Mixa och matcha – en guide till komplementfärger
Sir Isaac Newton uppfann färghjulet år 1704. Idag använder vi det för att se hur olika färger fungerar ihop – i allt från inredning till design av webbsidor. Här berättar vi mer om hur du kan kombinera färgerna, oavsett om du vill skapa harmoni eller få något att stå ut.
Färghjulet visar relationen mellan alla nyanser
Färghjulet är uppbyggt som en cirkel där tolv färger ryms i varsin tårtbit. Genom att blanda dem går det dock att skapa ett oändligt antal. Utifrån detta kan vi kombinera kulörerna så att de framhäver eller matchar varandra på olika vis.
Primära, sekundära och tertiära färger
Basen för färghjulet är de tre primärfärgerna: röd, gul och blå. De kallas också för grundfärger, eftersom de inte går att blanda fram. Genom att kombinera dessa får vi sekundärfärgerna: lila, orange och grönt. Blandar vi dem med primärfärgerna får vi fram ytterligare nyanser, till exempel turkos, cerise och limegrönt – det är de som är tertiärfärgerna.
Varma och kalla färger
Genom att dela färghjulet i mitten får vi två halvor: en varm och en kall. Färgerna har nämligen olika temperaturer och kan därför påverka både oss och hur vi upplever ett rum. Till de varma tonerna hör röd, orange och gul – inte helt oväntat sådana vi återfinner i eld och sol. På andra halvan finner vi de kalla färgerna: blå, lila och grön. De varma färgerna kan få en yta att kännas mindre till storleken, medan de kalla kan öppna upp.
Kombinera med hjälp av färgscheman
Det finns flera sätt att kombinera färgerna på. Här går vi igenom färgscheman som passar olika väl för olika syften. För att skapa balans bör du ha en färg som bas, för att sedan bygga på med sådana som kontrasterar. Ett bra sätt att göra ditt urval på är att ta en bild som representerar ditt varumärke och plocka ut de färger som finns i den. Utifrån det kan du sedan skapa olika färgscheman.
Kompletterande färgschema – varje färg har en motsats
De två färger som ligger mitt emot varandra i hjulet är motsatser, vilket innebär att det är de som framhäver varandra mest. Därmed är de varandras komplementfärger. Vanligtvis väljer du först en huvudfärg som du vill ska dominera, sedan låter du komplementfärgen vara med i mindre dos som kontrast. På så vis kan du framhäva särskilda punkter, till exempel knappar, rutor och rubriker på webbsidor.
Splittrat kompletterande färgschema
I ett splittrat kompletterande schema väljer du en huvudfärg samt de två som omger komplementfärgen. Det är ett bra knep om du känner att komplementfärgen blir en för intensiv kontrast och vill dämpa effekten – utan att för den delen förlora variationen i färgvalet.
Analogt färgschema – tre i rad
Det analoga schemat innebär att du väljer tre färger som ligger bredvid varandra i färgcirkeln. De skapar variation, men ligger samtidigt tillräckligt nära varandra för att göra ett enhetligt intryck. Nackdelen är dock att du inte får samma kontraster eller balans mellan varma och kalla färger som med andra färgscheman. Allra bäst blir resultatet om du blandar färgerna enligt regeln 60-30-10. Det innebär att den kulör du väljer som huvudfärg ska utgöra 60 procent av färgsättningen. En av de andra färgerna blir ett komplement och den använder du till 30 procent. Den tredje färgen fungerar som en kontrasterande färgklick – men endast till 10 procent.
Monokromatiskt färgschema – flera nyanser av en färg
För ett mer sobert intryck passar det monokromatiska färgschemat bäst. Du använder då en färg, men i olika nyanser. Det är ofta vilsamt för ögat och framstår som harmoniskt, eftersom färgvalet är mer enhetligt. För dig som har ett varumärke som är starkt förknippat med en särskild färg är det här schemat ett bra val.
Triadiskt färgschema – skarpa kontraster
I det triadiska färgschemat använder du tre färger med lika stort mellanrum på hjulet, vilket skapar en triangel. Det ger en färgstark blandning som passar väl i marknadsföring riktad mot barn. Eftersom kontrasterna är stora ger det lätt ett plottrigt intryck, och därför bör färgerna användas sparsamt i övriga sammanhang. Du kan också väga upp med vitt eller svart för att dämpa intrycket något.
Rektangulärt eller kvadratiskt färgschema – varmt och kallt möts
I det rektangulära schemat använder du fyra färger. Du börjar med att välja ut en färg. Sedan går du två steg till antingen vänster eller höger i hjulet för att plocka ut ytterligare en färg. De två samt deras motsatser blir de färger du använder. Detta är ett bra sätt att blanda varma och kalla färger på, men se upp för ett rörigt intryck. Även här kan det vara en god idé att ha en färg i centrum och låta resterande tre fungera som kontrast i mindre mängd.
Det kvadratiska färgschemat är likt det rektangulära – här använder du dock fyra färger med lika stort antal steg emellan.
Färgkombinationer som stärker marknadsföringen
Det underlättar att ha koll på hur de olika färgerna påverkar varandra. Något som ligger mot en grön bakgrund kan till exempel se ut att vara rödare än vad det är – och tvärtom. Anledningen till det är att våra ögon automatiskt kompenserar för olika färger genom att frammana deras motsatser. Inom förpackningsdesign drar man nytta av detta för att framhäva varor, till exempel genom att lägga de röda tomaterna i en grön förpackning.
Undvik dessa färger tillsammans
Röd och grön må framhäva varandra, men det är också en kombination som är särskilt svår för många färgblinda att se – istället framstår det som brunt. Undvik därför att använda rött för att särskilja viktig information i en grön miljö, och tvärtom. Andra färgkombinationer som lätt blandas ihop av dem som har nedsatt färgseende är dessa:
Blå och Lila
Röd och Grön
Grön och Brun
Grön och Blå
Ljusgrön och Gul
Blå och Grå
Grön och Grå
Grön och Svart
Gul och Rosa
Grå och Rosa
Relaterade artiklar
Färgens betydelse i din marknadsföring
Färgen säger mycket om ditt varumärke, se därför till att den kommunicerar det du vill. För färgens betydelse spelar roll...
8 färgkombinationer för din grafiska profil
Att ha koll på vad färger signalerar är en viktig del av att sätta ditt varumärke på kartan. Vi listar...
Behåll färgen genom hela produktionskedjan
En färgrymd är egentligen tredimensionell men visualiseras oftast tvådimensionellt som här för att möjliggöra jämförelse mellan olika färgrymder.
Så påverkar färgblindhet din kommunikation
Som färgblind har man extra svårt att skilja vissa färger från varandra. Vissa blandas ihop, andra går inte att se...
Udda fakta om rött, grönt och blått
Rött, grönt och blått är grundfärger när det kommer till webbgrafik (RGB). Läs om deras udda egenskaper.
Sätt guldkant på tillvaron
Guld kopplas ofta ihop med elegans, flärd och en välbärgad livsstil, något många kunder nog inte skulle tacka nej till....
Stärk budskapet med komplementfärger
Varje färg har en motpart, en motsatsfärg. Tillsammans kallas de komplementfärger. Här får du koll på vad det är och...
Vad betyder färgerna?
Rött väcker starka känslor, blått lugnar oss. Varje färg signalerar något särskilt och väcker olika associationer och känslor. Redan i...