Del 1 – Visitkortets historia

Visitkortet är ett vanligt sätt att dela kontaktuppgifter med varandra, ofta i arbetsrelaterade sammanhang. Men hur länge har vi egentligen använt visitkort? I den här artikeln dyker vi ner i visitkortets historia, var det kom ifrån och hur det kom att bli som det är idag.
Visitkortets historia – i korthet
Visitkort, affärskort och kartongkort stora som affischer – de senaste seklen har visitkortet haft många namn, sett väldigt olika ut och haft många olika syften. Det sägs att upptäcktsresanden Marco Polo på 1200-talet fick ett sidenband av en ståthållare i Kina med dennes namn på – en tidig förlaga till dagens visitkort.
De första visitkorten i papper började dyka upp i Kina och Europa under 1500-talet, speciellt i Frankrike där det i överklassen blev populärt att lämna en pappersremsa med sitt namn när de gick på visit hos varandra. Värt att nämna var att uttrycket visitkort inte fanns ännu. Att besöka varandra var på den tiden i stället ett invecklat system av artighetsvisiter, etikettsregler och andra företeelser. Det var med andra ord inte bara att komma över på en kaffe hur som helst. Visitkortet spelade en stor roll under besöken då de förenklade de procedurer som då rådde inom överklassen. Genom särskilda förkortningar kunde besökets syfte skrivas ut på kortet exempelvis p.c – pour condoléance – för att beklaga.
Under 1700-talet infördes dekorerade kartongkort som skickades till mottagaren innan besöket, inte sällan innehållandes biografier och andra längre texter vilket gjorde korten så pass stora att de ibland behövde rullas ihop.

På 1800-talet byttes fotografier med varandra som med tiden fick ett standardiserat utseende – likt dagens visitkort
Ett bekant uttryck myntas
Det var först på 1800-talet som Carté-de-visité – visitkortet – introducerades av fransmannen och fotografen André-Adolphe-Eugène Disdéri. De var små fotografier som under ett besök lämnades vid dörren och sedan bars in till herrskapet. Detta utvecklades snabbt till en samlingshysteri där fotografier byttes mellan släkt och vänner, och inte bara på sig själv eller de närmaste utan även på kungligheter, skådespelare och politiker. I och med fotografins utveckling hade också de med blygsamma inkomster råd att bli förevigade på foto, något som tidigare bara var förbehållet överklassen. Med tiden fick korten ett standardiserat utseende, väldigt likt dagens visitkort.
I början av 1900-talet började visitkorten användas i arbetsrelaterade sammanhang som ett sätt att dela kontaktuppgifter med varandra, precis som det görs idag.
Detta var första delen i vår artikelserie om visitkortet – var det kom ifrån, vad det är och var det är på väg. Missa inte de andra delarna i serien där vi dyker ännu djupare i ämnen runt vårt kära Carté-de-visité. Nästa vecka berättar vi hur vi trycker visitkort, vad variabeldata gör för tryckprocessen och hur våra kunder vill skräddarsy sina visitkort.
Relaterade artiklar

Konsten att välja typsnitt
Ett typsnitt kan både hjälpa och stjälpa en produkt eller ett budskap. Vidare finns det enorma mängder typsnitt att välja...

Arkitektkopia intervjuar pappersdrottningen Janne Høgshøj
Vi har pratat trender, miljö, innehåll, förpackningar och framtid inom allt som stavas papper med den danska pappersdrottningen Janne Høgshøj.

När det är utsidan som räknas
Förpackningen är en solklar förlängning av ditt varumärke. Om den andas exklusivitet antar kunder att din produkt gör det också....

Skapa visitkort effektivt med hjälp av variabeldata
Använd funktionen för datasammanfogning i InDesign för att skapa olika varianter av ditt dokument. Med hjälp av variabeldata ser du...

Svåra ord i tryckbranschen
Alla branscher har unika uttryck som kan vara svåra att förstå – och tryckbranschen är inte ett undantag. Därför har...

Så påverkar färgblindhet din kommunikation
Som färgblind har man extra svårt att skilja vissa färger från varandra. Vissa blandas ihop, andra går inte att se...

Så skapar du en bra logotyp
Logotypen är företagets ansikte utåt – det är oftast den vi ser framför oss när vi tänker på ett varumärke....

Välj rätt papper med Hans Jonasson
Valet av papper är något som formgivare ofta glömmer bort i sin kreativa process. Vi har pratat med Antalis pappersguru...

Färgens betydelse i din marknadsföring
Färgen säger mycket om ditt varumärke, se därför till att den kommunicerar det du vill. För färgens betydelse spelar roll...

8 färgkombinationer för din grafiska profil
Att ha koll på vad färger signalerar är en viktig del av att sätta ditt varumärke på kartan. Vi listar...