Grafisk profil – mer än bara en manual
Vad är det första du tänker på när du tänker på ett företag? Säkerligen är det ett namn, en logotyp eller en färg. Det visuella uttrycket är företagets ansikte utåt och kundens första intryck. För att lyckas hålla en röd tråd i all visuell kommunikation använder företag sig av en så kallad grafisk profil för att skapa ett enhetligt och professionellt intryck som representerar företaget. Vi går igenom om vad en grafisk profil är och att den är mer än bara en skriven manual.
Vad är en grafisk profil?
En grafisk profil är en guide med riktlinjer som bland annat beskriver hur företagets logotyp, färger och design ska användas. Vad en grafisk profil innehåller kan variera från företag till företag. Några av de vanligaste byggstenarna som finns i en grafisk profil är:
- Logotyp: riktlinjer runt hantering av logotypen med placering, storlekar och frizon.
- Färger: färgkoder i RGB, CMYK och PMS.
- Typografi: teckensnitt, storlek och radavstånd.
- Grafiska element & illustrationer: ikoner och symboler kan användas i olika sammanhang för att lätta upp fakta, illustrera ett komplext sammanhang eller göra budskapet lättare att ta till sig.
- Bildmanér: känsla och riktlinjer för hur bildspråket ska se ut.
- I den grafiska profilen kan det även finnas riktlinjer och mallar för brevpapper, visitkort och andra trycksaker.
Grafisk profil, grafisk manual och grafisk identitet?
Kärt barn har många namn. En grafisk profil kallas ibland för grafisk manual, brand guidelines eller brand book. Du kanske även har hört om grafisk identitet i detta sammanhang, vilket kan beskrivas som en synonym för den visuella kommunikationen. Den grafiska profilen består vanligen av logotyp, färger och typsnitt medan den grafiska identiteten rör trycksaker, marknadsmaterial och expo-produkter.
Varför är en grafisk profil viktig?
Den grafiska profilen är till för att tydliggöra varumärkets visuella uttryck och se till att det går hand i hand med företagets värderingar och affärsmässiga mål. När det visuella uttrycket är enhetligt, stärks varumärket och skapar en tydlig igenkänning. En slarvig hantering av företagets visuella uttryck kan ge en negativ bild och få ett företag att upplevas som oseriöst och rörigt.
Den grafiska profilen är till för att tydliggöra varumärkets visuella uttryck och se till att det går hand i hand med företagets värderingar och affärsmässiga mål.
Trycksaker synliggör företagets identitet
Den grafiska profilen har en stor betydelse när det kommer till att designa trycksaker. Från det lilla visitkortet till stora fasadvepor. Pappersvalet och materialvalet har även en viss påverkan och kan förstärka en känsla i ditt budskap. Läs mer om olika papperstyper.
Vi hjälper företag med visuell kommunikation
Behöver du hjälp med din grafiska profil eller annan visuell kommunikation? Arkitektkopia hjälper gärna till med att förverkliga dina idéer och förmedla rätt känsla för sammanhanget.
Relaterade artiklar
8 färgkombinationer för din grafiska profil
Att ha koll på vad färger signalerar är en viktig del av att sätta ditt varumärke på kartan. Vi listar...
Så skapar du en bra logotyp
Logotypen är företagets ansikte utåt – det är oftast den vi ser framför oss när vi tänker på ett varumärke....
Färgens betydelse i din marknadsföring
Färgen säger mycket om ditt varumärke, se därför till att den kommunicerar det du vill. För färgens betydelse spelar roll...
Konsten att välja typsnitt
Ett typsnitt kan både hjälpa och stjälpa en produkt eller ett budskap. Vidare finns det enorma mängder typsnitt att välja...
Så hjälper visitkort dig att bryta igenom bruset
Vi har intervjuat Ulf Bergman om varför han använder visitkort och vad ett riktigt bra visitkort ska innehålla.