• Hem
  • /Akademi
  • /Efterbehandling – maximera intrycket på din trycksak

Efterbehandling – maximera intrycket på din trycksak

Grafiska designers som diskuterar om vilken efterbehandling som ska göras på trycksak.

Att efterbehandla sin trycksak bjuder in till en ocean av möjligheter med förmågan att förstärka produktens intryck efter dina önskemål. Vi går igenom teknikerna som lyfter ditt innehåll till nya höjder.

Precis som namnet avslöjar innebär efterbehandling det sista momentet efter att din produkt tryckts upp. På många sätt är efterbehandlingen en av viktigaste delarna i skapandeprocessen av din produkt. Framförallt eftersom det har förmågan att förhöja helhetsintrycket och förstärka innehållet när den väl kommer i händerna hos den tilltänkta mottagaren. Idag finns det en uppsjö av olika tekniker inom efterbehandling att avropa, vilket ger dig stora möjligheter att få det önskvärda resultatet. Dessutom kan du efterbehandla de flesta olika formaten – allt från visitkort, broschyrer, foldrar till produktblad, förpackningar och bokomslag.

 

Bearbetning som sätter färg och form på din produkt

Ett populärt sätt att maximera helhetsintrycket av en trycksak är att ytbehandla den med olika egenskaper. Ytbehandling finns i flera varianter och ger både färgglada inslag och ny volym på ett effektfullt sätt.

Ytbehandling

Laminering eller inplastning

Laminering eller inplastning är en av de vanligaste formerna av ytbehandlingar. Beroende på format, tjänar ingreppet olika funktioner och praktiskt innebär det att man applicerar en tunn hinna av antingen matt eller blank plastfolie på trycksaken. Perfekt för att öka ett visitkorts attraktiva styrka eller för att göra bokomslaget mer robust.

laminering

 

Lackning

Används oftast för att ge en elegant visuell och skyddande effekt. Passar utmärkt för att lyfta logotyper och bilder på ett övertygande sätt. Med CMYK+ sparar du tid genom att printa klarlacken direkt i maskinen. Läs mer om CMYK+

Kartonger printade med CMYK+

Med CMYK+ sparar du både tid och får wow-faktor på din trycksak

Foliering

På liknande sätt som lackning är foliering en estetisk ytbehandling för att skapa metalfärgade ytor eller blänkande effekt. Foliering går att göra i flera varianter och för olika format. Allt från guld, silver, blankt, matt till ljust och mörkt underlag, samt obestruket eller glansigt papper. Tekniskt innebär det att man lägger ett tunt lager av folie på papperet som sedan utsätts för högt tryck och värme.

The unboxing experience

 

Falsning

Falsning innebär att en trycksak med plant papper viks till ett nytt format, ett enkelt exempel är att du får en folder från A4 till A5 med ett enda vik. Vill du däremot vara kreativ och ta ut svängarna så finns flera varianter att inspireras av. Här kan du läsa mer om olika format för foldrar.

Bigning

För foldrar och broschyrer som ska vikas (falsning) görs en bigning. Det innebär att man skapar en inpressning (bigveck) i papperet för att undvika att papperet hos trycksakens rygg spricker.

Stansning

Vid stansning görs hål i trycksaken. Exempelvis kan du stansa ett dekorativt motiv på en förpackning eller en folder.

Utklippta pappersformer av glasspinnar och monsterablad det är ett exempel på kreativt tryck

Med stansning kan du skapa dekorativa och kreativa motiv

Form och textur

Prägling

Om du vill ge ett oförglömligt intryck är prägling ett kreativt sätt för att imponera. Det innebär att du skapar en nivåskillnad i papperet med både fördjupningar och förhöjningar som ger den extra dimension i produkten. Prägling förekommer i två varianter – positiv och negativ. Positiv prägling är en höjning av en del i papperet, medan negativ är en sänkning. Tänk på att använda ett högkvalitativt och starkt papper för att undvika bristningar vid tryckningen. Förslagsvis ett tjockt men mjukt papper.

Visar positiv prägling på ett papper med bokstaven a.

Positiv prägling

Visar negativ prägling på ett papper med bokstaven a.

Negativ prägling

Relief

Vill du tänja på gränserna ytterligare och verkligen sticka ut i mängden, kan ett snyggt relieftryck vara något för dig. Tekniken påminner mycket om prägling, undantaget är att text och bild sticker upp och du kan tydligt känna texturen på den tryckta ytan. Ett liknande exempel på relieftryck är blindskrift. För att få denna effekt appliceras ett termografiskt pulver på färgen innan den torkat. När pulvret fastnat på färgen, värms papperet upp och texten börjar sticka upp ur papperet. Relieftryck används flitigt inom produktion av visitkort.

 

Montera ihop innehållet

Bindning

Det finns flera alternativ när det börjar bli dags att skapa en enhetlig produkt. Bindning är en efterbehandling som binder samman papperet till ett häfte eller broschyr genom en rygghäftning.

Spiralbindning är en vanlig form av bindning och finns i olika varianter av metall eller plast. Ett exempel på metalltrådsbindning är ”Wire-O”. Den påminner om en klammerhäftning, skillnaden är att dubbelt parallellgående ringar smidigt binder ihop arken i ryggen.

Limbindning används ofta för att ge pocketböcker ett sömlöst intryck. Trycksakens ark limmas ihop i ryggen på ett läckert och diskret sätt.

klassisk spiralbindning för böcker och block

Limbunden bok

Kaschering

När du besökt en butik eller affär har du med all säkerhet stött på kascherade trycksaker. Tekniken innebär att två material limmas ihop, till exempel papper ihop med kartong. Detta är optimalt för dig som vill skapa starka och stabila skyltar och displayställ.

 

Vad behöver du hjälp med?

  • Genom att klicka på skicka godkänner du vår integritetspolicy och hantering av personuppgifter.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.