Så gör du en flyer
Flyers – eller flygblad – är en trycksak med ett enkelt budskap som ofta används i marknadsföringssyften. Men hur gör man en flyer som målgruppen tar sig tid att läsa? Arkitektkopia ger dig ett par tips som hjälp på vägen.
Fyra steg till en snygg flyer
Flyers är ett lätt och relativt billigt sätt att sprida ditt budskap på, men hur får man mottagaren att faktiskt lägga märke till din flyer, läsa den och till slut agera på den? Här kommer några tips.
Skriv en tydlig rubrik
Rubriken är ett av de viktigaste elementen på flyern för att ge en indikation om dess syfte. Rubriken finns där för att locka mottagaren att läsa resten av innehållet.
Tänk på att:
- skriva en tydlig rubrik i stora bokstäver centrerad på pappersarket, ju kortare rubrik desto bättre
- våga använda fetstil, versaler och färg som ökar läsbarheten
- inte göra det för komplicerat, skriv en enkel och tydlig rubrik utan krångliga ord eller uttryck.
Skriv innehåll som drar ögonen till sig
Innehållet utvecklar rubriken och förmedlar flyerns huvudbudskap. Här kombinerar du brödtext med bilder och uppmanar läsaren att ta reda på mer om din produkt.
Tänk på att:
- skriva en ingress som utvecklar rubriken
- gå rakt på sak, ta bort irrelevant information som gör ditt budskap svårt att förstå
- använda dig av existerande kunders rekommendationer, se till att få med deras fullständiga namn och andra nödvändiga uppgifter för att öka legitimiteten
- lägga fokus på enskilda nyckelord och använd versaler, exempelvis ”NYTT” och ”GRATIS”
- använda ord som ”du”, ”ni” och ”dig” för att prata till läsaren och göra det mer personligt
- strukturera innehållet och använd dig av punktlistor
- använd dig av typsnitt som märks
- inkludera dina kontaktuppgifter så intresserade läsare lätt kan komma i kontakt med er.
Använd bilder
Enbart text räcker inte för att dra uppmärksamhet till sig utan måste kompletteras med en eller flera bilder.
Tänk på att:
- använda både bilder och text i kombination för att öka intresset. Skriv text under varje bild som förklarar vad det är.
Använd rätt papper
Tänk på att:
- papperstypen spelar stor roll för känslan av slutprodukten. Om du använder dig av ett obestruket papper får det känslan av att vara miljövänligt, nära naturen och inneha en viss råhet. Med ett bestruket papper får slutprodukten en finish som lämpar sig bättre för tryck med mycket bilder.
Vi hoppas att den här artikeln kommer vara till hjälp när du designar din flyer, läs gärna mer om våra flyers. Tveka inte att kontakta oss på Arkitektkopia om du har några frågor eller funderingar, men till dess – lycka till!
Relaterade artiklar
Välj rätt papper med Hans Jonasson
Valet av papper är något som formgivare ofta glömmer bort i sin kreativa process. Vi har pratat med Antalis pappersguru...
Så skriver du bättre texter till marknadsföringen
Du har en idé och ett budskap – nu ska du nå ut till målgruppen. Med några små skrivknep kan...
Så skapar du en bra logotyp
Logotypen är företagets ansikte utåt – det är oftast den vi ser framför oss när vi tänker på ett varumärke....
Färgens betydelse i din marknadsföring
Färgen säger mycket om ditt varumärke, se därför till att den kommunicerar det du vill. För färgens betydelse spelar roll...
CMYK+ adderar wow-faktor
Med CMYK+ kommer äntligen möjligheten att briljera med tryck i guld och silver. Utöver de nya färgerna kan vi även...
Stärk budskapet med komplementfärger
Varje färg har en motpart, en motsatsfärg. Tillsammans kallas de komplementfärger. Här får du koll på vad det är och...
Sätt guldkant på tillvaron
Guld kopplas ofta ihop med elegans, flärd och en välbärgad livsstil, något många kunder nog inte skulle tacka nej till....