dina behov – oavsett var i landet du befinner dig. Kontakta oss så hittar vi en lösning för dig. Du kan även läsa mer om våra produkter och tjänster eller beställa på egen hand via vår webshop.

 

Vad behöver du hjälp med?

  • Genom att klicka på skicka godkänner du vår integritetspolicy och hantering av personuppgifter.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.