Hur trycksaker kan hjälpa till i coronatider
I oroliga tider är det extra viktigt att berörda personer får den information de behöver för att lugna och hjälpa dem att orientera sig efter nya förutsättningar. Här har vi samlat våra bästa tips på trycksaker som stöttar din kommunikation med kunder på plats i din butik och även nå ut till de som stannar hemma.
Många företag ställer om sina verksamheter just nu för att möta de nya förutsättningar som skapats till följd av coronautbrottet. Vissa matbutiker reserverar exempelvis delar av sina öppettider för personer ur riskgrupper och många kontor låter personal jobba hemifrån. Oavsett om ditt företag förändrat sin verksamhet eller inte är det väldigt viktigt under dessa oroliga tider att nå ut till kunder och andra berörda parter med information om hur ditt företag agerar just nu och uppdateringar om eventuella förändringar i verksamheten.
Oroliga tider kräver tillgänglig information
Oroliga tider ställer inte bara höga krav på att få ut information till berörda parter utan även på informationen i sig som måste vara både tydlig och tillgänglig. Se därför till att undvika missförstånd genom att formulera dig tydligt och enkelt samt fundera på om personer i din målgrupp kan behöva information på andra språk än svenska. Tydlighet är även viktigt när det gäller grafisk profil, typsnitt och färger så glöm inte att personer med nedsatt synförmåga eller med färgblindhet kan finnas bland mottagarna.
Affischer, skyltar och informationsblad: när du vill informera effektivt på plats
När du informerar på plats exempelvis i en fysisk butik kan du tänka på att målsättningen inte enbart är att informera kunder om nya rutiner och nya öppettider – du vill även framstå som förtroendeingivande och skapa en känsla av stabilitet, trovärdighet och kanske även hoppfullhet.
Affischer
Istället för handskrivna A4-papper: satsa på att ha en affisch i skyltfönstret. Ett större format drar ögonen till sig och större bokstäver lämpar sig bättre för personer med nedsatt synförmåga. Använd även möjligheterna att uttrycka dig med grafik såsom logotyper, pilar och andra symboler.
Skyltar och gatupratare
Vill du få ditt budskap att synas kan även skyltar och gatupratare vara ett effektivt alternativ. På så sätt kan du göra det tydligt för förbipasserande redan på gatan att ni exempelvis håller öppet eller vilka rutiner ni har för hur många som får vistas i lokalen samtidigt.
Informationsblad
Om du vill se till att kunderna får med sig information om nya rutiner hem kan du se till att ha informationsblad på plats. Har ni exempelvis en speciell takeaway-meny just nu är det sådan information du gärna vill att kunderna tar med hem för att bli påminda om den. Se även till att dina informationsblad är i format som är lätta att ta med sig till exempel A4, A5 eller A6.
Undvik trängsel med en takeaway-station
För att undvika köbildning och trängsel har vissa restauranger valt att flytta ut takeaway-delen av sin verksamhet till tält på trottoaren utanför. Om det ligger flera restauranger i samma område har vissa även gått ihop och satt upp ett gemensamt tält för att dela på kostnaden.
Arkitektkopia säljer tält som går utmärkt att använda för att sätta upp en takeaway-station och passa även på att kombinera tältet med gatupratare eller beachflaggor för att tydligt signalera vart ni håller till och hur systemet fungerar!
En liten skylt kan vara till stor hjälp
Alla skyltar behöver inte vara stora för att synas. För att undvika smittspridning har vissa butiker börjat sätta upp en så kallad ”hyllvippa” vid exempelvis betalterminaler för att uppmärksamma om att terminalerna regelbundet rengörs samt att Swish kan användas för att undvika kontakt med terminalerna över huvud taget. Fundera på om det även finns andra kontaktytor i din butik och om det kanske finns anledning att påminna kunderna om det på plats.
Håll avståndet med golvdekaler
En trend som började i Danmark och även börjat sprida sig till Sverige är att matbutiker börjat använda sig av golvdekaler för att se till att deras kunder håller ett lagom avstånd till andra kunder, skriver Expressen i en artikel från 17 mars. Det här är ett tips som alla verksamheter där det kan bildas köer eller folksamlingar kan ha nytta av. Tänk bara på att använda kontrasterande färger mot underlaget så att markeringarna även är tydliga för personer med nedsatt synförmåga!
Läs mer om golvdekaler och beställ här.
Nå personer i hemmen med direktreklam
Det finns flera anledningar att även fundera på att skicka hem information till kunder och andra personer som kan tänkas bli berörda av förändringar i din verksamhet. Personer som är eller har varit smittade av Corona är hemma i karantän men även många friska personer väljer att stanna hemma så mycket som möjligt nu för att följa Folkhälsomyndighetens riktlinjer. Tillhör personer ur riskgrupper din målgrupp kan du räkna med att de är extra försiktiga just nu och eftersom många äldre dessutom har mindre datorvana än yngre så kan just information i brevlådan vara ett effektivt sätt att kommunicera med personer ur den gruppen.
Direktreklam (DR) eller direkt marknadsföring går ut på att du kan göra utskick till allt från en större målgrupp som en hel ort till mer specifika grupper, adresser och personer. En anledning att direktreklam kan passa extra bra i dessa tider är att den med hjälp av vår variabeldatateknik går att anpassa till demografiska aspekter som till exempel ålder. I skrivande stund är Folkhälsomyndighetens rekommendation att äldre och riskgrupper bör hålla sig hemma och vill du nå ut till personer ur den gruppen kan direktreklam vara en mycket effektiv metod.
Arkitektkopia har lång erfarenhet av direktreklam och hjälper dig gärna med allt från utformning till adressering, kuvertering och distribution till posten. Hör av dig så berättar vi mer!
Vi hoppas att dessa tips kan vara till hjälp i en utmanande tid. Har du frågor om hur vi kan hjälpa dig med din kommunikation eller om ni vill bolla idéer så tveka inte att kontakta oss!
Relaterade artiklar
Skylta med lösningar – inte bara förbud
Informationsskyltar som förklarar vad man inte får göra är ofta negativt laddade. Även om det ibland kan vara viktigt att...
Förläng livslängden på dina utomhusprodukter
Påfrestande väderförhållanden är produkternas värsta fiende. Piskande regn, hårda vindar och blekande sol får dem att åldras fortare än nödvändigt
Färgens betydelse i din marknadsföring
Färgen säger mycket om ditt varumärke, se därför till att den kommunicerar det du vill. För färgens betydelse spelar roll...
Spetsa dina utskick med hjälp av variabeldata
Gå från generisk till personlig på riktigt. Möjligheterna med variabeldata är många fler än att bara trycka mottagarens namn och...
5 saker att tänka på när du beställer trycksaker
När du beställer trycksaker kan det vara svårt att veta exakt vilken information som ska skickas med. Vi listar fem...
Så skriver du bättre texter till marknadsföringen
Du har en idé och ett budskap – nu ska du nå ut till målgruppen. Med några små skrivknep kan...
7 tips för dig som vill göra karriär i tryckbranschen
Vad är bra att veta när man startar sin karriär i vår bransch? Vi har sammanställt en behändig lista för...
Branda butiken – stärk varumärkets känsla
Ta hjälp av inredningen för att ge kunderna en positiv upplevelse av din butik. Genom att förmedla rätt känsla stärker...
Så gör du en flyer
Flyers är en trycksak med ett enkelt budskap som ofta används i marknadsföringssyften. Men hur gör man en flyer som...
Att kommunicera med de reklamtrötta
Majoriteten av dem som tillfrågats i Novus senaste undersökning uppger att de är trötta på reklam. Särskilt när det visar...
Så fungerar samarbetet mellan tryckeri och montör
Vi har pratat med Magnus Åkerström på PS Montage & Dekor om samarbetet mellan tryckeri och montör – vad en...
Pappersformat – när ska man använda vilket format
Det finns många olika pappersstorlekar i Sverige och i världen. Det pappersformat som folk känner till bäst och är mest...
Detta gäller när ni vill digitalisera kvitton och fakturor
Att hålla ordning på företagets bokföring är både en tidskrävande och ibland utmanande uppgift, speciellt när det handlar om manuell...
Så påverkar färgblindhet din kommunikation
Som färgblind har man extra svårt att skilja vissa färger från varandra. Vissa blandas ihop, andra går inte att se...