Tre kreativa tips om digitaltryck – del 1
Digitaltryck är ett kostnadseffektivt sätt att kunna ta ut svängarna och utforska möjligheterna som finns inom tryckerivärlden. I den här första inspirationsartikeln om kreativt digitaltryck tittar vi närmare på materialval som känns, färger som syns och tipsar om hur du kan länka ihop dina trycksaker med dina digitala kanaler.
Jämfört med traditionell tryckteknik kan du med digitaltryck få material tryckt snabbare och i mindre upplagor. Detta öppnar upp för att kunna använda spännande mer exklusiva material och avancerade trycktekniker samt för individuellt anpassat tryck utan att kostnaderna sticker iväg.
1. Aktivera sinnena med trycksaker som känns
Jämfört med reklam på en skärm har reklam i tryck fördelen att den går att ta på. Genom att experimentera med val av material kan du aktivera känseln hos mottagaren. Att aktivera fler sinnen gör att vi minns saker bättre och får din reklam att stå ut från mängden.
Ta rakbladstillverkaren Gillette till exempel. 2017 gjorde de en kampanj i en tidning med temat att skägg och stubb kan göra det svårare för nyblivna pappor att knyta an till sina barn. I reklamen jämförde Gillette nämligen känslan av en orakad kind med känslan av sandpapper. Att bli kramad av någon med sandpapperskinder är ju inte så skönt. Inte minst om du är en bebis. För att ytterligare understryka likheterna med sandpapper använde Gillette faktiskt riktigt sandpapper i reklamen. På så vis kunde läsarna inte bara se utan även känna hur olika typer av stubb känns. Vilket verkligen gjorde att deras budskap, bokstavligt talat, stod ut.
Ett annat exempel på hur sandpapper kan användas är bandet The Durutti Column som år 1980 gav ut en LP vars omslag var gjort i sandpapper. Anledningen? Att de tyckte den var för bra för att stå i en skivback tillsammans med andra skivor. Om du ställde skivan i en skivback skulle den ju repa de andra skivorna. Istället fick du ställa fram den – något du verkligen borde göra om du har nämnda skiva för den är värd ganska mycket idag.
Även om sandpapper kanske är ett lite extremt exempel så finns det ändå anledning att fundera på materialvalet i dina kampanjer, speciellt om det rör sig om utskick. Beroende på papperskvalitet får du olika struktur, tjocklek och yta vilket i kombination bidrar till vilken känsla dina trycksaker förmedlar. Vill du att ditt varumärke ska kännas exklusivt, kvalitetsmässigt eller miljömedvetet? Eller allt på samma gång? Se till att du väljer en papperskvalitet som förmedlar den känslan.
2. Gör dina trycksaker digitala med QR-koder
Det är lätt att göra misstaget att se digitala och analoga kanaler som två saker som inte kan kombineras. Samtidigt börjar fler och fler företag använda marknadsföringsstrategier som så kallad Omnichannel Marketing. I en sådan strategi ses det digitala och analoga som delar av samma kommunikationsflöde med kunderna. En del av samma helhet.
Anledningen är att kunden ska kunna känna sig trygg genom hela köpprocessen. Då är det extra viktigt att underlätta i övergångarna mellan kanalerna och därmed göra det så enkelt som möjligt för kunden i resan mot ett köp.
QR-koder är ett smidigt sätt att kunna länka samman det analoga med det digitala. En QR-kod är som en streckkod fast (oftast) fyrkantig. Det kvadratiska formatet gör att du kan lagra mycket mer information i en QR-kod jämfört med en traditionell streckkod. Idag kan de flesta mobiler läsa av QR-koder med kameran och behöver heller inte någon speciell app installerad.
En affisch med en QR-kod fungerar ungefär som en webbsida med en länk. Genom att använda QR-koder kan du både nyttja styrkorna hos tryckt media tillsammans med möjligheterna som finns hos digitala kanaler. Genom att lägga till QR-koder kan du:
- Hjälpa kunderna att hitta till din närmsta butik genom att lägga till en QR-kod som tar dig direkt till adressen i navigations-appar som t ex Google Maps.
- Se till att kunderna på ett enkelt sätt kan komma till produktsidan för mer information eller möjlighet till köp.
- Länka till rabatter och specialerbjudanden kopplade till din tryckta kampanj.
- Modernisera ditt visitkort genom att lägga till en kod som länkar till din hemsida.
- Komplettera din kampanj med en playlist! Spotifys tjänst Spotify Codes gör det enklare (och snyggare) än någonsin att länka till en spellista eller låt i tryckt material.
Dessutom kan du se till att få din data mätbar genom att använda QR-koder. Läs mer om QR-koder, hur du skapar dem och får dem mätbara på Hubspot.
3. Få text och bilder att glittra med CMYK+
Digitaltryck har bland annat fördelarna att det går snabbt, möjlighet att trycka mindre upplagor och att det är prisvärt. Med CMYK+ får du fördelarna hos digitaltryck plus att du kan trycka i guld- och silverfärg samt vitt och elegant klarlack. Vill du addera wow-faktor till dina trycksaker bör du alltså utforska CMYK+.
- Med CMYK+ kan du trycka i metalliska färger såsom guld- och silverfärg vilket gör att din text eller logotyp kan glittra och reflektera ljus på ett sätt som digitala skärmar ännu inte kan efterlikna.
- Att kunna trycka i vitt innebär att du med CMYK+ kan trycka vit färg oberoende av bakgrundsfärg.
- Klarlack är ett stilrent sätt att göra dina trycksaker mer exklusiva och synliga genom att exempelvis ge text eller bilder en blank yta som reflekterar ljus.
Genom att skapa trycksaker som känns, använda QR-koder och CMYK+ kan du öka interaktionen med din målgrupp och göra intryck som sticker ut i mängden. Möjligheterna är oändliga.
Har du idéer du vill förverkliga?
Vi hjälper dig gärna på vägen, vill du också skapa kreativt digitaltryck? Hör av dig om du vill bolla dina idéer med oss!
Relaterade artiklar
Del 3 – Gör visitkort som sticker ut
Visitkort kommer i många varianter och utföranden men hur skapar man ett visitkort som sticket ut i mängden? Vi förklarar...
Arkitektkopia intervjuar pappersdrottningen Janne Høgshøj
Vi har pratat trender, miljö, innehåll, förpackningar och framtid inom allt som stavas papper med den danska pappersdrottningen Janne Høgshøj.
Stärk budskapet med komplementfärger
Varje färg har en motpart, en motsatsfärg. Tillsammans kallas de komplementfärger. Här får du koll på vad det är och...
8 färgkombinationer för din grafiska profil
Att ha koll på vad färger signalerar är en viktig del av att sätta ditt varumärke på kartan. Vi listar...
CMYK+ adderar wow-faktor
Med CMYK+ kommer äntligen möjligheten att briljera med tryck i guld och silver. Utöver de nya färgerna kan vi även...
Färgens betydelse i din marknadsföring
Färgen säger mycket om ditt varumärke, se därför till att den kommunicerar det du vill. För färgens betydelse spelar roll...
Så gör du en broschyr
Vad behöver man ha koll på när man designar sin broschyr? – Vi berättar vad du ska tänka på när...
När det är utsidan som räknas
Förpackningen är en solklar förlängning av ditt varumärke. Om den andas exklusivitet antar kunder att din produkt gör det också....
Spetsa dina utskick med hjälp av variabeldata
Gå från generisk till personlig på riktigt. Möjligheterna med variabeldata är många fler än att bara trycka mottagarens namn och...
Så gör du en flyer
Flyers är en trycksak med ett enkelt budskap som ofta används i marknadsföringssyften. Men hur gör man en flyer som...
Konsten att välja typsnitt
Ett typsnitt kan både hjälpa och stjälpa en produkt eller ett budskap. Vidare finns det enorma mängder typsnitt att välja...
Udda papperstyper
Det finns flera spännande papperstyper som går utmärkt att använda till trycksaker, somliga mer udda än andra. Vi berättar om...
Så gör du en poster
Vi berättar hur du designar en poster med färg, bild och typsnitt som gör ditt budskap oemotståndligt för mottagaren.