Vad betyder färgerna?

Färgglada pennor

Rött väcker starka känslor, blått lugnar oss. Varje färg signalerar något särskilt och väcker olika associationer och känslor. Redan i början av 1800-talet la författaren och naturforskaren Johann Wolfgang von Goethe grunden för teorin om de olika färgernas psykologiska effekter.

Färgpsykologins åtta färger

Inom färgpsykologin pratar man främst om åtta färger med särskilda betydelser: röd, orange, gul, grön, blå, lila, vit och svart. Vanligtvis räknas varken vit eller svart som färger, men de påverkar ändå våra känslor och har därför en plats i sammanhanget. Dessa åtta förmedlar känslor och budskap på olika sätt. Därför passar de olika väl till olika situationer. Många betydelser smyger sig in i olika språkliga uttryck: blått är flott, någon som är ny är grön och en ilsken person ser rött. Detta har oftast sin grund i historiska, kulturella eller biologiska orsaker och påverkar undermedvetet hur vi till exempel upplever marknadsföring.

Det är ingen slump att vissa färger väcker starka känslor, medan andra lugnar oss. Sådant vi har i vår omliggande natur spelar till exempel stor roll, och det har det alltid gjort. Många färger har genom historien hjälpt oss att upptäcka faror, hitta mat och signalera att vi är på en trygg plats – något som har utvecklat instinkter som lever kvar än idag. Särskilda färger kan också ligga oss varmt om hjärtat när de påminner om något vi tycker om, till exempel röda solmogna jordgubbar eller mormors gula förkläde.

Rött har hjälpt oss att överleva

I evolutionärt syfte har vi haft stor nytta av den röda färgen, eftersom den finns i blod, eld och mat. Vi har därför kunnat upptäcka skador, dras till värme och hitta sådant som går att äta – något som har varit avgörande för vår överlevnad. Det är en instinkt som lever kvar i oss än idag: när vi ser färgen röd slår vårt hjärta snabbare. Faktum är att rött fortfarande används för att få oss att uppmärksamma något, men nu för att varna och i betydelsen stopp: i trafikljus, på skyltar och på varningssignaler. Parallellen till eld lever också kvar – idag är både brandsläckare och brandbilar röda. Det gör att vi lätt ser dem när vi är i fara.

Färgen röd väcker alltså starka reaktioner. Genom historien har den fått oss att skärpa våra sinnen, uppmärksamma omgivningen och agera. Röd färg i marknadsföring kan leda till snabbare och mer impulsiva köp, och det är ingen slump att det är den färg vi förknippar med rea.

Red chilipeppar

Rött är eldigt, intensivt och varnar vid fara

Blått signalerar trygghet och lugn

Gemensamt för en stor del människor är att vi känner oss lugna av blått, vilket främst har sin förklaring i hur färger kan hjälpa oss att läsa av vår omliggande natur. En blå himmel och ett blått hav tyder på frisk luft och rent vatten – något vi behöver för att överleva. Om vattnet däremot är grönt behöver vi se upp för algblomning, och en grå himmel kan innebära giftig smog. När den är molnfri förstår vi också att det är säkert att ge sig ut i naturen, eftersom risken för storm är låg. Det gör att vi kan koppla av, och den lugnande effekten har förts över till blått i allmänhet. Till skillnad från rött, som ju höjer pulsen, får blå toner vårt hjärta att slå långsammare. En studie har till exempel visat att blå gatljus kan minska våld och kriminalitet runtomkring.

Vi ser många blå logotyper i branscher där det är viktigt att konsumenten känner sig lugn och trygg. Många banker väljer till exempel en grafisk profil som går i blått, vilket förstärker känslan av att de är pålitliga och ansvarsfulla. Vidare får vattenflaskor gärna blå etiketter, men mat bör marknadsföras med en annan färg. Med undantag för blåbär är vi inte vana att se ätbara saker som är blå, utan förknippar det snarare med mögel.

Värt att nämna är också att ljusblå är den färg som är lättast för oss människor att urskilja – även för dem som är färgblinda. Det är bland annat därför länkar på nätet är blå. Du bör ha det i åtanke när du utformar din marknadsföring, särskilt om din målgrupp består av män – var tolfte man är nämligen färgblind.

Blått vatten

Gult förmedlar energi och lekfullhet

En glad och livfull person skiner som den gula solen, och det är inte ett uttryck utan grund. Gult för med sig ljus och väcker bland annat optimism, energi och lekfullhet. Färgen står i kontrast till det blå lugnet och kan också göra oss fokuserade och kreativa. I för stora mängder kan den däremot framstå som oseriös, barnslig och intensiv. Den kan också bidra med negativ energi och särskilt introverta personer kan bli uttröttade av för mycket gult. Ytterligare en nackdel är att mer dämpade gula nyanser kan påminna om sjukdomar.

På grund av sina lekfulla egenskaper tilltalar den särskilt en yngre målgrupp. Därför passar den väl i marknadsföring av leksaker, särskilt sådana som inspirerar barn till påhittighet och fantasifulla lekar. Faktum är att den gula energin får oss att göra saker snabbare, och därför används de nyanserna gärna av företag som vill göra en poäng av att det går undan med deras varor eller tjänster. Hit hör flera snabbmatsrestauranger och till exempel Ferrari, vars logga föreställer en stegrande häst på gul botten.

Gult kan också användas för att väcka intresse för produkter i andra färger. Om du vill få något blått att synas – sätt en gul variant bredvid som kontrast. I nästa avsnitt går vi närmare igenom hur du kan matcha olika färger.

Gula leksaksbilar

Gult är lekfullt, kreativt och en vanlig färg på leksaker. Hur många av ditt barns leksaker är gula?

Orange är varm, exotisk och optimistisk

Orange kombinerar den röda intensiteten med den gula glädjen. Det är en varm och glödande färg som drar till sig blickar, men precis som gult kan den bli för intensiv i större mängder. Används den i lagom mängd, till exempel som komplementfärg, är den dock välkomnande och bjuder in till social interaktion. Låt orange leda blickarna till specifika punkter som du vill belysa lite extra, till exempel call to action-knappar. Eftersom många orangea nyanser återfinns i mat – till exempel morötter, apelsiner och pumpor – kan färgen också göra att vi känner oss lite extra hungriga. Därför passar den särskilt bra vid matplatser.

Orange kan, likt rött, också väcka vår uppmärksamhet. Många föremål som används i säkerhetssyfte är orangea: skyddskläder, koner vid vägarbeten och skyltar. Här är betydelsen snarare var försiktig än stopp!

Morot- och apelsinjuice

Intensitet och glädje i en och samma färg!

Grönt representerar liv och harmoni

I naturen är vi omgivna av grönt och för många är det synonymt med liv. Vi vet att naturen vaknar efter en lång vinter när nya, gröna blad slår ut, och vi känner till att växter som är levande och mår bra ger oss syre. Genom historien har vi sökt oss till gröna platser eftersom vi kan odla mat där, vilket har låtit oss leva tryggt utan oro för svält. Dessa kopplingar har hängt med in i vårt nuvarande liv. Vi känner oss lugna, friska och harmoniska när vi omger oss med gröna färger – även om det bara är en tapet i ett rum. En studie från 2016 följde amerikanska kvinnor och visade att de som lever nära grönområden både väntas leva längre och må bättre mentalt.

Associationerna till en välmående natur gör att grönt passar utmärkt för att lyfta miljövänliga och hälsosamma produkter. Vi pratar om gröna varor för att understryka att de är ekologiska och det är ingen slump att miljöorganisationen Greenpeace heter som den gör. En lite mörkare grön nyans kan däremot leda tankarna till pengar – till exempel amerikanska dollarsedlar. Webbplatser inom finansvärlden kan därför dra nytta av en mörkgrön design.

Skog med grön mossa

Skogen upplevs ofta som en harmoniska plats där man finner ett inre lugn

Lila om drottningen får välja

Förr i tiden bar kungligheter ofta lila kläder. Det var en färg som dels var svår att framställa, dels mattades den fort av. Den som kunde fräscha upp sina lila tyger med jämna mellanrum signalerade alltså att den hade både råd och tid att klä sig fint. Än idag kopplar många färgen till majestätiska ledare, dramatik och extravagans. Många företag som vill signalera att de förmedlar premiumtjänster väljer därför lila för att lyfta sitt budskap, särskilt inom skönhetsbranschen. Utöver det står den lila färgen också för intelligens och kunskap – något som Lärarförbundet, Högskolan Dalarna och Skolverket tar vara på i sina logotyper.

Alla som någon gång har suttit med en palett vattenfärger vet att vi får fram lila om vi blandar rött och blått. Och det är inte bara en kombination till synes, utan gäller också de psykologiska effekterna. Den röda energin inspirerar och främjar kreativitet, men de blå tonerna får oss också att varva ner. Lila är alltså utmärkt att omge dig med när du vill varva ner och fokusera på en uppgift som kräver noggrannhet.

Lila lotusblomma

Vitt kommer med fred

Vitt står för sådant som är rent, ärligt och oskuldsfullt. Vi känner också till det som fredens färg – oavsett vilket hörn av världen vi befinner oss i: vit vallmo, vit duva och vit flagga är sådant vi symboliserar med vapenstillestånd. Tack vare det kan vitt lugna oss, men även inspirera oss till förändring. Vi talar ofta om ett oskrivet, vitt, blad när vi menar en nystart. Vitt kan alltså hjälpa dig att förmedla nya tankar och idéer.

Det leder också tankarna till sterilitet – vi är ju vana att omges av vitt på sjukhus och hos tandläkare. Därför kan för mycket vitt upplevas som tråkigt och opersonligt, särskilt utan andra färger som bryter av. Du som vill signalera en mer neutral relation till din målgrupp kan dra fördel av detta genom att använda vitt för att undvika att mottagaren distraheras av olika känslor och associationer. Det är också bäst att använda som bakgrund på webbplatser, eftersom andra färger lätt ger ett intensivt intryck.

Vita blommor

Associationerna vid svart och vitt är varandras motsatser - mäktigt svart och oskuldsfullt vitt

Man i svart kostym och klocka

Svart står för sorg och makt

Svart är den dominerande färgen på begravningar, och sett historiskt har den varit reserverad för just sorg. Idag förknippar vi den också med styrka, formalitet och makt. Många produkter som vill anspela på just detta kommer i mörkare förpackningar. Svart design signalerar också elegans och exklusivitet och antyder att känslor kring varan eller tjänsten är överflödiga.

I populärkulturen ser vi ofta att ondskan representeras av svart: genom kläder, symboler och tillbehör. Vi använder också svart för att beskriva sådant som har negativa konnotationer: svart humor, svarta listor, svart marknad och svarta får. Därför kan det tynga ner oss. Av den anledningen kan mörkare toner passa för att framföra allvarligare budskap som ska engagera, till exempel fattigdom och klimathot.

Vi har två färger till i vår palett: guld och silver

Guld och silver hör inte till de klassiska färgerna, men även de har psykologiska effekter. Guld symboliserar till exempel framgång, kvalitet och välstånd. Få personer har nog missat att det är en värdefull ädelmetall, och den som har råd med gyllene smycken har troligen gott om pengar. Vi vet också att den som vinner en tävling får en medalj i guld. Därför kan vi känna oss upprymda av gyllene nyanser – vi vet att de symboliserar något värt att glädjas över.

Även silver förknippas med prestige och elegans, men det är också en vilsam och avspänd färg. Den används gärna inom teknologibranschen där man vill signalera modernitet, innovation och hög kvalitet. Den ger ett rent och svalt intryck fritt från intensiva känslor.

Både guld och silver passar extra väl för särskilda tillfällen, till exempel produktlanseringar. Tänk dock på att guld passar mindre bra på webbplatser där färgen snarare kan dra åt det gula. Detsamma gäller silver, som riskerar att framstå som grått på en skärm. Det finns däremot goda möjligheter att printa riktigt fina metalliska nyanser. Om du dessutom blandar guld eller silver med en annan färg får du en skimrande effekt lik pärlemorglans.

Smycken i guld och silver

Blänkande guld och silver andas framgång och elegans

Från blått i topp till vitt i botten

När Joe Hallock undersökte vilken färg som är populärast talade siffrorna sitt tydliga språk: informanterna tyckte allra bäst om blått. Här är hela listan över färgerna och hur stor andel som har dem som favoritfärg:

De vanligaste favoritfärgerna

3 snabba fakta om färgerna

3 snabba fakta om färgerna

Röd är den första färg vi ser som barn

Vanligtvis kan vi urskilja färger när vi är ungefär fem månader, och fram till dess skiljer vi på objekt med hjälp av skillnaden mellan ljus och mörker. Men faktum är att rött har ett litet försprång. Den röda färgen har nämligen längst våglängd, vilket gör att man kan se den redan vid två veckors ålder.

Blått får tiden att gå snabbt, rött saktar ner

Färgerna har inte bara en förmåga att påverka våra känslor, utan även hur vi upplever tid. Eftersom rött lätt stressar oss kan det få oss att känna att tiden går långsamt. Ju mer avslappnade vi är, desto mer bekväma är vi med att vänta en stund. Med andra ord är det bäst att undvika nedladdningssidor som är röda eftersom risken är att den rastlöse besökaren ger upp och beger sig någon annanstans.

Grönt är det vi ser lättast på håll

I dagsljus är grön den färg som är lättast att urskilja när vi ser den långt bort. Det är en av anledningarna till att trafikljus slår om till just grönt när det är fritt fram att köra. Ögat ansträngs inte heller på samma sätt som det kan göra av andra färger, så använd grönt i omgivningar där du vill låta blicken vila.

Vad behöver du hjälp med?

  • Genom att klicka på skicka godkänner du vår integritetspolicy och hantering av personuppgifter.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.
Välkommen till en värld av trycksaker - Arkitektkopia