Så gör du en flyer

Flyers

Flyers – eller flygblad – är en trycksak med ett enkelt budskap som ofta används i marknadsföringssyften. Men hur gör man en flyer som målgruppen tar sig tid att läsa? Arkitektkopia ger dig ett par tips som hjälp på vägen.

 

Fyra steg till en snygg flyer

Flyers är ett lätt och relativt billigt sätt att sprida ditt budskap på, men hur får man mottagaren att faktiskt lägga märke till din flyer, läsa den och till slut agera på den? Här kommer några tips.

Skriv en tydlig rubrik

Rubriken är ett av de viktigaste elementen på flyern för att ge en indikation om dess syfte. Rubriken finns där för att locka mottagaren att läsa resten av innehållet.

Tänk på att:

  • skriva en tydlig rubrik i stora bokstäver centrerad på pappersarket, ju kortare rubrik desto bättre
  • våga använda fetstil, versaler och färg som ökar läsbarheten
  • inte göra det för komplicerat, skriv en enkel och tydlig rubrik utan krångliga ord eller uttryck.

En flyer om resor.

 

Flyer för en sommarfest

 

Skriv innehåll som drar ögonen till sig

Innehållet utvecklar rubriken och förmedlar flyerns huvudbudskap. Här kombinerar du brödtext med bilder och uppmanar läsaren att ta reda på mer om din produkt.

Tänk på att:

  • skriva en ingress som utvecklar rubriken
  • gå rakt på sak, ta bort irrelevant information som gör ditt budskap svårt att förstå
  • använda dig av existerande kunders rekommendationer, se till att få med deras fullständiga namn och andra nödvändiga uppgifter för att öka legitimiteten
  • lägga fokus på enskilda nyckelord och använd versaler, exempelvis ”NYTT” och ”GRATIS”
  • använda ord som ”du”, ”ni” och ”dig” för att prata till läsaren och göra det mer personligt
  • strukturera innehållet och använd dig av punktlistor
  • använd dig av typsnitt som märks
  • inkludera dina kontaktuppgifter så intresserade läsare lätt kan komma i kontakt med er.

Använd bilder

Enbart text räcker inte för att dra uppmärksamhet till sig utan måste kompletteras med en eller flera bilder.

Tänk på att:

  • använda både bilder och text i kombination för att öka intresset. Skriv text under varje bild som förklarar vad det är.

Flyer för en restaurang

Flyer för en skönhetssalong

Använd rätt papper

Tänk på att:

  • papperstypen spelar stor roll för känslan av slutprodukten. Om du använder dig av ett obestruket papper får det känslan av att vara miljövänligt, nära naturen och inneha en viss råhet. Med ett bestruket papper får slutprodukten en finish som lämpar sig bättre för tryck med mycket bilder.

Vi hoppas att den här artikeln kommer vara till hjälp när du designar din flyer, läs gärna mer om våra flyers. Tveka inte att kontakta oss på Arkitektkopia om du har några frågor eller funderingar, men till dess – lycka till!

Vad behöver du hjälp med?

  • Genom att klicka på skicka godkänner du vår integritetspolicy och hantering av personuppgifter.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.