Udda fakta om rött, grönt och blått
Rött, grönt och blått är grundfärger när det kommer till webbgrafik (RGB). Olika blandningar av dessa skapar samtliga färger som du ser på din skärm. Det har du säkert redan koll på (om inte kan du läsa mer om olika färgmodeller i Akademin), men kände du till deras udda egenskaper?
Rött är den första färg vi ser som barn
Vanligtvis kan vi urskilja färger när vi är ungefär fem månader, och fram till dess skiljer vi på objekt med hjälp av skillnaden mellan ljus och mörker. Men faktum är att rött har ett litet försprång. Den röda färgen har nämligen längst våglängd, vilket gör att man kan se den redan vid två veckors ålder.
Blått får tiden att gå snabbt, rött saktar ner
Färgerna har inte bara en förmåga att påverka våra känslor, utan även hur vi upplever tid. Eftersom rött lätt stressar oss kan det få oss att känna att tiden går långsamt. Ju mer avslappnade vi är, desto mer bekväma är vi med att vänta en stund. Med andra ord är det bäst att undvika nedladdningssidor som är röda eftersom risken är att den rastlöse besökaren ger upp och beger sig någon annanstans.
Grönt är det vi ser lättast på håll
I dagsljus är grön den färg som är lättast att urskilja när vi ser den långt bort. Det är en av anledningarna till att trafikljus slår om till just grönt när det är fritt fram att köra. Ögat ansträngs inte heller på samma sätt som det kan göra av andra färger, så använd grönt i omgivningar där du vill låta blicken vila.
Det var ett par udda egenskaper som rött, grönt och blått har. Alla färger frambringar naturliga associationer hos mottagaren; röd som kärleken, blå som himlen, gul som solen, vit som snön och så vidare. Vill du lära dig hur du kan använda färger i din marknadsföring?
Relaterade artiklar
Stärk budskapet med komplementfärger
Varje färg har en motpart, en motsatsfärg. Tillsammans kallas de komplementfärger. Här får du koll på vad det är och...
8 färgkombinationer för din grafiska profil
Att ha koll på vad färger signalerar är en viktig del av att sätta ditt varumärke på kartan. Vi listar...
Så påverkar färgblindhet din kommunikation
Som färgblind har man extra svårt att skilja vissa färger från varandra. Vissa blandas ihop, andra går inte att se...
Behåll färgen genom hela produktionskedjan
En färgrymd är egentligen tredimensionell men visualiseras oftast tvådimensionellt som här för att möjliggöra jämförelse mellan olika färgrymder.
CMYK+ adderar wow-faktor
Med CMYK+ kommer äntligen möjligheten att briljera med tryck i guld och silver. Utöver de nya färgerna kan vi även...
När det är utsidan som räknas
Förpackningen är en solklar förlängning av ditt varumärke. Om den andas exklusivitet antar kunder att din produkt gör det också....
Färgens betydelse i din marknadsföring
Färgen säger mycket om ditt varumärke, se därför till att den kommunicerar det du vill. För färgens betydelse spelar roll...
Udda papperstyper
Det finns flera spännande papperstyper som går utmärkt att använda till trycksaker, somliga mer udda än andra. Vi berättar om...
Sätt guldkant på tillvaron
Guld kopplas ofta ihop med elegans, flärd och en välbärgad livsstil, något många kunder nog inte skulle tacka nej till....
Vad är en färgmodell?
En färgmodell beskriver hur färgen skapas, och det finns en del skillnader mellan digitala kanaler och tryck. De vanligaste färgmodellerna...