Lilla grafiska designskolan

Bild visar en grafisk designer som arbetar framför en dator. På skrivbordet syns även skisser, färgkartor och färgpennor.

Att formge är så mycket mer än att bara placera ut bild och text i en layout. Det krävs tid och planering för att lyckas skapa intressant design som också förmedlar ett budskap. Vi har valt ut några designprinciper som kan vara till hjälp i ditt nästa kreativa arbete.

 

Designprinciper

Inom grafisk design finns det en uppsjö av olika principer för att lyckas skapa tilltalande och spännande design. Vi har valt ut några av dessa principer som kan hjälpa och inspirera dig i ditt nästa designprojekt. Oavsett om du är grafiker eller inte, kan dessa verktyg vara till hjälp om du bland annat ska skapa hemsidor, nyhetsbrev eller presentationer.

Symmetri och asymmetri

 

Det finns två olika sätt att arrangera text och bild; symmetriskt eller asymmetriskt. Undvik att blanda dessa två kompositioner, det kan påverka designens helhet negativt. Symmetrisk komposition innebär att man placerar lika mycket text och bild på vardera sida av layouten, så att sidornas halvor upplevs som varandras spegelbild. Denna typ av design kan uppfattas som enkel, harmonisk och strukturerad. Asymmetrisk komposition är motsatsen av symmetrisk komposition och kan uppfattas som dynamisk, lekfull och spännande. Vilken teknik du väljer att använda är upp till dig själv och vad för sorts känsla du vill förmedla.

Illustration som visar ett exempel med symmetrisk komposition och ett exempel med asymmetrisk komposition.

Illustrationen visar två olika layout exempel. Där exemplet till vänster visar en layout med symmetrisk komposition och exemplet till höger visar asymmetrisk komposition.

Balans

 

Din layout måste uppnå någon sorts känsla av balans. Det betyder inte att varje design måste vara symmetrisk. Men designens helhet ska åtminstone kännas tillräckligt sammanhängande för att det inte ska luta åt den ena eller det andra hållet. Symmetrisk komposition är det enklaste sättet för att uppnå balans, men det går även bra att använda asymmetrisk komposition.

 

Bild som visar fötter som balanserar med böcker och ett glas fyllt med blå vätska.

 

Rytm

 

Tänk dig ett scenario där du läser ett magasin och att alla sidor har exakt samma placering och liknande innehåll av bild och text. Risken finns då att ditt fokus försvinner och att du börjar tappa intresset eftersom designen är förutsägbar. Därför behövs en rytm i designen för att skapa god variation vad gäller placering av text och bild. Rytm kan ses som det verktyg som hjälper mottagaren att dra sig igenom designen och samtidigt upprätthålla intresset.

Linjering

 

Se till att dina grafiska komponenter linjerar med något annat objekt i din layout. Det betyder inte att alla komponenter måste linjera tillsammans med varandra, så länge varje objekt linjerar med något annat. Linjeringen kan t.ex. vara med marginallinjen, bild, eller text. Det enklaste sättet att linjera komponenter är att skapa gridsystem i programvaran InDesign. Lär dig 6 tips och tricks i InDesign.

Våga sätta kontrast

Våga sätta kontrast

Kontrast

Kontrast är ett effektivt verktyg för att lägga extra tyngd på något som man vill att mottagaren ska uppmärksamma. Det finns fyra olika typer av kontrast att använda.

  • Färgkontrast får man när man använder färger för att avskilja eller uppmärksamma komponenter från annat innehåll.
  • Storlekskontrast kan exempelvis vara att man placerar en stor bild i kontrast till en liten bild.
  • Styrkekontrast skapas när man använder mörka och ljusa delar för att markera texter.
  • Formkontrast kan skapas genom att använda mjuka, runda former i kontrast med hårda och raka former.

Gestaltlagarna

 

Närhetens lag

Objekt som befinner sig nära varandra ser ut att höra ihop.

Likhetens lag

Objekt som liknar varandra till form, färg eller storlek upplevs höra ihop.

Slutenhetens lag

Text eller objekt som avgränsas av grafiska element associeras med varandra.

Illustration som visar gestaltlagarna; närhetens lag, likhetens lag och slutenhetens lag.

Få ut budskapet med tomma ytor

 

Du kanske någon gång har sett en reklamannons och undrat varför annonsen har så mycket tom yta? Det är inte så att designern inte hade tillräckligt med inspiration för att fylla ut annonsen, tvärtemot utnyttjade designern de tomma ytorna för att framhäva något annat grafiskt element. Detta kallas för white space eller ”tomma ytor” och är ett grafiskt element med många fördelar. De ”tomma” ytorna gör det enklare att skanna av designen, vilket kan öka läsbarheten för den text som man vill framhäva. White space kan användas på flera olika sätt och behöver inte enbart vara vita tomma ytor. Känslan av ”tomhet” kan uppnås med andra färger och mönster så länge layouten har en städad struktur. Exklusiva märkesföretag använder sig ofta av white space i sin marknadsföring för att ge en känsla av exklusivitet.

Vad behöver du hjälp med?

  • Genom att klicka på skicka godkänner du vår integritetspolicy och hantering av personuppgifter.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.