• Hem
  • /Akademi
  • /Mixa och matcha – en guide till komplement­färger

Mixa och matcha – en guide till komplement­färger

Sir Isaac Newton uppfann färghjulet år 1704. Idag använder vi det för att se hur olika färger fungerar ihop – i allt från inredning till design av webbsidor. Här berättar vi mer om hur du kan kombinera färgerna, oavsett om du vill skapa harmoni eller få något att stå ut.

 

Färghjulet visar relationen mellan alla nyanser

Färghjulet är uppbyggt som en cirkel där tolv färger ryms i varsin tårtbit. Genom att blanda dem går det dock att skapa ett oändligt antal. Utifrån detta kan vi kombinera kulörerna så att de framhäver eller matchar varandra på olika vis.

Color wheel

Med hjälp av färghjulet kan du ta reda vilken komplementfärg en färg har och hur du kan kombinera färgerna bäst för önskat resultat

Primära, sekundära och tertiära färger

Basen för färghjulet är de tre primärfärgerna: röd, gul och blå. De kallas också för grundfärger, eftersom de inte går att blanda fram. Genom att kombinera dessa får vi sekundärfärgerna: lila, orange och grönt. Blandar vi dem med primärfärgerna får vi fram ytterligare nyanser, till exempel turkos, cerise och limegrönt – det är de som är tertiärfärgerna.

Varma och kalla färger

Genom att dela färghjulet i mitten får vi två halvor: en varm och en kall. Färgerna har nämligen olika temperaturer och kan därför påverka både oss och hur vi upplever ett rum. Till de varma tonerna hör röd, orange och gul – inte helt oväntat sådana vi återfinner i eld och sol. På andra halvan finner vi de kalla färgerna: blå, lila och grön. De varma färgerna kan få en yta att kännas mindre till storleken, medan de kalla kan öppna upp.

Kombinera med hjälp av färgscheman

Det finns flera sätt att kombinera färgerna på. Här går vi igenom färgscheman som passar olika väl för olika syften. För att skapa balans bör du ha en färg som bas, för att sedan bygga på med sådana som kontrasterar. Ett bra sätt att göra ditt urval på är att ta en bild som representerar ditt varumärke och plocka ut de färger som finns i den. Utifrån det kan du sedan skapa olika färgscheman.

Kompletterande färgschema – varje färg har en motsats

De två färger som ligger mitt emot varandra i hjulet är motsatser, vilket innebär att det är de som framhäver varandra mest. Därmed är de varandras komplementfärger. Vanligtvis väljer du först en huvudfärg som du vill ska dominera, sedan låter du komplementfärgen vara med i mindre dos som kontrast. På så vis kan du framhäva särskilda punkter, till exempel knappar, rutor och rubriker på webbsidor.

Splittrat kompletterande färgschema

I ett splittrat kompletterande schema väljer du en huvudfärg samt de två som omger komplementfärgen. Det är ett bra knep om du känner att komplementfärgen blir en för intensiv kontrast och vill dämpa effekten – utan att för den delen förlora variationen i färgvalet.

Analogt färgschema – tre i rad

Det analoga schemat innebär att du väljer tre färger som ligger bredvid varandra i färgcirkeln. De skapar variation, men ligger samtidigt tillräckligt nära varandra för att göra ett enhetligt intryck. Nackdelen är dock att du inte får samma kontraster eller balans mellan varma och kalla färger som med andra färgscheman. Allra bäst blir resultatet om du blandar färgerna enligt regeln 60-30-10. Det innebär att den kulör du väljer som huvudfärg ska utgöra 60 procent av färgsättningen. En av de andra färgerna blir ett komplement och den använder du till 30 procent. Den tredje färgen fungerar som en kontrasterande färgklick – men endast till 10 procent.

Monokromatiskt färgschema – flera nyanser av en färg

För ett mer sobert intryck passar det monokromatiska färgschemat bäst. Du använder då en färg, men i olika nyanser. Det är ofta vilsamt för ögat och framstår som harmoniskt, eftersom färgvalet är mer enhetligt. För dig som har ett varumärke som är starkt förknippat med en särskild färg är det här schemat ett bra val.

Triadiskt färgschema – skarpa kontraster

I det triadiska färgschemat använder du tre färger med lika stort mellanrum på hjulet, vilket skapar en triangel. Det ger en färgstark blandning som passar väl i marknadsföring riktad mot barn. Eftersom kontrasterna är stora ger det lätt ett plottrigt intryck, och därför bör färgerna användas sparsamt i övriga sammanhang. Du kan också väga upp med vitt eller svart för att dämpa intrycket något.

Rektangulärt eller kvadratiskt färgschema – varmt och kallt möts

I det rektangulära schemat använder du fyra färger. Du börjar med att välja ut en färg. Sedan går du två steg till antingen vänster eller höger i hjulet för att plocka ut ytterligare en färg. De två samt deras motsatser blir de färger du använder. Detta är ett bra sätt att blanda varma och kalla färger på, men se upp för ett rörigt intryck. Även här kan det vara en god idé att ha en färg i centrum och låta resterande tre fungera som kontrast i mindre mängd.

Det kvadratiska färgschemat är likt det rektangulära – här använder du dock fyra färger med lika stort antal steg emellan.

Färgkombinationer som stärker marknadsföringen

Det underlättar att ha koll på hur de olika färgerna påverkar varandra. Något som ligger mot en grön bakgrund kan till exempel se ut att vara rödare än vad det är – och tvärtom. Anledningen till det är att våra ögon automatiskt kompenserar för olika färger genom att frammana deras motsatser. Inom förpackningsdesign drar man nytta av detta för att framhäva varor, till exempel genom att lägga de röda tomaterna i en grön förpackning.

Undvik dessa färger tillsammans

Röd och grön må framhäva varandra, men det är också en kombination som är särskilt svår för många färgblinda att se – istället framstår det som brunt. Undvik därför att använda rött för att särskilja viktig information i en grön miljö, och tvärtom. Andra färgkombinationer som lätt blandas ihop av dem som har nedsatt färgseende är dessa:

Blå och Lila

Röd och Grön

Grön och Brun

Grön och Blå

Ljusgrön och Gul

Blå och Grå

Grön och Grå

Grön och Svart

Gul och Rosa

Grå och Rosa

Vad behöver du hjälp med?

  • Genom att klicka på skicka godkänner du vår integritetspolicy och hantering av personuppgifter.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.