Marbodal
När digitaliseringen flyttar in – så skapar vi modern butikskommunikation ihop med Marbodal
Kunden
Marbodal är Tidaholms-företaget som har skapat närproducerade kök ända sedan 1924. Marbodal ingår i Nobiakoncernen, Europas ledande köksinteriörföretag.
Utmaningen
Att förändra och förnya butikskommunikationen för att bättre möta kundernas behov.
Lösningen
Smarta helhetslösningar som skapar samspel mellan analoga trycksaker och digitala hjälpmedel.
Fabric Frames och pedagogiska texter ledstjärnorna
Marbodal tyckte det var dags att förnya butikskonceptet och bli mer multikanalvänliga. Som ett led i det åkte de klassiska affischerna och takmobilerna ut och in kom istället ett gäng moderna Fabric Frames. Dessa placerades både mot gatan och in mot butiken för att förklara och beskriva för kunden vad de möter i den nära 500 kvm stora lokalen. På dessa kommuniceras också kampanjer och varumärkesbyggande budskap. Genom att banta ner antalet enheter fick de färre men betydligt större, bättre och mer strategiskt placerade ställen för kommunikation.
– Arkitektkopia är mer som en partner än leverantör. De sitter på kunskap som gör att vi får fram bättre lösningar. Vi får alltid hjälp på plats och slutprodukterna blir kanon.
Axel Karlsson, Marknadschef och Retail Experience Manager på Nobia Svenska Kök AB
Dekaler underlättar planeringen
För att få butiken så pedagogisk som möjligt har vi tillsammans med Marbodal tagit fram smarta dekallösningar. Dels finns ett rutmönster på golvet som visar kvadratmeter, dels finns dekaler på väggen som visar höjd. På golvet står ett neutralt experimentkök som kunderna kan laborera med. Tack vare dekalerna får de snabbt syn på om deras tankar matchar deras faktiska kvadratmeter, något som kunderna uppskattat. På alla delar i köket finns korta pedagogiska texter som beskriver funktioner och möjligheter.
En lokal – två delar
Butiken är indelad i två delar. Den högra kallas för designstudion, det är här experimentköket finns. Där finns gott om plats för kunderna att sitta ner och skissa, bland annat med hjälp av moodboards på väggen. I den vänstra delen finns, utöver ett mysigt kafé, även utställningsdelen. Tidigare trängdes hela 23 köksmiljöer där, idag finns endast åtta kvar. Med färre och tydligare miljöer samt genom att komplettera dem med digitala skärmar som visar det samlade utbudet hoppas Marbodal att kunderna får bättre överblick.
Nära samarbete från dag ett
Marbodal-butiken i Göteborg är den första i en rad av franchiseägda butiker som ska få det nya butikskonceptet. Tanken med att digitalisera delar av butiksupplevelsen är att kunden ska kunna sitta hemma och få digitala tips och rita själv. När de sedan kommer till butiken kan de plocka upp sina ritningar och fortsätta planerandet tillsammans med Marbodals köksdesigners.
Att få den analoga och digitala kommunikationen att samspela har varit utmanande och roligt på samma gång.
– Samarbetet med Arkitektkopia har fungerat jättebra. Vi ville ha med dem tidigt i processen eftersom vi vet att de kan massor. Vi sparar också tid och förenklar logistiken eftersom Arkitektkopia kan hantera all typ av kommunikation, inklusive belysning och montage. På så vis slipper vi flera leverantörer inom samma område.
Axel Karlsson, Marknadschef och Retail Experience Manager på Nobia Svenska Kök AB
Produktöversikt
Relaterade case
Starbucks
Vi tog tillsammans med Starbucks fram det övergripande butikskonceptet till deras etablering i Stockholm, det första Starbucks som placerades i...
GöteborgsOperan
Vårt samarbete med GöteborgsOperan har kommit att inbegripa all produktion av deras expomaterial. Det rör sig om allt från de...
Stora Hotellet i Umeå
Unika, specialgjorda fototapeter till samtliga utrymmen vars design togs fram av Stylt Trampoli AB och som trycktes av oss på...