Skylta med lösningar – inte bara förbud
En intressant observation vi snappade upp på sociala medier handlade om informationsskyltar som förklarar vad man inte får göra, och ofta är negativt laddade. Även om det ibland kan vara viktigt att skylta med förbud – hur kan de formuleras för att hjälpa kunden på vägen?
Du kanske känner igen dig
Tänk dig att du sitter med en grupp människor som diskuterar idéer till en ny produkt. Alla har tankar, idéer och förslag – utom en person. Personen berättar högt och tydligt vilka idéer som inte fungerar och vad som inte är möjligt – utan att komma med egna förslag. På samma sätt är det med skyltar som berättar vad du inte får göra, utan att prata om vilka möjligheter som finns.
Skyltar som hjälper till
Skyltar som riktar sig till kunder med ett förbud borde i samma text föreslå en lösning – ett alternativ eller en uppmaning kunden kan ta ställning till. Till exempel
- hundar är förbjudna i denna del av vagnen – men tillåtna i nästa
- parkering förbjuden framför utfarten – prova 10 meter längre fram
- hissen endast till för personal – allmän hiss finns runt hörnet.
Att tänka utifrån kundens behov och erbjuda ett alternativ – speciellt när du vill hindra kunden från att göra något – är otroligt viktigt.
Bra exempel – och några sämre
Precis som i sociala situationer kan det skapa frustration om kunden bara får veta vad de inte får göra, och inte blir erbjuden alternativ. I informativa sammanhang är det viktigt att prata om de möjligheter kunden har – komplettera därför dina skyltar med text som hjälper dem i rätt riktning.
Behöver du hjälp med kommunikation som ger effekt? Arkitektkopia är en rådgivande partner inom tryckt och digital kommunikation, vi levererar helhetslösningar anpassade efter dina behov – oavsett var i landet du befinner dig.
Kontakta oss så hittar vi en lösning för dig. Du kan även läsa mer om våra produkter och tjänster eller beställa på egen hand via vår webshop.
Relaterade artiklar
Så skriver du bättre texter till marknadsföringen
Du har en idé och ett budskap – nu ska du nå ut till målgruppen. Med några små skrivknep kan...
Så påverkar färgblindhet din kommunikation
Som färgblind har man extra svårt att skilja vissa färger från varandra. Vissa blandas ihop, andra går inte att se...
När det är utsidan som räknas
Förpackningen är en solklar förlängning av ditt varumärke. Om den andas exklusivitet antar kunder att din produkt gör det också....
Nya regler för skyltar om kemiska risker
Nya regler för märkning av kemiska risker i arbetsmiljön gör att dina varningsskyltar behöver få ett nytt utseende. Det innebär...
Stärk budskapet med komplementfärger
Varje färg har en motpart, en motsatsfärg. Tillsammans kallas de komplementfärger. Här får du koll på vad det är och...
Få koll på bygglovet vid fasadskyltning
De flesta skyltar behöver ett bygglov för att få sättas upp, flyttas eller ändras. Reglerna är många, likaså undantagen. Överlag...
Färgens betydelse i din marknadsföring
Färgen säger mycket om ditt varumärke, se därför till att den kommunicerar det du vill. För färgens betydelse spelar roll...
Bygglov för byggskyltar – vad gäller egentligen?
Att söka bygglov kan vara en snårig djungel. Om du behöver tillstånd eller inte för dina byggskyltar beror på deras...