Del 4 – Så designar du ett visitkort

Ett visitkort må vara litet till formen, men är fortfarande fullspäckat med innehåll. Det ska få plats både text, grafik och kanske till och med en bild. Hur ska man tänka? Arkitektkopia listar sakerna som är viktiga att ha i bakhuvudet när du designar ditt visitkort – och gör det värt att minnas.
7 tips för ett bra visitkort
Ett visitkort ska vara lätt att ta med sig och samtidigt vara stort nog för innehållet att vara läsbart. Text, grafik och papper i rätt kombination bidrar alla till att skapa en produkt som representerar dig och ditt företag.
Därför är det bra att tänka på
1. din tonalitet. Vad du kommunicerar på dina visitkort och på viket sätt. Visitkortet kan vara det sätt personer kommer ihåg dig och ditt företag, därför är det bra om era värderingar lyser igenom via ert visitkort
2. det grafiska uttrycket. Var enhetlig med resten av ditt marknadsmaterial och er företagsprofil, inklusive företagsfärger, loggor och annan grafik. Läs mer om hur du skapar en bra logotyp
3. att våga vara originell med formen. Behöver ett visitkort verkligen se ut som ett kort? Ta ut svängarna och tänk utanför boxen – eller spela säkert och håll dig till de vanliga formaten
4. att kontaktuppgifter och övrig information ska vara lättläst. Fundera på vilket typsnitt som passar, vissa väljer etablerade typsnitt och andra väljer något helt annat. Det kan påverka tonen och intrycket visitkortet ger

Lyft fram företaget och låt era värderingar lysa igenom via ert visitkort
5. att ditt visitkort kan vara något mer än bara ett visitkort, var kreativ och hitta andra användningsområden kopplat till ditt yrke. Om du exempelvis jobbar som bilmekaniker – gör dina visitkort av plast så de kan användas som fönsterskrapa. Eller om du driver en frisörsalong – tryck visitkort formade som en kam
6. valet av papper. Fundera på om du vill använda behandlat eller obehandlat papper, var ditt papper är producerat och om du vill använda någon form av designpapper. Det finns otaliga varianter där du har möjligheten att välja ett som gör ditt visitkort unikt. Läs mer om våra olika papperstyper
7. vad som är trendigt just nu. Om du vill visa att du är trendmedveten kan det vara bra att slänga ett öga på pappersindustrin och designvärlden för att få inspiration.
Relaterade artiklar

Del 3 – Gör visitkort som sticker ut
Visitkort kommer i många varianter och utföranden men hur skapar man ett visitkort som sticket ut i mängden? Vi förklarar...

Del 2 – Så trycker vi visitkort på Arkitektkopia
Visitkortet har använts länge men däremot har produktionsprocessen och utförandet tagits till nästa nivå. Vi berättar hur vi trycker visitkort,...

Del 1 – Visitkortets historia
Visitkortet är ett vanligt sätt att dela kontaktuppgifter med varandra, ofta i arbetsrelaterade sammanhang. Men hur länge har vi egentligen...

Skapa visitkort effektivt med hjälp av variabeldata
Använd funktionen för datasammanfogning i InDesign för att skapa olika varianter av ditt dokument. Med hjälp av variabeldata ser du...

Så gör du en flyer
Flyers är en trycksak med ett enkelt budskap som ofta används i marknadsföringssyften. Men hur gör man en flyer som...

Så skapar du en bra logotyp
Logotypen är företagets ansikte utåt – det är oftast den vi ser framför oss när vi tänker på ett varumärke....

Välj rätt papper med Hans Jonasson
Valet av papper är något som formgivare ofta glömmer bort i sin kreativa process. Vi har pratat med Antalis pappersguru...

Stärk budskapet med komplementfärger
Varje färg har en motpart, en motsatsfärg. Tillsammans kallas de komplementfärger. Här får du koll på vad det är och...