Så gör du en poster

En poster kombinerar ofta färg, bild och text – på en och samma sida. Då gäller det att hålla kommunikationen tillräckligt kort och tydlig för att ditt budskap ska nå fram till mottagaren. Arkitektkopia berättar hur du designar en poster.
En poster i fyra delar
Välj färg
1. Välj rätt färger. En till två kompletterande färger som ramar in ditt budskap räcker. Om du har med fler riskerar det att ge mottagaren för många intryck.
2. Jobba med färger kopplade till specifika ämnen. Om du exempelvis gör en poster som handlar om kampen mot bröstcancer, använd då accentfärgen rosa – i rätt nyans – för att skapa igenkänning hos mottagaren.
3. Fundera på kontrasten mellan bakgrund och text. Om du har en mörk bakgrund – använd ljus text och om du har en ljus bakgrund – använd mörk text. Det blir lättare för mottagaren att läsa.
Bilder med ett syfte
1. Fundera på om du ska använda dig av bilder. Bilder tar upp mycket plats, vilket betyder mindre plats för text. En bild är en bra idé om det används som ett hjälpmedel för att förklara eller visa något.
2. Skala grafik och bilder så de syns. Men inte så mycket att de börjar konkurrera med texten – hitta en balans mellan dem.
3. Se till att varje bild du använder har ett tydligt syfte. Placera bilder bredvid text som förklarar vad de visar.
4. Strunta i bilder (ibland). Illustrationer eller grafik kan ibland passa bättre på egen hand.

Hitta en balans mellan text och bild/grafik. Budskapet ska vara kort och snabbläst
Använd rätt typsnitt
1. Din text ska vara lättläst och enkel. Använd dig av typsnitt som är bekanta och lätta att tyda.
2. Skapa kontrast mellan brödtext och rubriker. Använd olika typsnitt för att skapa dynamik mellan dem.
3. Håll ditt budskap kort och koncist. Läsaren ska kunna ta till sig informationen genom ett par rader, snarare än en vägg av text.
4. Rubriken ska få läsaren att läsa ingressen. Var kreativ i din rubriksättning för att den ska dra ögonen till sig.
5. Använd dig av rätt storlek på typsnittet. Läsaren ska kunna läsa texten från 1,5 m bort.
- Huvudrubriken borde vara minst 72 punkter.
- Underrubriker borde vara minst 48 punkter.
- Brödtexten borde vara minst 24 punkter.
Läsaren ska kunna läsa texten i farten från 1,5 m bort, använd en storlek på typsnittet som syns bra på håll
Hitta balansen
1. Fokusera på den viktigaste informationen. Använd bild och färg för att dra läsarens ögon mot det viktigaste budskapet.
2. Ha kännedom om din målgrupp. Er design kanske ska skilja sig i form, språk och färg beroende på vem ni riktar er till.
3. Tänk på placeringen. Om din poster konkurrerar med andra posters eller om mottagaren är på springande fot måste den vara unik för att sticka ut.
4. Skapa balans. En tredjedel av postern ska vara blank och två tredjedelar bestå av text och bild – en bra regel som skapar balans och gör din poster trevligare att titta på.
Relaterade artiklar

Så gör du en broschyr
Vad behöver man ha koll på när man designar sin broschyr? – Vi berättar vad du ska tänka på när...

Så skapar du en bra logotyp
Logotypen är företagets ansikte utåt – det är oftast den vi ser framför oss när vi tänker på ett varumärke....

Del 4 – Så designar du ett visitkort
Hur ska man tänka när man designar sitt visitkort? Arkitektkopia listar sakerna som är viktiga att ha i bakhuvudet när...

6 alternativ till Photoshop
Det behöver inte kosta skjortan att piffa upp dina bilder – oavsett om du bara vill lägga på ett filter...

Skylta med lösningar – inte bara förbud
Informationsskyltar som förklarar vad man inte får göra är ofta negativt laddade. Även om det ibland kan vara viktigt att...

Så skriver du bättre texter till marknadsföringen
Du har en idé och ett budskap – nu ska du nå ut till målgruppen. Med några små skrivknep kan...

Färgens betydelse i din marknadsföring
Färgen säger mycket om ditt varumärke, se därför till att den kommunicerar det du vill. För färgens betydelse spelar roll...

5 saker att tänka på när du beställer trycksaker
När du beställer trycksaker kan det vara svårt att veta exakt vilken information som ska skickas med. Vi listar fem...

Så gör du en flyer
Flyers är en trycksak med ett enkelt budskap som ofta används i marknadsföringssyften. Men hur gör man en flyer som...