Arkitektkopia intervjuar pappersdrottningen Janne Høgshøj
Utöver att hon är frilansande projektledare, rådgivare och facilitator är hon en frekvent föreläsare på designskolor runt om i Danmark där hon undervisar om allt från kreativ konceptutveckling och upplevelseekonomi till e-handel och digitalisering. Hennes repertoar är bred, men kärleken för papper har alltid varit i centrum. Arkitektkopia har pratat trender, miljö och framtid inom pappersbranschen med Danmarks egen pappersdrottning – Janne Høgshøj.
Inspirerad av tråkigt papper
Med bakgrund som bland annat projektledare, kommunikationschef, designer och mycket annat är Janne Høgshøj en explosion av kreativ energi. Den danska pappersfantasten – eller paper woman som hon kallas – har via sin byrå Danish Connection sedan starten 1992 jobbat med utbildning och kreativ konceptutveckling.
När Janne studerade som ung fanns det två varianter av papper – vitt och färgat. Inget av dem gav något större utrymme för kreativitet. Hon lade mycket tid på att skapa fantastiska illustrationer och snygga texter – för att sedan var tvungen att trycka sin skapelse på ett tråkigt papper. Problemet var att designskolorna inte utbildade sina elever om olika papperstyper eller dess påverkan på slutprodukten, allt fokus låg på designhantverket.
När Janne flera år senare började arbeta hos Papyrus och besökte deras showroom i Aarhus – fyllt av papperstyper gjorda av kreativa material – väcktes hennes intresse för papper på nytt. Hon började besöka tryckerier och pappersproducenter och utbilda dem i varför de skulle satsa på dyrare papper i sitt tryckmaterial. Om kunden fick hem en broschyr eller flyer tryckt på ett designpapper var chansen större att de läste innehållet och risken mindre att den hamnade i soporna på grund av dess utseende – typen av papper och fokus på designen spelade roll.
Det finns en anledning varför utbildningar i innehållsproduktion tar tre till fyra år.
Innehåll är mer än bara bild och text
Många tror att de kan lära sig allt själva när det kommer till grafisk design säger Janne – och visst, det kanske fungerar för vissa – men det finns en anledning varför utbildningar i innehållsproduktion tar tre till fyra år. Innehåll handlar inte bara om foton och text, det är också det du kan ta på – papper. Du måste välja rätt papper för rätt syfte. Folk märker om du har gjort ditt visitkort med kärlek och kommer då förhoppningsvis behålla det.
Fördomar om papper
Jannes mål är att folk ska lära sig mer om papper, att fördomar och missuppfattningar blir motbevisade med fakta och korrekt information. Det har funnits en myt bland grafiker där de tror att vårt papper kommer från regnskogar, vilket är falskt. Pappret är gjort på träd från nordiska skogar där det bedrivs ett hållbart skogsbruk. För varje fällt träd planteras det två nya. Något man lätt glömmer bort är att papper alltid är kvar, även när datorn är avstängd. Om man tar hänsyn till hela återvinningskedjan är det mer miljövänligt att läsa från papper jämfört med skärm.
Många vet inte om möjligheterna med papper eftersom de inte fått chansen att lära sig.
Är papper och digitalisering motsatser?
Om du ska ha en professionell marknads- och kommunikationsavdelning måste de veta om fördelarna med både digitalt och papper – när digital respektive pappersbaserad marknadsföring ska användas. Det handlar om att få en förståelse för båda och få dem att arbeta tillsammans, det bästa sättet att berätta eller sälja något är via en kombination av både digital och tryckt media. Problemet är att många digitala utbildningar inte pratar om papper. Många vet inte vilka möjligheter som finns eftersom de inte fått chansen att lära sig.
Trender inom pappersbranschen
Janne får fortfarande hem sin papperstidning på morgonen och älskar att köpa och läsa böcker. Hon behåller dem för att kunna gå tillbaka och läsa dem igen, eller för att bara titta i dem – I’m a paper lover – säger hon. Hon berättar att garaget är fullt av pappersmaterial från när hon var 18 år och framåt som hon idag använder i sin undervisning. I Danmark är det väldigt populärt att spela brädspel – med spelplaner gjorda i papper – något som ökat de senaste åren. Många företag gör idag fler produkter i papper jämfört med tidigare som spel, verktyg och kort som kan användas för att göra affärsplaner. Det dyker upp användningsområden överallt.
Papper är tillbaka och här för att stanna. Unga idag – både barn och vuxna – är galna i papper eftersom att de får möjligheten att utforska det redan på förskolan upp i skolåldern och vidare på högre utbildningar.
Ett skifte inom pappersindustrin
Enligt Janne sker just nu ett skifte inom pappersindustrin där användandet av papper till broschyrer och flyers går ner men däremot ökar produktionen av förpackningar. En produkts paketering måste vara snygg och attraktiv för kunden, oavsett vad du säljer. Förpackningsproducenterna använder mycket papper för att få varumärken att synas. Det märks i att slutkunder behåller lådor och förpackningar till annat enbart för att de är snygga.
En viktig del av pappersbranschen är the unboxing experience – känslan du får när du öppnar en förpackning. Den är otroligt viktig för produkters helhet och hur de uppfattas. Ta Apple som ett exempel, de har troligtvis spenderat många timmar på att iPhonekartongerna ska innehålla så lite luft som möjligt och samtidigt vara stilrent designade. Kunderna ska uppleva produkten som exklusiv och välgjord. Att designa bra förpackningar med the unboxing experience i bakhuvudet kommer bli större och större ju mer vi beställer varor från internet. Leveranser bestående av en stor förpackning med en liten produkt i är på väg att fasas ut – varken konsumenter eller företag vill transportera luft.
Relaterade artiklar
När det är utsidan som räknas
Förpackningen är en solklar förlängning av ditt varumärke. Om den andas exklusivitet antar kunder att din produkt gör det också....
Välj rätt papper med Hans Jonasson
Valet av papper är något som formgivare ofta glömmer bort i sin kreativa process. Vi har pratat med Antalis pappersguru...
Få koll på de vanligaste papperstyperna
Med hundratals papperskvaliteter och därmed tusentals valmöjligheter är det inte helt lätt att välja rätt. Allt börjar med en känsla.
Bättre läsbarhet på papper än skärm
Det är bättre läsbarhet i pappersform jämfört med i digitala miljöer enligt en ny metaanalys med flera studier. Om man...
Så räknar du ut vikten på trycksaken
Det är inte alltid enkelt att hålla ordning på vikten. Pappersvikten alltså. Med formel, tabell och några vanliga referenser blir...
Sätt guldkant på tillvaron
Guld kopplas ofta ihop med elegans, flärd och en välbärgad livsstil, något många kunder nog inte skulle tacka nej till....
Skriv ut – för miljöns skull
Den genomsnittlige svensken har ett koldioxidutsläpp på över fem och ett halvt ton per år. Låter det tungt? Ett återkommande...