Din guide till färgen röd

Kärlek, ilska, blod, varning, rea, jultomten. Färgen röd förknippas med mycket och är en kulör som drar blickar till sig. Den fångar vår uppmärksamhet, höjer vår puls och aktiverar våra hjärnor till att agera. Färgen har haft stor betydelse för oss människor sedan starten av vår existens och har många betydelser i kulturer världen över. I denna artikel går vi igenom en del av färgen röds historia, psykologin bakom färgen, vanliga kulturella betydelser, moderna användningar och mer.
Färgen röd i naturen och i evolutionen
Under vår evolution har vi haft stor nytta av rött, eftersom det kort och gott gör oss uppmärksamma på saker som är viktiga för vår överlevnad. Blod, eld, föda, giftiga växter eller djur är några av de saker vi kunnat upptäcka lättare tack vare att de är röda. Det betyder att vi alltså har hittat värme, kunnat äta och blivit varnade för faror eller skador. Allt avgörande för vår överlevnad. Att vi blir uppmärksamma på rött än idag är en kvarleva från den instinkten och det är inte en slump att bland annat rabattskyltar och varningsskyltar är röda.
Evolutionärt är också röd den första färgen våra ögon kan uppfatta sedan födseln. Fram till att vi är fem månader gamla urskiljer vi vår omvärlds med hjälp av mörker eller ljus, först därefter börjar vi se färger. Då har den röda färgen ett litet försprång – den har nämligen längst våglängd, vilket gör att man kan se den redan vid två veckors ålder.
Visste du att röd chilifrukt har sin färg och starka smak för att undvika att bli uppäten? Den verkar inte ha räknat med oss människor!
Psykologi och färgen röd
Psykologi och färgen röd
Röd används ofta i det moderna samhället som signal- och symbolfärg för att göra någon uppmärksam och skapa en känsla av akut behov. Färger på den röda färgskalan brukar även kulturellt och historiskt förknippas med starka känslor, kraft och energi.
Några vanliga saker färgen röd förknippas med
- Kärlek, romantik och passion
- Sex och fertilitet
- Ilska och vrede
- Maskulinitet, kraft och styrka
- Självförtroende och framgång
Några negativa saker förknippade med färgen röd
- Våld, hat och aggressivitet
- Brutalitet, förstörelse, död,
Färgen röd i olika kulturer
Oavsett vilket väderstreck du tittar åt så hittar du rött i länders och kulturers historia över nästan hela världen. Mayafolket och egyptierna färgade sina ansikten röda vid ceremonier och i antika Egypten var rött även förknippat med liv, hälsa och seger. Egyptiska kvinnor använde röd ockra, ett färgpigment utvunnet ur särskilt mineralrik jord, för att lägga smink på kinderna och göra läpparna röda. Under antiken färgade även romerska generaler sina kroppar röda för att fira sina segrar.
I Kina har färgen röd sedan antiken förknippats med lycka och lång livslängd, och den användes flitigt vid målningar av keramik och på väggar och dekorationer i palats.
I Indien är färgen röd relaterad till äktenskap, fertilitet, renhet och makt. På bröllop brukar brudens klänning vara röd och heliga objekt eller djur blir ofta målade eller stänkta med röd färg. Den röda pricken i pannan som kan synas på unga kvinnor och gifta kvinnor i Indien kallas för bindi och symboliserar fruktbarhet och äktenskap.
I den västerländska kulturen kan rött till exempel symbolisera både kärlek, synd och revolution. Under bland annat den franska revolutionen antog revolutionärerna jakobinerna den röda färgen på sin flagga och färgen användes för att måla giljotinerna, ett avrättningsinstrument, röda.
Även modernare, kulturella ”bestämmelser” har fått färgen att förknippas med exempelvis jultomten. Historiskt sett har jultomten alltid haft blå och bruna kläder, men detta ändrades i början på 1900-talets USA, när den rödklädda, mer bekanta utstyrseln på honom började dyka upp i olika teckningar – men det som förseglade hans rödklädda öde var Coca Cola. Bolaget tog med den nya, rödklädda figuren i sina julkampanjer 1931, då man ville få sin dryck att bli välkänd som något annat än ”bara en” sommardryck, och samtidigt förknippas med det röda varumärkets färger. Man anlitade tecknaren Haddon Sundblom för att rita en röd jultomte till sin reklamkampanj – och det hela blev så pass lyckat att Coca Cola inte bara blev en året runt-dryck, jultomtens utseende var också för alltid förändrat.
Röda kläder – succé?
Inom klädsel så är röd en intensiv färg som symboliserar passion, energi och ibland aggressivitet. Tyvärr är det inte alla hudtoner som klarar av att bära upp klädplagg med röda kulörer, särskilt inte ljusare hudtoner, då de har en tendens att se extra bleka ut. För personer med brunare eller mörkare hudtoner passar däremot röda kläder bättre. En bra tumregel är att ju starkare röd färg det är, desto sämre passar den med en ljus hudton.
Färgen röd kan också vara svår att matcha rätt med andra färger på kläder, men här är ett hett tips att matcha med neutrala, jordnära färger: grått, blått, brunt eller vitt.
Röda färgens betydelse inom marknadsföring
Röd används ofta inom marknadsföring för att uppmana till handling, exempelvis genom rea-skyltar och röda banners eller knappar på hemsidor. Var försiktig med hur mycket rött du använder dock: för mycket av det röda kan ha motsatt effekt och få betraktaren att väja undan helt för budskapet i stället.
På många sätt har nutidens ökade reor och erbjudanden även gjort så att röd har blivit synonymt med låga priser. Däremot är röd en ändå populär färg som används inom alla olika prissegment, så den behöver inte bara betyda billigt. Många organisationer och företag använder rött i sin grafiska profil; från ICA och Friskis & Svettis till Röda Korset och Coca Cola.
Färgen fungerar även avskräckande, då oftast ihop med gult. Varningsskyltar är ett bra exempel på detta.
Färgkoder för röd
Färgkoder för röd
CMYK: 0, 100, 100, 0
RGB: 255, 0, 0
Hex: #FF0000
HTML-kod: Red
Hur ska du använda färgen röd?
Spana in vår guide för att mixa och matcha färger.
Nyfiken på fler färger?
Läs vår överblicksguide om några av de vanligaste och populäraste färgerna här.
Relaterade artiklar

8 färgkombinationer för din grafiska profil
Att ha koll på vad färger signalerar är en viktig del av att sätta ditt varumärke på kartan. Vi listar...

Fem fakta om gult
Vi har tagit fram fem fakta om vår favoritfärg som du kanske inte tidigare kände till.

Färgens betydelse i din marknadsföring
Färgen säger mycket om ditt varumärke, se därför till att den kommunicerar det du vill. För färgens betydelse spelar roll...

Lilla grafiska designskolan
I vår lilla grafiska designskola har vi har tagit fram några användbara designprinciper som finns inom grafisk design. Läs mer...

Så påverkar färgblindhet din kommunikation
Som färgblind har man extra svårt att skilja vissa färger från varandra. Vissa blandas ihop, andra går inte att se...