Del 2 – Så trycker vi visitkort på Arkitektkopia
Visitkortet har länge varit ett av de främsta sätten att dela kontaktinformation i professionella sammanhang. Idag är syftet med visitkort detsamma, men däremot har produktionsprocessen och utförandet tagits till nästa nivå. Vi berättar hur vi trycker visitkort, vad variabeldata gör för tryckprocessen och hur våra kunder vill skräddarsy sina visitkort.
Visitkortet är fortfarande populärt
I och med digitaliseringen trodde många att visitkortet sakta men säkert skulle försvinna, men så har det inte blivit. Företag använder sig fortfarande av det lilla papperskortet och vi på Arkitektkopia får regelbundet in nya beställningar. Dess popularitet beror troligtvis på att det är tätt knutet till vår möteskultur. Det är en del av mötet att byta kontaktuppgifter – visitkort – med varandra. Detta kombinerat med en enkel och billig tryckprocess gör de till ett effektivt sätt att dela kontaktinformation.
Beroende på kundens behov kan vi på Arkitektkopia trycka visitkort i både stora och små upplagor. Så här kan det gå till:
- Kunden gör en beställning via sin Web2Print-lösning där vi byggt visitkortsmaller utifrån deras grafiska profil, regelsatt alla fält och fyllt i de vi kan med data.
- Kunden kan
- fylla i sina uppgifter
- använda sig av sparade uppgifter
- använda sig av uppgifter från ett excelark för att skapa flera visitkort samtidigt.
- Kunden får upp en preview – en förhandsvisning av sin trycksak som sista steg innan beställning.
- När kunden har lagt sin beställning skapas en färdig PDF som automatiskt går till tryck.
- Arkitektkopia gör efterarbete som utskärning och laminering.
Utskärningen – att skära ut alla visitkort i rätt storlek – är det efterarbete som tar längst tid. Därför har vi automatiska skärmaskiner som kan skära i måtten 90 x 55 mm och 85 x 55 mm. Något som sparar tid och pengar både för oss och för kunden.
Variabeldata gör det möjligt att trycka stora partier visitkort med olika innehåll
Variabeldata effektiviserar produktionen
Ett visitkort innehåller information som namn, telefonnummer, mailadress och besöksadress. Denna informationen är oftast unik från person till person vilket betyder att det skulle krävas många original för att trycka visitkort till alla anställda på ett företag. Men så är inte fallet när du använder dig av variabeldata.
Variabeldata gör det möjligt att trycka stora partier visitkort med olika innehåll – på en och samma gång. Data hämtas från kundregister – exempelvis ett exceldokument – och matas in i visitkortsmallen, alternativt att kunden gör det själv i vår Web2Print-lösning. Resultatet som skickas till skrivaren är en tryckfärdig PDF.
Läs mer om hur vi på Arkitektkopia jobbar med variabeldata.
Så skräddarsyr kunderna sina visitkort
Vi ser att intresset för skräddarsydda visitkort ökar. Våra kunder vill sätta sin egen prägel med färg, form, innehåll och material som sticker ut från mängden. Detta ökar kravet på oss och vår teknik men utvecklar även vår kreativitet och vårt sätt att arbeta. Vi ser att:
- Intresset för tryck i guld och silver ökar. Nyanser som tidigare krävde foliering kan idag tryckas snabbare, billigare och utan någon efterbehandling med hjälp av CMYK+.
- Många kunder vill laminera sina visitkort. Vi använder ett soft-touchlaminat som ser ut och känns som en sidenyta på trycksaken.
- Kunder vill ha olika färger. Speciellt på baksidan av sina visitkort som matchar deras profilfärger, exempelvis att 50 kort har en grön baksida, 50 en röd baksida och så vidare vilket ställer högre krav på våra tryckmaskiner att kunna göra snabba byten
- Valet av papper har blivit viktigare. Företag förstår att pappret visitkortet är gjort av förmedlar deras varumärke lika bra som trycket eller färgen. Ett obehandlat oblekt papper kan upplevas som rått och naturligt medan ett vitt kartongpapper kan upplevas hårt och strikt.
- Vissa kunder väljer att ha QR-koder på sina visitkort. Det är ett effektivt sätt att kombinera det fysiska med det digitala.
- Våra kunder vill ha visitkort på tjockare papper. Det ser och känns mer påkostat jämfört med tunnare pappersmaterial.
- Flera kunder vill trycka på andra material än papper. Ett exempel är NeverTear – ett utskriftsmedia i polyester som är vatten-, olje- och fettresistent. Materialet kräver ingen laminering vilket sparar både tid och pengar.
Oavsett om du behöver visitkort i vanligt papper eller i andra material kan vi på Arkitektkopia hjälpa dig.
Relaterade artiklar
Del 1 – Visitkortets historia
Visitkortet är ett vanligt sätt att dela kontaktuppgifter med varandra, ofta i arbetsrelaterade sammanhang. Men hur länge har vi egentligen...
Skapa visitkort effektivt med hjälp av variabeldata
Använd funktionen för datasammanfogning i InDesign för att skapa olika varianter av ditt dokument. Med hjälp av variabeldata ser du...
Vad är variabeldata?
Register eller någon annan databas som samlar information om dina kunder eller din målgrupp och paketeras ofta i Excel-format.
Behåll färgen genom hela produktionskedjan
En färgrymd är egentligen tredimensionell men visualiseras oftast tvådimensionellt som här för att möjliggöra jämförelse mellan olika färgrymder.
Därför ska du välja print on demand
Print on demand (POD) är enkelt förklarat att du bara trycker precis den upplaga du behöver. Det kallas ibland också...
Sätt guldkant på tillvaron
Guld kopplas ofta ihop med elegans, flärd och en välbärgad livsstil, något många kunder nog inte skulle tacka nej till....
Arkitektkopia intervjuar pappersdrottningen Janne Høgshøj
Vi har pratat trender, miljö, innehåll, förpackningar och framtid inom allt som stavas papper med den danska pappersdrottningen Janne Høgshøj.
Färgens betydelse i din marknadsföring
Färgen säger mycket om ditt varumärke, se därför till att den kommunicerar det du vill. För färgens betydelse spelar roll...
Välj rätt papper med Hans Jonasson
Valet av papper är något som formgivare ofta glömmer bort i sin kreativa process. Vi har pratat med Antalis pappersguru...