Marbodal

När digitaliseringen flyttar in – så skapar vi modern butikskommunikation ihop med Marbodal

Marbodal logo

Kunden

Marbodal är Tidaholms-företaget som har skapat närproducerade kök ända sedan 1924. Marbodal ingår i Nobiakoncernen, Europas ledande köksinteriörföretag.

Utmaningen

Att förändra och förnya butikskommunikationen för att bättre möta kundernas behov.

Lösningen

Smarta helhetslösningar som skapar samspel mellan analoga trycksaker och digitala hjälpmedel.

Fabric Frames och pedagogiska texter ledstjärnorna

Marbodal tyckte det var dags att förnya butikskonceptet och bli mer multikanal­vänliga. Som ett led i det åkte de klassiska affischerna och takmobilerna ut och in kom istället ett gäng moderna Fabric Frames. Dessa placerades både mot gatan och in mot butiken för att förklara och beskriva för kunden vad de möter i den nära 500 kvm stora lokalen. På dessa kommuniceras också kampanjer och varumärkes­byggande budskap. Genom att banta ner antalet enheter fick de färre men betydligt större, bättre och mer strategiskt placerade ställen för kommunikation.

Marbodal

Dekalerna på golvet som visar faktiska kvadratmeter uppskattas av kunderna.

– Arkitektkopia är mer som en partner än leverantör. De sitter på kunskap som gör att vi får fram bättre lösningar. Vi får alltid hjälp på plats och slutprodukterna blir kanon.

Axel Karlsson, Marknadschef och Retail Experience Manager på Nobia Svenska Kök AB

Dekaler underlättar planeringen

För att få butiken så pedagogisk som möjligt har vi tillsammans med Marbodal tagit fram smarta dekallösningar. Dels finns ett rutmönster på golvet som visar kvadratmeter, dels finns dekaler på väggen som visar höjd. På golvet står ett neutralt experimentkök som kunderna kan laborera med. Tack vare dekalerna får de snabbt syn på om deras tankar matchar deras faktiska kvadratmeter, något som kunderna uppskattat. På alla delar i köket finns korta pedagogiska texter som beskriver funktioner och möjligheter.

Marbodal

Marbodal

En lokal – två delar

Butiken är indelad i två delar. Den högra kallas för designstudion, det är här experimentköket finns. Där finns gott om plats för kunderna att sitta ner och skissa, bland annat med hjälp av moodboards på väggen. I den vänstra delen finns, utöver ett mysigt kafé, även utställningsdelen. Tidigare trängdes hela 23 köksmiljöer där, idag finns endast åtta kvar. Med färre och tydligare miljöer samt genom att komplettera dem med digitala skärmar som visar det samlade utbudet hoppas Marbodal att kunderna får bättre överblick.

Marbodal

Marbodal

Nära samarbete från dag ett

Marbodal-butiken i Göteborg är den första i en rad av franchiseägda butiker som ska få det nya butikskonceptet. Tanken med att digitalisera delar av butiksupplevelsen är att kunden ska kunna sitta hemma och få digitala tips och rita själv. När de sedan kommer till butiken kan de plocka upp sina ritningar och fortsätta planerandet tillsammans med Marbodals köksdesigners.

Att få den analoga och digitala kommunikationen att samspela har varit utmanande och roligt på samma gång.

– Samarbetet med Arkitektkopia har fungerat jättebra. Vi ville ha med dem tidigt i processen eftersom vi vet att de kan massor. Vi sparar också tid och förenklar logistiken eftersom Arkitektkopia kan hantera all typ av kommunikation, inklusive belysning och montage. På så vis slipper vi flera leverantörer inom samma område.

Axel Karlsson, Marknadschef och Retail Experience Manager på Nobia Svenska Kök AB

Produktöversikt

Vad behöver du hjälp med?

  • Genom att klicka på skicka godkänner du vår integritetspolicy och hantering av personuppgifter.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.