• Hem
  • /Akademi
  • /Så fungerar samarbetet mellan tryckeri och montör

Så fungerar samarbetet mellan tryckeri och montör

Borrmaskin med skruvar och arbetshandskar

Efter att trycksaken har producerats ska den ofta monteras hos slutkunden – där kommer montören in i bilden. Vi har pratat med Magnus Åkerström på PS Montage & Dekor om vad en montör faktiskt gör och vilka möjligheter och utmaningar branschen står inför.

 

Allt handlar om relationer

Relationen mellan tryckeri och montör är ofta väl inarbetad, säger Magnus. Projektledarna på tryckeriet värdesätter montörer som gör grundliga surveys, eller förundersökningar, på platsen där trycksaken ska monteras. När monteringen är gjord är det viktigt med en återkoppling.

Magnus jobbade tidigare som projektledare på Arkitektkopia och upplevde att det var svårt att få tag i bra och duktiga montörer som samtidigt hade tid med det administrativa, såsom att snabbt återkoppla med offerter, bilder från montage och fakturor efter utfört jobb. Ofta är montörer väldigt duktiga ute på fältet, men dåliga på administration. PS Montage & Dekor har dock heltidsanställda projektledare, som hela dagarna arbetar med just detta, för att snabbt kunna hjälpa kunden med svar.

PS Montage arbetar helt som underleverantör, och säljer alltså inte sina tjänster till slut­kunder. Många av PS Montage & Dekors kunder har varit kunder under väldigt många år, och de flesta nya kunder hittar till oss via rekommendationer från andra kunder och samarbetspartners. Den grafiska branschen är ganska liten, och de flesta företag har koll på varandra, så om man gör ett gott arbete sprider det sig ganska fort. Likaså om man gör ett mindre bra arbete, så det gäller att hela tiden göra sitt yttersta för att hjälpa kunden, och vara på tårna.

Detta monterar en montör

Vi monterar allt mellan stora ljusskyltar till små dekaler, och slutkunderna varierar mellan butiker, restauranger, fastighetsbolag med mera säger Magnus. Utöver skyltmontage monterar PS Montage och Dekor även solskydd, såsom solfilm, terrass- och fönstermarkiser, hjälper restauranger att bygga upp uteserveringar och hjälper till med logistik och lagerhållning av möbler till dessa. PS Montage & Dekor kan dessutom producera och tillhandahålla ljusskyltar som underleverantör till sina kunder.

Konsten att montera en skylt

En av de viktigaste delarna av en montering börjar innan själva monteringen, nämligen förarbetet eller surveyn, säger Magnus – när montören kontrollerar underlaget där montaget ska göras. Det är viktigt för att avgöra hur skylten ska monteras på bästa sätt, men också för att upptäcka eventuella brister.

För att montera en skylt eller vepa, krävs en hel del hjälpmedel, beroende på förutsättningarna på plats, så som liftar, rätt verktyg och montagematerial (skruv med mera). Fasaden som skylten/vepan ska fästas i, kan ibland dessutom vara utmanande. Det yttersta lagret på fasaden kan bestå av en tunn fasadbeklädnad, som ej lämpar sig för att fästa en tung skylt eller vepa i. Då får man leta efter infästningspunkter, så som bakomliggande reglar, alternativ, borra och fästa med långa skruvar, som når förbi beklädnad och luftspalt, och in i bärande konstruktion.

Montör

Samarbetet med Arkitektkopia

När Magnus jobbade som projektledare för Arkitektkopia letade han efter en bra montagefirma och fick då via kollegor kontakt med PS Montage. Magnus började skicka jobb till dem och tyckte det fungerade bra. De gjorde noga, väl genomförda surveyer, ett bra jobb och återkopplade frekvent. Det ledde till slut att han bytte jobb till montagebranschen och PS Montage och hade då med sig kontakten med Arkitektkopia vilket lett till vidare samarbete.

Utmaningar i branschen

Den stora utmaningen i vår bransch, likt många andra branscher, är att få tiden att räcka till. Under min tid som projektledare på Arkitektkopia kände jag ofta att jag fick väldigt korta leveranstider från kund. Från att original kom och till att trycksaken skulle vara producerad. Nu som montör är tidsspannet än kortare, och planeringen kan hela tiden ändras från timme till timme. Vi är väldigt flexibla och försöker i den mån det går att planera om och ändra i planeringen, om kunden önskar flytta fram ett montage, eller hitta en lucka för ett montage. Vi måste få planeringen att gå ihop, samtidigt som vi inte vill tacka nej till jobb. De är verkligen en balansgång.

Vad behöver du hjälp med?

  • Genom att klicka på skicka godkänner du vår integritetspolicy och hantering av personuppgifter.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.