Del 3 – Gör visitkort som sticker ut
Visitkort kommer i många varianter och utföranden men med ett tydligt syfte – att förmedla din kontaktinformation till mottagaren på ett snabbt och enkelt sätt. Men hur skapar man ett visitkort som sticket ut i mängden? Arkitektkopia förklarar vad du ska tänka på när du vill göra ett visitkort som sticker ut.
Gör visitkort som märks
Syftet med ett visitkort är att få mottagaren att läsa innehållet och lägga det på minnet. En förutsättning för det är att göra ett visitkort som skapar uppmärksamhet och väcker intresse. Undersökningar visar att 72 % av alla som tar emot ett visitkort säger att de dömer företag genom kvalitén på deras visitkort och 78 % säger att visitkort i färg är mer minnesvärda jämfört med vita varianter. Vad kan vi dra för slutsatser av detta? – Gör visitkort som sticker ut.
Papper, form och färg
Papperstypen du använder har stor påverkan på hur ditt visitkort upplevs. Därför är det viktigt att visitkortet rimmar väl med resten av företagets tonalitet, värderingar och varumärke. Ett jordnära, familjeägt företag med en hög mysfaktor skulle troligtvis inte ha samma typ av visitkort som den anrika advokatfirman med sina högprofilerade klienter. Bestruket eller obestruket, obehandlat eller designpapper – det finns många valmöjligheter som påverkar slutresultatet.
Läs mer om våra olika papperstyper.
Visitkort i Norden har ett standardmått på 90 x 55 mm och trycks oftast på ett papper med cirka vikten 300g ( för referens så väger vanligt skrivarpapper ca 90g). Om du vill göra ett visitkort som sticker ut är det en bra idé att tänka utanför standardmåtten, eller varför inte utanför kortformatet över huvud taget. Det finns inga regler – ett visitkort kan se ut hur som helst. Om du vill göra intryck och bli ihågkommen är ett spektakulärt visitkort i originellt format ett bra sätt att göra det på.
78 % av alla tillfrågade i undersökningen tyckte att visitkort i färg var mer minnesvärda jämfört med vita varianter. Vilka färger du väljer är upp till dig, vissa företag har en varumärkesguide som tydligt anger vilka färger som ska användas i allt deras material, medan andra är mer tillåtande.
Det är viktigt att
- du använder färg som gör att visitkortet drar ögonen till sig
- du väljer färg som fungerar tillsammans med text
- kunder lätt kan identifiera dig eller ditt företag via färgvalet.
Se visitkortet som en del av företagets klädstil – den ska matcha resten av er outfit
Tryck ditt visitkort i CMYK+
CMYK+ ger dig möjligheten att använda nyanser som guld, silver, metallic, vitt och klarlack i dina visitkort med otroligt bra resultat. Visitkortet får ett exklusivt utseende där ljuset reflekteras i färgen precis som att det vore riktigt metall. Om du vill har visitkort som folk kommer ihåg, då är en släng av lite CMYK+ en utmärkt idé. Det går att trycka både små och stora upplagor och kräver inget efterarbete – hur smidigt som helst.
Läs mer om hur vi jobbar med CMYK+.
Visitkort och miljön
Majoriteten av allt papper vi använder i Sverige är producerat utanför landets gränser – ofta i Finland, Tyskland och Frankrike, länder som ligger nära transportmässigt. Svenska pappersgrossister har ofta bra koll på de företag de köper papper från. Att göra miljömedvetna val är en stor del av den svenska pappersindustrin. Du behöver alltså inte vara orolig över att pappret i dina visitkort gör stora avtryck i miljön, även om det är bra att vara medveten om var pappret kommer från.
Läs mer om Arkitektkopias miljöarbete.
Nästa vecka berättar vi om vad du ska tänka på när du designar ditt visitkort. Du har väl inte missat de tidigare artiklarna i vår artikelserie om visitkortet?
Relaterade artiklar
Del 1 – Visitkortets historia
Visitkortet är ett vanligt sätt att dela kontaktuppgifter med varandra, ofta i arbetsrelaterade sammanhang. Men hur länge har vi egentligen...
Del 2 – Så trycker vi visitkort på Arkitektkopia
Visitkortet har använts länge men däremot har produktionsprocessen och utförandet tagits till nästa nivå. Vi berättar hur vi trycker visitkort,...
När det är utsidan som räknas
Förpackningen är en solklar förlängning av ditt varumärke. Om den andas exklusivitet antar kunder att din produkt gör det också....
Skapa visitkort effektivt med hjälp av variabeldata
Använd funktionen för datasammanfogning i InDesign för att skapa olika varianter av ditt dokument. Med hjälp av variabeldata ser du...
Välj rätt papper med Hans Jonasson
Valet av papper är något som formgivare ofta glömmer bort i sin kreativa process. Vi har pratat med Antalis pappersguru...
Sätt guldkant på tillvaron
Guld kopplas ofta ihop med elegans, flärd och en välbärgad livsstil, något många kunder nog inte skulle tacka nej till....
Konsten att välja typsnitt
Ett typsnitt kan både hjälpa och stjälpa en produkt eller ett budskap. Vidare finns det enorma mängder typsnitt att välja...
Färgens betydelse i din marknadsföring
Färgen säger mycket om ditt varumärke, se därför till att den kommunicerar det du vill. För färgens betydelse spelar roll...