Så gör du en broschyr
Broschyren är en av våra vanligaste trycksaker inom marknadsföring, ett kraftfullt verktyg som beskriver ditt företag, era tjänster och vad ni kan erbjuda kunden. Men vad behöver man ha koll på innan man springer till tryckeriet? – Vi berättar vad du ska tänka på när du tar fram din broschyr.
4 steg till en snygg broschyr
Många företag, om inte alla, har någon gång gjort en broschyr som en del av sin marknadsföring – det gäller att sticka ut i mängden. Här kommer fyra tips som hjälper dig på vägen.
1. Definiera vad du ska prata om
En broschyr är ett väldigt bra sätt att marknadsföra ditt företag och era produkter på, men det är också ett medium med begränsad plats för innehåll.
Därför är det viktigt att fokusera på rätt saker, tänk på att
- vara specifik i ditt erbjudande, fokusera på en eller ett fåtal produkter eller tjänster
- identifiera målgruppen och anpassa ditt språk. Det är exempelvis skillnad på en broschyr som är till för en företagsledning jämfört med en privatperson
- trycka på fördelarna med ditt företag eller din produkt. Förklara vad ni gör, hur ni gör det och varför det ni gör skapar värde för kunden
- ta bort irrelevant information som inte handlar om företaget, produkten eller tjänsten. Andra produkter kan nämnas, men behöver inte förklaras i detalj.
2. Fundera på broschyrens utseende
En broschyr kan vara allt från ett par sidor till att närmast likna en liten bok eller pamflett. Oavsett vad är det bra att ha tänkt igenom broschyrens utseende.
Tänk på att
- anpassa broschyrens storlek efter ditt innehåll. Hur mycket du vill berätta avgör hur många sidor broschyren behöver vara
- använda en mall som hjälper dig med strukturen av innehållet exempelvis var logotypen eller bilder borde placeras
- använda både text och bilder tillsammans, detta gör det lättare för läsaren att ta till sig innehållet
- framsidan måste göra intryck, det är det första folk ser och vad som gör att folk plockar upp din broschyr, lägg därför extra kraft på detta
- gruppera informationen i sektioner. Var tydlig när ett innehållsstycke slutar och ett annat börjar. Fetmarkera titlar, håll paragrafer korta och använd dig av punktlistor.
3. Skapa innehåll
Innehållet ska kommunicera med mottagaren och till slut konvertera hen från läsare till kund.
Tänk på att
- prata med dina läsare, var personlig och använd uttryck som du, ni och dig. Svara på frågor tidigt för att undvika invändningar
- fokusera innehållet mot målgruppen, är det nya kunder eller redan insatta? Innehållet ska trycka på fördelarna du kan erbjuda, inte bara vad du gör
- använda tidigare kunders rekommendationer som ett bevis på att ditt företag är bra. Tänk på att ta med den tidigare kundens namn och annan relevant information för att stärka rekommendationens legitimitet
- Inkludera er kontaktinformation för att göra det lätt för intresserade läsare att följa upp kontakten med er
- avsluta broschyren med en Call to Action – en uppmaning att kontakta er eller på något sätt engagera sig med ert företag eller era produkter.
4. Välj rätt papper
Nu har du specificerat vad du vill prata om, skrivit ditt innehåll och designat din layout. Det enda som är kvar är något av det viktigaste – att välja papper.
Tänk på att
- göra smarta miljöval. Välj lokalproducerat papper från hållbara skogar som inte har transporterats någon längre sträcka
- känslan du vill förmedla kan förstärkas beroende på vilken papperstyp du väljer. Ett obestruket papper kan exempelvis ge känslan av natur och en viss råhet, samtidigt som bestruket papper passar bättre om du har många bilder
- våga sticka ut. Det finns design- och effektpapper som kan ge din broschyr det där lilla extra, samtidigt som det går att trycka i guld och silver för ett mer exklusivt utseende.
Läs mer om olika papperstyper.
Vi hoppas att den här artikeln kommer vara till hjälp när du designar din broschyr. Tveka inte att kontakta oss på Arkitektkopia om du har några frågor eller funderingar, men till dess – lycka till!
Relaterade artiklar
Del 4 – Så designar du ett visitkort
Hur ska man tänka när man designar sitt visitkort? Arkitektkopia listar sakerna som är viktiga att ha i bakhuvudet när...
Välj rätt papper med Hans Jonasson
Valet av papper är något som formgivare ofta glömmer bort i sin kreativa process. Vi har pratat med Antalis pappersguru...
Papperstrender 2019
Trender är i ständig förändring, det som är populärt idag kan vara ute imorgon – och likadant är det i...
Stärk budskapet med komplementfärger
Varje färg har en motpart, en motsatsfärg. Tillsammans kallas de komplementfärger. Här får du koll på vad det är och...
Så gör du en flyer
Flyers är en trycksak med ett enkelt budskap som ofta används i marknadsföringssyften. Men hur gör man en flyer som...
Färgens betydelse i din marknadsföring
Färgen säger mycket om ditt varumärke, se därför till att den kommunicerar det du vill. För färgens betydelse spelar roll...
Så skapar du en bra logotyp
Logotypen är företagets ansikte utåt – det är oftast den vi ser framför oss när vi tänker på ett varumärke....
Bättre läsbarhet på papper än skärm
Det är bättre läsbarhet i pappersform jämfört med i digitala miljöer enligt en ny metaanalys med flera studier. Om man...