Så skapar du en bra logotyp

Kvinna skissar och skapar en logotyp

Logotypen är företagets ansikte utåt – det är oftast den vi ser framför oss när vi tänker på ett varumärke. En lyckad logotyp är unik, lätt att komma ihåg och funkar i olika kanaler. Här går vi igenom några tips att ha i bakhuvudet medan du skissar.

Fyra tips för att lyckas med designen

Många logotyper blir tidlösa klassiker som känns igen från generation till generation. Blå blockbokstäver påminner om vårt svenska möbelvaruhus och röd skrivstil för tankarna till iskalla läskburkar. En bra logotyp är ett av de bästa sätten att stärka varumärkets identitet på, och för att lyckas med den finns det fyra gyllene regler att utgå från:

1. Håll den enkel

Logotypen är till för att spegla företagets personlighet – därför bör den vara lätt att uppfatta. Många av de mer klassiska har en enkel och avskalad design som gör att de snabbt känns igen bland andra. Låt färg, form och typsnitt bilda en helhet som inte kräver att betraktaren djupdyker i detaljer för att förstå vad du vill förmedla. Sportföretaget Nike har till exempel en logotyp som andas fart och fläkt – trots att det inte krävs mer än ett par drag med pennan för att skapa den.

Fotbollssko från Nike

2. Låt det lilla extra stå ut

Du vill såklart bli ihågkommen, men ibland är det lilla extra inte mer än en liten detalj. Apples logotyp är exempelvis ett äpple, vilket är ett enkelt men svårslaget sätt att koppla samman företag och symbol. Någon har dessutom tagit en tugga av äpplet. Tuggan – bite på engelska – anspelar på byte, som ju är en måttenhet för filstorlek.

3. Gör den möjlig att anpassa

Formatet i olika kanaler är ytterligare en anledning att hålla designen enkel. Du vill ju att den ska se bra ut oavsett om den syns på en stor fasadvepa eller placeras på ett mindre utskick. Undvik alltför många små detaljer eftersom de riskerar att bli plottriga eller otydliga när du ändrar storleken. Se också till att din logotyp är mobilanpassad, eftersom många troligtvis kommer att stöta på den i telefonen.

Adidas logotyp har tre parallella streck som sitt främsta kännetecken. De varierar dock i storlek och placering beroende på var och hur den visas, men de är alltid med och skapar igenkänning. Fundera på hur du kan anpassa din logotyp efter olika format utan att tappa de utmärkande dragen på vägen.

Adidas logotyp fungerar lika bra på en sko som på en golvdekal på deras huvudkontor i Tyskland

4. Låt någon annan ta en titt

Ibland går det inte som man tänkt sig. Du kanske minns några av reaktionerna när Airbnb bytte logotyp och ledde tankarna från prisvärda boenden till något helt annat? Det är lätt att stirra sig blind på sitt eget verk – låt gärna någon annan ta en extra titt för att undvika oväntade associationer.

 

Behöver du inspiration?

Behöver du hjälp med kommunikation som ger effekt? Arkitektkopia är en rådgivande partner inom tryckt och digital kommunikation, vi levererar helhetslösningar anpassade efter dina behov – oavsett var i landet du befinner dig.

Kontakta oss så hittar vi en lösning för dig. Du kan även läsa mer om våra produkter och tjänster eller beställa på egen hand via vår webshop.

Vad behöver du hjälp med?

  • Genom att klicka på skicka godkänner du vår integritetspolicy och hantering av personuppgifter.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.