Hans Jonasson – pappersexperten
Från scrapbooking till pappersexpert och eftertraktad föreläsare, vi satte oss ner och pratade om allt som stavas papper med en av Sveriges vassaste papperskonsulenter – Hans Jonasson. Vi diskuterade passion för papper, skiftet inom pappersbranschen och kommande papperstrender.
Papperskonsulent med över 30 års erfarenhet
Med över 30 år i pappersbranschen har Hans Jonasson jobbat med allt från praktisk produktion som tryck och prepress till projektledning och konsultation. Intresset för papper började som barn då han klippte och klistrade ihop pärmar och tidningar som kunde handla om kvarteret där han bodde eller fotbollslaget han spelade i.
Idag jobbar Hans som Print Media Advisor – papperskonsulent – på Antalis. Huvuduppgiften är att fokusera på kundernas kunder – formgivarna – och berätta om alla möjligheter som finns med materialet. Det är många formgivare som inte tänker på pappret som en del av sitt hantverk, även om det är på just ett papper resultatet till slut kommer hamna. Hans förespråkar att formgivare aktivt ska välja och tänka på papper tidigt i sin idé – annars kommer tryckeriet välja papper åt dig.
Papper är ett ting – något fysiskt du måste förhålla dig till
Hans gillar den fysiska aspekten med papper – att det är ett objekt som går att ta på och något man måste förhålla sig till. Han jämför det med LP-skivor där man märker vilket krut som lagts i materialval, utseende och känsla, ofta förpackade i präglade pappersfodral med hög kvalité. Det är tydligt att man vill göra intryck och att det inte handlar om volym utan om kvalité i små upplagor.
Hans undervisar mycket på designskolor runt om i landet och märker att det fortfarande finns ett intresse för papper bland studenterna. Papper är långt ifrån ett döende medium – även om det finns en del skepsis gentemot materialet, speciellt bland den yngre generationen. I vissa sammanhang är det inte en fördel att vara 59 år gammal och stå och tjata om papper, men oftast får han med sig studenterna på tåget.
Papper och skärm ska komplettera varandra – de fyller olika funktioner och gör olika jobb som tillsammans blir en helhet
Papper eller skärm
I den eviga diskussionen vilket som är bättre mellan papper och digitalt finns det inget enkelt svar enligt Hans. Forskning visar att det är lättare att ta till sig information via papper jämfört med en skärm, även om digitala verktyg ofta premieras i skolor och på arbetsplatser. Det visar att det finns olika perspektiv i diskussionen och att det inte är svart eller vitt. Hans menar att papper och skärm ska komplettera varandra – de fyller olika funktioner och gör olika jobb som tillsammans blir en enhet.
Skiftet i pappersbranschen
Hans var med när försäljningen av finpapper började dala med ungefär 5 % per år runt millennieskiftet – en direkt effekt av den ökande digitaliseringen. Det påverkade de stora pappersvolymerna där det fanns mycket att ta av, till exempel direktreklam.
Genom åren har i princip alla produktionsenheter försvunnit från norden, bortsett från ett fåtal bruk som fortfarande gör finpapper och några som producerar tidningspapper och cellulosa. Hans säger att det är en stor skillnad jämfört med för bara 20 år sedan. Numera importeras mycket papper vilket tyvärr har lett till längre transporter, även om det är begränsat till Europa. Kartong och obestruket vitt papper är svenskt eller finskt och designpapper kommer från England och Frankrike.
Vilka trender inom papper kom och försvann?
Precis som inom alla andra områden finns det även trender inom pappersbranschen och Hans har varit med om en del genom åren. För 10 år sedan var transparent papper i ropet, efter det papper med metallickvalitéer och papper där man lagt till något annat utöver grundpappret, som en färg eller ett mönster. Trender kommer och går – och det med en faslig takt. Det är ett heltidsjobb i sig att hänga med och hålla takten.
Framtiden är ljus
Numera är digitaltryck lika bra som offset. Det har gjort att papper skärs upp i allt mindre ark i mindre upplagor anpassade för digitaltryck. Mycket av effektpapperssortimentet är även användbart i digitalprint, något som många formgivare inte har en aning om. Tryckerierna är ofta väldigt dåliga på att kommunicera detta till sina kunder. I framtiden tror Hans att de som är beredda på att kommunicera fördelarna med effekt- och designpapper till kunderna kommer tjäna på det.
Relaterade artiklar
Papperstrender 2019
Trender är i ständig förändring, det som är populärt idag kan vara ute imorgon – och likadant är det i...
Få koll på de vanligaste papperstyperna
Med hundratals papperskvaliteter och därmed tusentals valmöjligheter är det inte helt lätt att välja rätt. Allt börjar med en känsla.
Välj rätt papper med Hans Jonasson
Valet av papper är något som formgivare ofta glömmer bort i sin kreativa process. Vi har pratat med Antalis pappersguru...
Så räknar du ut vikten på trycksaken
Det är inte alltid enkelt att hålla ordning på vikten. Pappersvikten alltså. Med formel, tabell och några vanliga referenser blir...
Arkitektkopia intervjuar pappersdrottningen Janne Høgshøj
Vi har pratat trender, miljö, innehåll, förpackningar och framtid inom allt som stavas papper med den danska pappersdrottningen Janne Høgshøj.
Bättre läsbarhet på papper än skärm
Det är bättre läsbarhet i pappersform jämfört med i digitala miljöer enligt en ny metaanalys med flera studier. Om man...
Lilla återvinningsguiden för trycksaker
För att göra källsorterandet enkelt kan du utgå från vår sammanställning av de vanligaste trycksakerna och hur de återvinns.
Skriv ut – för miljöns skull
Den genomsnittlige svensken har ett koldioxidutsläpp på över fem och ett halvt ton per år. Låter det tungt? Ett återkommande...