Visitkort som gör skillnad
Kanske tänker du inte så mycket på det där kortet som du lämnar över till folk. Där står ju bara dina kontaktuppgifter. Och visst, de flesta visitkort ser inte mycket ut för världen.
Men!
Den här lilla trycksaken är ibland det enda fysiska som du lämnar efter dig vid ett möte med en annan människa. Låt därför visitkortet bli en bärare av både ditt och företagets varumärke. Det kan signalera vad företaget står för, vad ni kan hjälpa till med, eller säga något specifikt om dig och din roll. Det gäller bara att veta hur man gör dem rätt för att uppfattas som professionell, relevant och samtidigt sticka ut ur mängden. Där kommer vi in i bilden.
Vår ateljé hjälper dig med formgivningen
Eftersom vi har hjälpt kunder med att trycka visitkort i årtionden sitter vi på gedigen erfarenhet kring vad som funkar och våra duktiga formgivare hjälper gärna till med original och layout. De guidar dig kring hur du bäst nyttjar alla element du har att leka med, så som typsnitt, färger, papperskvalitet, bilder, efterbehandlingsmetoder och paketering. Du kan också lägga till en QR-kod som förenklar för mottagaren att spara ner dina uppgifter till kontaktlistan eller som leder dem rakt in på din LinkedIn-profil. Koden kan även leda till exempelvis en företagsfilm eller varför inte ett rabatterat erbjudande. Bara fantasin sätter gränser. Givetvis har du möjlighet att nyttja variabeldata till visitkorten och på så vis trycka flera varianter av dem samtidigt.
Har du koll på formgivning och InDesign eller bara vill testa att själv skapa företagets visitkort, kolla in vår guide Skapa visitkort effektivt med hjälp av variabeldata.
Formatet kan användas till mer än visitkort
Standardmått för visitkorts storlek i Sverige är 90×55 mm och den storleken är även perfekt för exempelvis rabattkort, medlemskort och kuponger. Eftersom visitkort ofta är en produkt som behöver beställas löpande men i mindre upplagor förordar vi print-on-demand, alltså att ni bara printar det antal ni behöver för stunden.
Kreativa visitkort kan vara skillnaden på om en potentiell kund hör av sig eller inte. Speciellt efter en mässa då ditt kort tävlar med alla andras om kundens uppmärksamhet. Vi hjälper dig gärna fundera kring lösningar som lockar till kontakt – på riktigt.
För att ge dina visitkort uppmärksamhet utöver det vanliga kan du trycka dem i CMYK+. Det ger dig möjligheten att använda nyanser som guld, silver, metallic, vitt och klarlack i dina visitkort med otroligt bra resultat. Visitkortet får ett exklusivt utseende där ljuset reflekteras i färgen precis som att det vore riktigt metall.
Glöm inte att beställa med en visitkortshållare till dina kort, för att kunna skylta med dem på i butiken, på mässan eller i receptionen.
Standardmått på visitkort i världen
Land | Storlek (mm) |
---|---|
Sverige, Norden, Australien och Nya Zeeland | 90 x 55 |
Japan | 91 x 55 |
Kanada, Nederländerna och USA | 89 x 51 |
Kina | 90 x 54 |
Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien och Storbritannien | 85 x 55 |
Ungern och Tjeckien | 90 x 50 |
Kreditkortsformat ISO 7810 ID-1 | 85,6 x 53,98 |
Läs om visitkortet i vår akademi
Del 1 – Visitkortets historia
Visitkortet är ett vanligt sätt att dela kontaktuppgifter med varandra, ofta i arbetsrelaterade sammanhang. Men hur länge har vi egentligen...
Del 2 – Så trycker vi visitkort på Arkitektkopia
Visitkortet har använts länge men däremot har produktionsprocessen och utförandet tagits till nästa nivå. Vi berättar hur vi trycker visitkort,...
Del 3 – Gör visitkort som sticker ut
Visitkort kommer i många varianter och utföranden men hur skapar man ett visitkort som sticket ut i mängden? Vi förklarar...
Del 4 – Så designar du ett visitkort
Hur ska man tänka när man designar sitt visitkort? Arkitektkopia listar sakerna som är viktiga att ha i bakhuvudet när...
Skapa visitkort effektivt med hjälp av variabeldata
Använd funktionen för datasammanfogning i InDesign för att skapa olika varianter av ditt dokument. Med hjälp av variabeldata ser du...
Så hjälper visitkort dig att bryta igenom bruset
Vi har intervjuat Ulf Bergman om varför han använder visitkort och vad ett riktigt bra visitkort ska innehålla.
Vill du ha en helhetslösning?
Vi har anpassade helhetslösningar där vi tar ansvar från idé till färdig produkt, det ger dig möjligheten att fokusera på rätt saker. Hör av dig så berättar vi mer.
Kontakta oss för mer info