• Hem
  • /Akademi
  • /Tre kreativa tips om digitaltryck – del 2

Tre kreativa tips om digitaltryck – del 2

Utklippta pappersformer av glasspinnar och monsterablad det är ett exempel på kreativt tryck

Vi fortsätter vår serie med tips om kreativt digitaltryck. Den här gången vill vi inspirera dig med tre exempel på snillrika sätt som trycksaker kan användas för att få ett budskap att verkligen stå ut. Dessutom reder vi ut vad som krävs för att göra ett papper ätbart!

1. Utforska den tredje dimensionen

I en kampanj från 2017 där biltillverkaren Ford skulle marknadsföra sin nya modell Ford Ranger Wildtrak gav de ut en instruktionsbok om hur deras kunder skulle göra för att kunna säga adjö till sin gamla SUV.

Kampanjen gjordes i Nya Zeeland där den tidigare modellen av Ford Ranger varit mycket populär och en stor framgång. Ford ställdes inför utmaningen att marknadsföra något till personer som redan var ganska nöjda med vad de redan hade.

Resultatet blev How to break up with your Ford Ranger, ett häfte som till utseendet liknade en instruktionsbok till en bil men som innehöll en steg-för-steg-guide för hur du gör slut med din nuvarande bil. Förutom en rejäl dos humor innehöll instruktionsboken även näsdukar så att du kunde torka tårarna efter att ha separerat från din älskade SUV. Detta kompletterades med en rabatt på den nya bilmodellen som plåster på såren.

Att utforska den tredje dimensionen handlar om att integrera trycksakernas fysiska aspekt i din kommunikation. I exemplet utgick Ford från våra föreställningar om hur en instruktionsbok ser ut. Precis som en ordinär instruktionsbok kan du även hålla denna i handen och bläddra i den. Att det dessutom ingick näsdukar gjorde att kunderna kunde interagera med materialet. Vem skulle inte vilja ha näsdukar från Ford? Trycksaker som känns, är unika och som vi kan interagera med gör att vi tar intryck och minns.

Tips!

Tips!

Byggsatser är ett kul sätt att skapa interaktion med dina kunder. Om du driver en mäklarfirma eller ett arkitektkontor kan du exempelvis inkludera en pappersbyggsats av ett hus i dina utskick!

Hus gjorda i papper

2. Skapa personliga erbjudanden med variabeldata och print on demand

Varje vecka fylls våra brevlådor av tidningar, annonser och reklamblad där de flesta antagligen går raka vägen till pappersåtervinningen. Men vissa trycksaker väljer vi att spara. Kanske rör sig det om ett erbjudande som känns extra relevant för dig, en unik rabattkod eller ett erbjudande som bara gäller under en begränsad tid. Du kanske till och med sätter upp det på kylskåpet som påminnelse.

När det gäller erbjudanden och rabatter tar vi notis om de som känns mest relevanta för oss. Får du ett riktigt bra erbjudande i brevlådan är chansen stor att du sparar det. Här är fysiska trycksaker extra bra eftersom de inte riskerar att begravas i en uppsjö av epost.

 

Stå ut med kreativt tryck

Variabeldata kan användas för att göra ett stort (eller litet) antal utskick individuellt anpassade. Idag finns det stora möjligheter att kunna skapa personligt anpassade rabatter med individuella rabattkoder. Har du ett kundregister och tillgång till födelsedatum kan du exempelvis skicka ut specialrabatter när kunden fyller år.

Med Arkitektkopias lösningar inom print on demand kan vi dessutom se till att du inte behöver trycka upp mer än vad du behöver. Istället trycker vi när du behöver det.

Vykort med kända resemål - skapa personliga trycksaker med variabeldata

Individuellt anpassade utskick har större chans att skapa engagemang hos mottagaren

3. Hur smakar dina trycksaker?

I en tid när färre och färre flygbolag erbjuder måltider och snacks under sina flygningar bestämde sig flygbolaget JetBlue att påminna allmänheten om att de inte är en del av denna tråkiga utveckling. Tvärt om gör de som de alltid har gjort: gratis snacks i obegränsade mängder till alla som flyger med JetBlue.

Att en flygning med JetBlue innebar fri tillgång till chips, kakor och jordnötter var såklart redan ett välkänt faktum hos deras tidigare kunder. Men hur skulle de kunna nå ut med den här viktiga informationen till alla andra?

Resultatet blev en annons i New York Post, vilket i sig kanske inte är någon ögonbrynshöjare men till skillnad från en vanlig annons var den här annonsen ätbar. Du kunde alltså riva ut pappret och äta upp det. Budskapet var att flygningar med JetBlue innebar gratis snacks och att detta även inkluderade annonsen läsaren hade framför sig.

JetBlue var inte först med reklam på ätbara papper. Fanta har även gjort en uppmärksammad kampanj när de skulle lansera en ny smak och läsaren kunde testa den genom att äta upp pappret. Det leder in oss på frågan alla ställt sig: är ett ätbart papper verkligen ett papper? Svaret är nej, i alla fall inte ett papper av typen som du hittar i en kartong bredvid printern.

Mjukglass gjorda i papper

Får vi bjuda på en ätbar pappersglass?

Ätbart papper är ofta baserat på antingen rismjöl eller potatisstärkelse. Lägg till färgämne (typ karamellfärg) istället för bläck och lite salt (för den goda smakens skull) så har du en annons för den verklige finsmakaren. Se bara till att inte skriva någon allt för viktig information på den om någon faktiskt skulle äta upp den.

Doft och smak tillför en extra dimension till din reklam. Det får reklamen att stå ut från mängden och interaktionen som uppstår när fler sinnen är involverade gör att vi minns bättre.

Om ätbart papper känns lite extremt så kan du vara lugn. Det finns enklare alternativ. Istället för reklam där någon ska äta upp hela annonsen så finns även reklam med ätbart innehåll. Till exempel en tablettask med din logotyp på eller varför inte karameller?

Har du idéer du vill förverkliga?

Vi hjälper dig gärna på vägen med kreativt tryck. Skicka ett mejl, ring eller använd formuläret nedan om du vill bolla dina idéer med oss!

Vad behöver du hjälp med?

  • Genom att klicka på skicka godkänner du vår integritetspolicy och hantering av personuppgifter.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.
Välkommen till en värld av trycksaker - Arkitektkopia